Skip to main content

Μεταρρυθμίσεις σε πέντε βασικά μέτωπα

Του Κωστή Χατζηδάκη*

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η μάχη για την αντιμετώπιση της πανδημίας θα συνεχίσει να κυριαρχεί στην επικαιρότητα. Είναι μια μάχη που δίνουμε 18 μήνες τώρα και θα συνεχίσουμε να δίνουμε μέχρι την οριστική υπέρβαση της κρίσης. Μάχη στην οποία η Πολιτεία ήταν παρούσα τόσο στο επίπεδο της Δημόσιας Υγείας όσο και στο επίπεδο της Οικονομίας. Μόνο το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων διέθεσε πάνω από 8 δισ. ευρώ σε πάνω από 3 εκατομμύρια δικαιούχους, εργαζόμενους και ανέργους. Το μεγαλύτερο πακέτο κοινωνικής στήριξης των τελευταίων δεκαετιών! Παράλληλα, όμως, δεν σταματήσαμε να εργαζόμαστε και για τη μέρα μετά την πανδημία, με μεταρρυθμίσεις που προωθούμε σε πέντε βασικά μέτωπα:

Το πρώτο μέτωπο αφορά την εφαρμογή του νόμου για την Προστασία της Εργασίας και των πολύ σημαντικών ρυθμίσεών του που απαντούν στα πραγματικά προβλήματα της αγοράς εργασίας. Όπως η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας για τον έλεγχο και την πάταξη της «μαύρης» εργασίας και της εισφοροδιαφυγής. Η αναβάθμιση του ΣΕΠΕ σε ανεξάρτητη αρχή Επιθεώρησης Εργασίας. H δυνατότητα «συμφιλίωσης» της επαγγελματικής και προσωπικής ζωής των εργαζομένων, με διευθέτηση του χρόνου εργασίας τους μετά από αίτημά τους. Οι νέες γονικές άδειες. Το «δικαίωμα αποσύνδεσης» στην τηλεργασία. Τα μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια των αυτοαπασχολούμενων σε delivery και κούριερ. Και οι ρυθμίσεις για την ανταγωνιστικότητα, όπως η αύξηση των υπερωριών στον ευρωπαϊκό μέσο όρο (με 40% προσαύξηση της πληρωμής), η λειτουργία ορισμένων κλάδων και τις Κυριακές, και η μείωση του γραφειοκρατικού βάρους για τις επιχειρήσεις με την αναβάθμιση του ΕΡΓΑΝΗ. Οι σχετικές εφαρμοστικές αποφάσεις και εγκύκλιοι εκδίδονται με ταχείς ρυθμούς. Η προσοχή μας από εδώ και πέρα πέφτει στην Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας -με στόχο να προχωρήσει η εφαρμογή της μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022- και στη νέα Επιθεώρηση Εργασίας.

Το δεύτερο μέτωπο αφορά την εφαρμογή της ψηφισμένης πλέον «Ασφαλιστικής Μεταρρύθμισης για τη Νέα Γενιά», με την οποία εισαγάγαμε το σύστημα των «ατομικών κουμπαράδων» για τις επικουρικές συντάξεις των νέων ασφαλισμένων. Με τη μεταρρύθμιση αυτή -και με ένα σύστημα διπλής εγγύησης των εισφορών και των συντάξεων τόσο των σημερινών ασφαλισμένων και συνταξιούχων, όσο και αυτών που θα ενταχθούν στο νέο σύστημα- δίνουμε στους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας, αλλά στους νέους εργαζόμενους μέχρι 35 ετών, μεγαλύτερο έλεγχο πάνω στη σύνταξή τους. Ενώ δημιουργούμε και τις προϋποθέσεις ώστε, μέσω της καλύτερης επένδυσης των αποταμιεύσεων των νέων ασφαλισμένων, αυτοί να πάρουν τελικά επικουρικές συντάξεις που θα είναι μεγαλύτερες από τις σημερινές από 43%έως 68%! 

Το τρίτο μέτωπο στο οποίο προωθούμε σημαντικές αλλαγές αφορά τα θέματα της κατάρτισης και της επανακατάρτισης εργαζόμενων και ανέργων. Τομέας-«κλειδί» για να γίνει η οικονομία μας ανταγωνιστική στην ψηφιακή εποχή. Ενδεικτικό της σημασίας που δίνει η Ε.Ε., είναι ότι στο Σχέδιο «Ελλάδα 2.0» για την αξιοποίηση των πόρων που μας αναλογούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, περιλαμβάνονται περισσότερα από 1 δισ. ευρώ για τέτοιου είδους προγράμματα. Προγράμματα τα οποία θα ξεκινήσουν ήδη μέσα στο φθινόπωρο! Βασικός μας στόχος είναι να αξιοποιηθούν οι πόροι αυτοί αποτελεσματικά και να ανέβει η επίδοση της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση στο λεγόμενο skills matching (την αντιστοίχιση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας). Έχουμε ήδη ξεκινήσει να γυρνάμε σελίδα στην κατάρτιση, με μια σειρά από προγράμματα σε συνεργασία με παγκόσμιους κολοσσούς, όπως η Google, η Cisco και η Amazon, τα οποία ξεπέρασαν τις προσδοκίες μας σε συμμετοχή. Κάτι που δείχνει στην πράξη ότι οι άνεργοι και οι επιχειρήσεις ζητούν προγράμματα ουσιαστικής και ποιοτικής κατάρτισης. Προς αυτή την κατεύθυνση, λοιπόν, θα παρουσιάσουμε νομοσχέδιο μέσα στο φθινόπωρο, το οποίο από τη μια πλευρά θα εκσυγχρονίσει τον ΟΑΕΔ και από την άλλη θα βάλει τα θεμέλια για να γίνει πολύ πιο αξιόπιστο το σύστημα κατάρτισης στην Ελλάδα. Με βασικές αρχές την ποιότητα, την αξιολόγηση και την πιστοποίηση τόσο των παρόχων της κατάρτισης όσο και των καταρτιζομένων. Διότι μας ενδιαφέρει τα χρήματα αυτά να πιάνουν τόπο!

