Η ισχυρή ζήτηση, ειδικά στην αγορά των αεροπορικών καυσίμων, αλλά και οι υψηλές τιμές του πετρελαίου, αποτέλεσμα των γεωπολιτικών εξελίξεων, έδωσαν ώθηση στα έσοδα των Ελληνικών Πετρελαίων το πρώτο εννιάμηνο του έτους και οδήγησαν τα κέρδη σε άνευ προηγουμένου επίπεδα.
Ο κύκλος εργασιών του εννεαμήνου σκαρφάλωσε στα 7,3 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 25% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Τα δημοσιευμένα κέρδη EBITDA μετά και την αύξησή τους κατά 12% στα 258 εκατ. ευρώ το τρίτο τρίμηνο, ανήλθαν συνολικά στο εννιάμηνο στα 731 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για επίδοση υψηλότερη κατά 20% σε σχέση με το ένα χρόνο νωρίτερα και συνολικά την καλύτερη όλων των εποχών.
Όσον αφορά τα Συγκρίσιμα Αποτελέσματα, που δεν περιλαμβάνουν την επίδραση της μεταβολής των τιμών του αργού πετρελαίου λόγω αποθεμάτων, καθώς και άλλα μη επαναλαμβανόμενα στοιχεία, τα EBITDA αυξήθηκαν 15% στο τρίτο τρίμηνο και 25% στο εννιάμηνο.
Οι κύριοι παράγοντες βελτίωσης της λειτουργικής κερδοφορίας ήταν, σύμφωνα με την εταιρεία, οι ισχυρές επιδόσεις των διυλιστηρίων, με επιλογές αργών που αριστοποίησαν τη λειτουργία και οδήγησαν σε υπεραπόδοση έναντι των ενδεικτικών περιθωρίων διύλισης στα 7,3 δολάρια ανά βαρέλι, το υψηλότερο επίπεδο ιστορικά.
Αντίστοιχα, η σημαντική αύξηση της παραγωγής σε σχέση με το Γ’ τρίμηνο 2017 (4 εκ. ΜΤ, +19%), οδήγησε σε αύξηση των πωλήσεων συνολικά κατά 8%, και εξαγωγές υψηλότερα κατά 27%. Τα παραπάνω αντιστάθμισαν τη σημαντική υποχώρηση των ενδεικτικών περιθωρίων διύλισης κατά 20%, καθώς και το κόστος από τις αυξημένες προβλέψεις για αγορά δικαιωμάτων ρύπων CO2. Αναφορικά με την προμήθεια αργών πετρελαίων, ο Όμιλος προχώρησε στην αντικατάσταση του εφοδιασμού από Ιράν, σε συνέχεια της επιβολής των κυρώσεων από ΗΠΑ, με άλλους τύπους αργού χωρίς αρνητική επίδραση στη λειτουργία και την κερδοφορία των διυλιστηρίων.
Στο εννιάμηνο η αυξημένη διαθεσιμότητα των διυλιστηρίων και του βαθμού απασχόλησής τους αντίστοιχα, οδήγησαν την παραγωγή στα 11,7 εκατ. τόνους (+5%) και τους όγκους πωλήσεων στα 12,4 εκατ. τόνους (+3%), με τις εξαγωγές στα 7,1 εκατ. τόνους, να αντιπροσωπεύουν το 57% των συνολικών πωλήσεων.
Η χρηματοοικονομική θέση του ομίλου συνέχισε να βελτιώνεται, με το χρηματοοικονομικό κόστος να καταγράφει νέα μείωση κατά 13% στο εννεάμηνο και 11% στο Γ’ Τρίμηνο, σαν αποτέλεσμα και της ολοκλήρωσης του προγράμματος αναχρηματοδότησης για το 2018.
Γεωπολιτικές εξελίξεις και τιμές
Οι κυρώσεις στο Ιράν από τις ΗΠΑ, σε συνδυασμό με την αύξηση της παραγωγής στη Β. Αμερική, διαμόρφωσαν τις διεθνείς τιμές αργού στα $76/bbl κατά μέσο όρο στο γ’ τρίμηνο, σημαντικά υψηλότερα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (+46%). Οι τιμές σημείωσαν διακυμάνσεις, καταγράφοντας και το υψηλότερο επίπεδο από το 2014, στο τέλος του γ τριμήνου.
Οι μακροοικονομικές επιδόσεις και οι πολιτικές εξελίξεις σε Ευρωζώνη και ΗΠΑ είχαν ως αποτέλεσμα την περαιτέρω ενίσχυση του δολαρίου έναντι του ευρώ σε σχέση με το Β’ Τρίμηνο 2018, με την ισοτιμία να κυμαίνεται στα 1,16 δολάρια κατά μέσο όρο, στα ίδια επίπεδα με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (1,17 δολάρια).
Τα περιθώρια όλων των βασικών προϊόντων, με εξαίρεση το ντίζελ, ήταν μειωμένα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, οδηγώντας τα διεθνή περιθώρια Μεσογείου σε υποχώρηση κατά 20%, με τα περιθώρια τύπου FCC στα $5,7/bbl, έναντι $7,1/bbl πέρυσι. Μικρότερη ήταν η πτώση για τα περιθώρια Hydrocracking τα οποία διαμορφώθηκαν στα $5,6/bbl (Γ’ Τρίμηνο 2017 $5,9/bbl).
Αύξηση της ζήτησης στην αγορά αεροπορικών καυσίμων
Η συνολική ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων κατέγραψε οριακή μείωση (-1%) στο Γ΄ τρίμηνο 2018 σε σχέση με πέρυσι, με το συνολικό όγκο στα 1,6 εκατ. τόνους. Αύξηση 3% σημείωσε η αδασμολόγητη αγορά, με σημαντική βελτίωση στην αγορά αεροπορικών καυσίμων (+10%) λόγω τουριστικής περιόδου.
naftemporiki.gr