Skip to main content

Οι «καλές» και οι «κακές» αυξήσεις στα τρόφιμα

Τα δύο σενάρια της εταιρείας ερευνών IRI για το ύψος των ανατιμήσεων στο ράφι το πρώτο εξάμηνο του 2023

Ανατιμήσεων συνέχεια και σύμφωνα με τα δύο σενάρια της εταιρείας ερευνών IRI η μέση αύξηση στο καλάθι του σούπερ μάρκετ τοποθετείται είτε στο -«κακό» σενάριο- 7,8% είτε στο -«καλό» σενάριο- 6,8% για το πρώτο εξάμηνο του 2023.

Και στα δύο σενάρια τα έσοδα των βασικών καταναλωτικών προϊόντων (FMCGs) θα διατηρήσουν ανοδική πορεία, ενώ σε ό,τι αφορά τους όγκους η ιδιωτική ετικέτα είναι αυτή που συγκρατεί την πτώση.

Αναλυτικότερα, όπως αναφέρει στη «Ν» o αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της IRI Hellas, Παναγιώτης Μπορέτος, «αναφορικά με την πρόβλεψή μας για την πορεία της αγοράς το πρώτο εξάμηνο του 2023, λαμβάνοντας υπόψη τους μακροοικονομικούς παράγοντες, με πρώτο τον πληθωρισμό, τρέξαμε δύο σενάρια αυξήσεων τιμών.

Στο πρώτο σενάριο εκτιμούμε αύξηση τιμών κατά 7,8%, με αντίστοιχο ποσοστό αύξησης σε αξία πωλήσεων, ενώ στο δεύτε- ρο σενάριο, το οποίο είναι πιο μετριοπαθές, η αύξηση τιμής κυμαίνεται στο 6,8%, με αύξηση των εσόδων της αγοράς να δια- μορφώνεται στο 7,1%».

Η διαφοροποίηση

Σε κάθε περίπτωση η διαφοροποίηση μεταξύ «καλού» και «κακού» σεναρίου κινείται κάτω από το όριο της μίας μονάδας, ενώ ξεπερνά τις συνολικές «επιδόσεις» του 2022, όταν το κόστος στο καλάθι ανατιμήθηκε κατά 6,8% και ο τζίρος της αγοράς κατέγραψε αύξηση 5,8%, με οριακή απώλεια όγκων 0,9%.

Στις πρώτες έξι εβδομάδες του έτους (1/1-19/2/2023) στην αγορά των FMCGs, με βάση τις μετρήσεις της IRI, παρουσιάζονται πολύ πιο σημαντικές αυξήσεις τιμών, που διαμορφώνονται στο 9,9%. Οι τιμές στα επώνυμα αυξάνοντα κατά 9,7% και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατά 14,9%. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τιμές συγκρίνονται με την ίδια περίοδο πέρυσι, που ακόμα το ανατιμητικό «κύμα» δεν ήταν έντονο στο ράφι, όμως όσο περνούν οι μήνες τα ποσοστά θα υποχωρούν καθώς οι τιμές σύγκρισης είναι υψηλότερες.

Όπως έχει ήδη αναφέρει η «Ν», το ποσοστό της μέσης ανατίμησης που υποδεικνύουν τα στοιχεία των εταιρειών ερευνών εμφανίζεται συγκριτικά ηπιότερο σε σχέση τόσο με τα στοιχεία του δείκτη τιμών καταναλωτή, όσο και της ίδιας «αίσθησης» των καταναλωτών κάθε φορά που πάνε στο ταμείο.

Ο κύριος λόγος αυτής της διαφοροποίησης αφορά το γεγονός ότι στις μετρήσεις των εταιρειών για τη μέση τιμή κάθε κατηγορίας συμπεριλαμβάνονται και οι επιδόσεις των κωδικών ιδιωτικής ετικέτας, που παρά τις σημαντικές ανατιμήσεις που δέχθηκαν εξακολουθούν να διατηρούν μεγάλη την «ψαλίδα» στη διαφορά τιμής σε σχέση με τα επώνυμα σε αρκετές κατηγορίες, συμπαρασύροντας, όπως και στην περίπτωση της αξίας και των όγκων, τη συνολική εικόνα του κόστους του καλαθιού.

Κερδίζουν έδαφος

«Παρ’ όλες τις υψηλές αυξήσεις τιμών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, συνεχίζουν και κερδίζουν μερίδιο αγοράς σε αξία από 15,7% σε 17,7% και σε τεμάχια από 21,8% σε 23,5%» σημειώνει ο κ. Μπορέτος.

Σε ό,τι αφορά την πορεία των πωλήσεων, η αγορά FMCGs στο εξεταζόμενο διάστημα των πρώτων έξι εβδομάδων του έτους παρουσιάζει συνολική αύξηση σε αξία κατά 9,7%, με τα έσοδα στα επώνυμα προϊόντα να ενισχύονται κατά 7,1%, ενώ οι επιδόσεις στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι σημαντικά πιο έντονες, με την αύξηση να αγγίζει το 23,8%. Σε όρους όγκου πωλήσεων η αγορά των FMCGs στο εξεταζόμενο διάστημα παραμένει σχεδόν σταθερή στο -0,1%, με τα επώνυμα να εμφανίζουν απώλεια κατά 2,3%, όταν οι τεμαχιακές πωλήσεις στην ιδιωτική ετικέτα ενισχύονται κατά 7,8%.

Να σημειωθεί ότι η συνολική εικόνα του διμήνου Ιανουαρίου- Φεβρουαρίου επηρεάζεται και από την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου, όπου περιλαμβάνει τις αγορές για το σαρακοστιανό τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας, ενώ παράλληλα ο περσινός Ιανουάριος ήταν ένας έντονα πτωτικός μήνας για το σύνολο της αγοράς, που είχε επηρεαστεί από το κύμα κακοκαιρίας «Ελπίς» που έπληξε τη χώρα.

Συνεπώς, οι πωλήσεις του Ιανουαρίου φέτος εμφανίζονται βελτιωμένες σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ η φετινή κακοκαιρία «Μπάρμπαρα» είχε μικρότερη διάρκεια και περιορισμένες επιπτώσεις στην αγορά.

Σε γενικές γραμμές, σύμφωνα με τον κ. Μπορέτο, «οι συνθήκες που επηρεάζουν φέτος την εικόνα της αγοράς είναι η συνεχής αύξηση πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και η προωθητική πίεση η οποία αναμένεται να παραμείνει σχεδόν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι».