Skip to main content

Οι διασώσεις στα σούπερ μάρκετ έριξαν τη χονδρική

Από την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Υποτονικά κινείται φέτος η αγορά των cash&carry, με την πορεία των πωλήσεων να αναιρεί τις προβλέψεις των αναλυτών που έκαναν λόγο για περιορισμό των απωλειών φέτος στο 0,6% σε σχέση το 2016.

Όπως αναφέρουν μιλώντας στη «Ν» στελέχη του κλάδου, φέτος η εικόνα των εσόδων στην οργανωμένη χονδρική βαίνει μειούμενη με τη χρονιά να εκτιμάται ότι θα «κλείσει» κοντά στο 1,1 δισ. ευρώ ή/και λιγότερο από περίπου 1,2 δισ. το 2016.

Η υποχώρηση των εσόδων του κλάδου της οργανωμένης χονδρικής επηρεάστηκε εν μέρει από τις εξελίξεις που συντελέστηκαν στην οργανωμένη λιανική.

Και αυτό γιατί όπως εξηγούν τα ίδια στελέχη «οι μικρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ και η μικρή λιανική γενικότερα, που αποτελούν βασικό μέρος του πελατειακού χαρτοφυλακίου των cash& carry, το 2016 εμφάνισαν μεγαλύτερη κινητικότητα έχοντας κερδίσει και αυτές ένα μέρος από τις “ορφανές” πωλήσεις της Μαρινόπουλος και της Βερόπουλος, τα δίκτυα των οποίων ήταν ανενεργά.

Το γεγονός αυτό είχε και αντίκτυπο στα έσοδα των cash&carry, καθώς οι πωλήσεις προς το κανάλι της μικρής λιανικής κατέγραψαν πέρυσι βελτιωμένες επιδόσεις.

Ωστόσο, φέτος η ενεργοποίηση του δικτύου της Μαρινόπουλος και της Βερόπουλος, μετά την απόκτησή τους από την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη και Μετρό ΑΕΒΕ αντίστοιχα, επηρέασε αναπόφευκτα τους μικρούς της λιανικής, γεγονός που μετακυλίστηκε και στα έσοδα της οργανωμένης χονδρικής».

Ως αντίβαρο στις απώλειες των εσόδων των cash&carry από τη μικρή λιανική αποτελεί το κανάλι HoReCA το οποίο, ελέω του αυξημένου τουριστικού ρεύματος, διατηρεί θετικό πρόσημο στο χαρτοφυλάκιο πωλήσεων στο οργανωμένο χονδρεμπόριο.

Προς τούτο και το γεγονός ότι οι ισχυρές αλυσίδες cash&carry επαναπροσδιορίζουν τις στρατηγικές τους αναφορικά με την πελατειακή τους πολιτική στο επίκεντρο της οποίας φέρεται ότι βρίσκεται το δίκτυο HoReCa, με αιχμή το catering, και οι τουριστικές περιοχές και δη η νησιωτική Ελλάδα.

Ταυτόχρονα, προκειμένου να διευρύνουν περαιτέρω τη δυναμική τους οι ισχυροί παίκτες της χονδρικής προχωρούν σε δημιουργία νέων σημείων.

Αρχής γενομένης με το leader της αγοράς τη Μetro, που εγκαινιάστηκε στις αρχές Οκτωβρίου στα Φιλιατρά ένα νέο κατάστημα, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των cash&carry του δικτύου της στα 49.

Αντίστοιχα, το πρώτο κατάστημα ENA FOOD Cash and Carry στη Λάρισα και το τέταρτο στην Κεντρική Ελλάδα άνοιξε τον ίδιο μήνα η ΑΒ Βασιλόπουλος, θυγατρική του ομίλου Ahold Delhaize, η οποία «μετρά» σήμερα στην εγχώρια αγορά συνολικά 15 σημεία.

Νωρίτερα, στα τέλη της άνοιξης, η βορειοελλαδίτικη Μασούτης εγκαινίασε δύο νέα σημεία σε Αγρίνιο και Λέσβο ενισχύοντας το δίκτυό της, το οποίο πλέον αριθμεί 22 καταστήματα.

Κινήσεις ενίσχυσης του δικτύου της χονδρικής κάνει και η Σκλαβενίτης, η οποία προχώρησε πρόσφατα στη μετατροπή καταστήματος πρώην «Μαρινόπουλος» σε κατάστημα cash & carry με το σήμα «Τhe Mart».

Πρόκειται για το κατάστημα που βρίσκεται στην Αργυρούπολη. Επίσης τον Ιούνιο λειτούργησε ένα ακόμα νέο σημείο στα Χανιά, αυξάνοντας το συνολικό αριθμό των καταστημάτων σε έντεκα.

Ταυτόχρονα, η αλυσίδα προχώρησε στην ανάπτυξη του θεσμού του «Drive in» μέσω του οποίου δίνεται η δυνατότητα παραγγελίας στους επαγγελματίες πελάτες σε περιοχές που δεν υπάρχει κατάστημα cash & carry της αλυσίδας.

Η διαδικασία είναι απλή καθώς η παραγγελία εξυπηρετείται στο πλησιέστερο κατάστημα The Mart και αποστέλλεται για παραλαβή στο DRIVE in. Ήδη λειτουργούν τρία «Drive in» σε Χανιά, Καλαμάτα και Ιωάννινα.

Να σημειωθεί ότι οι αλυσίδες cash& carry διατηρούν τη θέση που έχουν «κερδίσει» από τους παραδοσιακούς χονδρέμπορους, με τις πρώτες να φέρεται ότι πλέον ελέγχουν μερίδιο αγοράς πέραν του 15%, ποσοστό το οποίο όμως βασίζεται κυρίως σε εκτιμήσεις καθώς δεν υπάρχουν επίσημες μετρήσεις.