Το τέταρτο μέτωπο είναι η επιτάχυνση της απονομής συντάξεων από τον ΕΦΚΑ , για την οποία ρίξαμε από την αρχή της χρονιάς 6 διαφορετικά «όπλα» στη μάχη: Τις προκαταβολές συντάξεων μαζί με τα αναδρομικά. Την απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης συντάξεων με το νόμο 4798/2021. Την εγκατάσταση περίπου 2.000 καινούργιων ηλεκτρονικών υπολογιστών στον ΕΦΚΑ, ενώ αναμένουμε ακόμα 1.300. Την πρόσληψη με σύμβαση έργου 100 νέων οικονομολόγων η οποία προχωρεί. Τη χρήση των υπηρεσιών πιστοποιημένων δικηγόρων και λογιστών, με τους πρώτους από αυτούς να πέφτουν στη μάχη από τις αρχές Οκτωβρίου. Και, τέλος, έχει ήδη πιάσει δουλειά στο λεγόμενο «πράσινο κτήριο» του ΕΦΚΑ στην Κηφισίας το νέο επιτελείο ταχείας απονομής εκκρεμών συντάξεων, με το οποίο πάμε να χτυπήσουμετο πρόβλημα των καθυστερήσεων στη ρίζα του. Στόχος μας με όλα αυτά τα μέτρα είναι η κατάσταση σε σχέση με την έκδοση των συντάξεων να βελτιωθεί σύντομα αισθητά. Το 2019 ο ρυθμός απονομής νέων συντάξεων ήταν 10.000 τον μήνα. Έχει ήδη φτάσει στις 20.000 τον μήνα και θέλουμε σύντομα να φτάσει στην απονομή 30.000 συντάξεων τον μήνα!

Κλείνω με το πέμπτο μέτωπο που αφορά τη βελτίωση της εξυπηρέτησης του πολίτη, για την οποία: Ξεκίνησε στα μέσα Ιουλίου από τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα η λειτουργία της νέας υπηρεσίας του ΕΦΚΑ, το MyEfka LIVE που επιτρέπει σε έναν ασφαλισμένο να εξυπηρετηθεί μέσω βιντεοκλήσης, από το κινητό ή τον υπολογιστή του, χωρίς να χρειάζεται να μετακινηθεί από το ένα νησί στο άλλο.

Μονιμοποιήσαμε και διευρύναμε τα ηλεκτρονικά ραντεβού. Ενισχύσαμε τη συνεργασία του ΕΦΚΑ με τα ΚΕΠ. Και προχωρήσαμε στη δημιουργία του νέου επαγγελματικού τηλεφωνικού κέντρου του υπουργείου Εργασίας και της -χωρίς χρέωση- γραμμής 1555, με την οποία μπορούν να βγάζουν οι πολίτες άκρη με τις υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας και τους οργανισμούς που εποπτεύει (ΕΦΚΑ, ΟΑΕΔ, ΟΠΕΚΑ). Είναι κάτι που το χρωστούσαμε εδώ και 10ετίες στους πολίτες που ταλαιπωρούνται. Το τηλεφωνικό αυτό κέντρο ξεκίνησε δοκιμαστικά τη λειτουργία του στα μέσα του καλοκαιριού, ενώ στα τέλη του μήνα θα λειτουργεί πλήρως, εξυπηρετώντας ουσιαστικά και γρήγορα όλους τους πολίτες και αντιμετωπίζοντας το γνωστό πρόβλημα με τα τηλέφωνα που δεν απαντούν. Αποδεικνύουμε έτσι για μια ακόμη φορά ότι η αναβάθμιση της εξυπηρέτησης των πολιτών αποτελεί για εμάς κορυφαία προτεραιότητα!

Γίνεται πιστεύω φανερό από την παρουσίαση των παραπάνω πρωτοβουλιών, ότι το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων βρίσκεται στην καρδιά των μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών για τη μεταπανδημική περίοδο. Παράλληλα, αντιμετωπίζει φορτισμένα κοινωνικά θέματα, με ένα πνεύμα σύγχρονο και με έναν τρόπο αποτελεσματικό. Για να μπουν οι βάσεις για μια καλύτερη ζωή για τους εργαζόμενους, τους ανέργους, τους νέους, τους συνταξιούχους και όλους τους Έλληνες! Για μια πραγματικά ευρωπαϊκή κοινωνικήπολιτική!