Skip to main content

Καλλυντικά: Ανοδικά πωλήσεις, αλλά και μαϊμού προϊόντα

Από την έντυπη έκδοση

Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]

Τη δέσμευση ότι θα αποσυρθεί η προωθούμενη ρύθμιση που αυξάνει την εισφορά επί των χονδρικών πωλήσεων καλλυντικών για τις μεγάλες βιομηχανίες και ζητεί αναδρομικά για το 2018 το αναλογούν ποσό, απέσπασε από τις αρμόδιες αρχές ο ΠΣΒΑΚ – εξέλιξη που αναμένεται να κατευνάσει τις ανησυχίες για ψαλίδισμα των ρυθμών ανάπτυξης του κλάδου, καθώς η εισφορά εκτιμάται στο 7,5% της μικτής κερδοφορίας των εταιρειών κι έρχεται να προστεθεί στους ήδη υψηλούς φορολογικούς συντελεστές.

Υπενθυμίζεται ότι με το άρθρο 88 το πολυνομοσχέδιο για την Υγεία που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή εισάγει ρύθμιση σύμφωνα με την οποία από 1.1.2018 η εισφορά 1% επί της καθαρής χονδρικής τιμής πώλησης των καλλυντικών αντικαθίσταται µε τέλος ετοιμότητας των υπηρεσιών του ΕΟΦ (για την ανάπτυξη δράσεων εποπτείας της αγοράς) και κλιμακώνεται για παραγωγούς, αντιπροσώπους και εισαγωγείς ανάλογα με τον κύκλο εργασιών τους: 0,75% για 100.000 ευρώ, 1% για 100.001 ευρώ έως 5 εκατ. ευρώ και 1,25% για τζίρο πάνω από 5 εκατ. ευρώ.

Οι νέες κλιμακωτές εισφορές επιβαρύνουν κυρίως τις εταιρείες με εκτεταμένα δίκτυα και τις μεγάλες βιομηχανίες, που αποτελούν το 95% του κλάδου, δημιουργώντας τροχοπέδη στη μεγέθυνσή του σε μια συγκυρία που έχει επιβεβαιωθεί η αναπτυξιακή του προοπτική. 

Ταυτόχρονα ελλοχεύει ο κίνδυνος μετακύλισης της εισφοράς στην τελική τιμή των προϊόντων καλλυντικών, επιβαρύνοντας τον

μέσο καταναλωτή, αφού τα προϊόντα ευρείας διανομής αποτελούν τη μερίδα του λέοντος στην πίτα της αγοράς. 
Με αυτά τα επιχειρήματα στο υπόμνημά του ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Αρωμάτων και Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ), Θεόδωρος Γιαρμενίτης, φέρεται να έπεισε το επιτελείο της κυβέρνησης να αποσύρει τη ρύθμιση – ως προς την αναδρομική της ισχύ (υπάρχει νομοτεχνικό θέμα άλλωστε καθώς οι περισσότερες εταιρείες έχουν κλείσει τα βιβλία τους για τη χρήση 2018) και την αύξηση του συντελεστή για τις μεγαλύτερες εταιρείες. 

Τα παραπάνω έγιναν γνωστά στο περιθώριο της γενικής συνέλευσης του ΠΣΒΑΚ, που έλαβε χώρα χθες το απόγευμα στις εγκαταστάσεις της ΕΕΔΕ.

Αναφορικά με τις προοπτικές της αγοράς καλλυντικών στην Ελλάδα, κλειδί είναι οι συνέργειες και η εξωστρέφεια, όπως αναφέρθηκε από στελέχη της βιομηχανίας καλλυντικών, του ΣΕΒ και άλλων φορέων που έδωσαν το παρών στην εκδήλωση.

Ανάπτυξη, καλλυντικά-«μαϊμού» και online

Σύμφωνα με τον κ. Γιαρμενίτη, οι εξαγωγές καλλυντικών ανέρχονται σε 400 εκατ. ευρώ και η αξία της αγοράς εκτιμάται σε 1 δισ. ευρώ, παρά τις απώλειες από τη ραγδαία αύξηση των απομιμητικών προϊόντων (οι οποίες υπολογίζονται σε περίπου 195 εκατ. ευρώ). 

Με αυτές τις επιδόσεις, όπως σημείωσε, η Ελλάδα παραμένει μια από τις ναυαρχίδες της ευρωπαϊκής αγοράς καλλυντικών, η οποία είναι η μεγαλύτερη και η πιο ασφαλής στον κόσμο. 

Η αγορά καλλυντικών προβλέπεται να εμφανίσει θετικό πρόσημο και το 2019, ως αποτέλεσμα τόσο της ώθησης από καινοτόμες επιχειρήσεις όσο και της ανάπτυξης των online πωλήσεων – ακολουθώντας την ευρωπαϊκή τάση όπου οι online πωλήσεις εμφάνισαν ρυθμό 85% την περασμένη χρονιά. 

Εξάλλου, τα καλλυντικά ήδη φθάνουν τα 100 εκατ. ευρώ στα online φαρμακεία, ενώ στα κομμωτηριακά προϊόντα οι online πωλήσεις εκτιμώνται στα 10-15 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν από στελέχη της αγοράς που χαιρέτισαν την εκδήλωση του ΠΣΒΑΚ.

Πάντως, τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου (στοιχεία μελών) θέλουν την αγορά καλλυντικών στο e-commerce να ανέρχεται σε 5 εκατ. ευρώ. Η καρδιά της αγοράς χτυπά επίσης στα super market, τα φαρμακεία και τα πολυκαταστήματα. 

Ας σημειωθεί ότι το μερίδιο της ευρείας διανομής φθάνει το 44%, του φαρμακείου το 26,09% και της επιλεκτικής διανομής το 19%, με πρόβλεψη για ανάπτυξη 1,8%, 2,5% και 4% αντίστοιχα το 2019. Ειδικά για τις online πωλήσεις καλλυντικών προβλέπεται ανάπτυξη 22%.