Skip to main content

Μη επανδρωμένο ταχύπλοο για τα βρετανικά πολεμικά πλοία

Μη επανδρωμένο ταχύπλοο για σκοπούς χρήσης από πλοία του βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού θα παρουσιάσει η BAE Systems μέσα στην εβδομάδα.

«Εν μέσω μιας περιόδου αυξημένης απειλής προς τη διεθνή ναυτιλία, η ΒΑΕ Systems θα παρουσιάσει αυτή την εβδομάδα για πρώτη φορά πώς μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας (Unmanned Surface Vessels, USV) μπορούν να ενσωματωθούν πλήρως σε επιχειρησιακά πολεμικά σκάφη του Βασιλικού Ναυτικού για να επεκτείνουν τις δυνατότητές τους πέρα από τον ορίζοντα και να μειώνουν την έκθεση των ναυτών στον κίνδυνο» αναφέρει η εταιρεία σε ανακοίνωσή της.

Ένα μη επανδρωμένο Pacific 24 Rigid Inflatable Boat (P24 RIB) θα ενσωματωθεί στο σύστημα μάχης του HMS Argyll, μιας φρεγάτασ κλάσης Type 23, στο πλαίσιο μιας σειράς επιδείξεων στο νερό στο πλαίσιο της έκθεσης DSEI 2019 στο Λονδίνο.

Με μήκος 7,8 μέτρα, το P24 RIB έχει ταχύτητα 38 κόμβων και μπορεί να επιχειρεί για 45 ώρες σε ταχύτητα περιπολίας ή για 100 ναυτικά μίλια σε κατάσταση καταδίωξης, λειτουργώντας αυτόνομα ή μέσω τηλεχειρισμού. Η ενσωμάτωσή του σε ένα πολεμικό πλοίο σε υπηρεσία έχει σκοπό να αυξήσει τις δυνατότητες του σκάφους σε ένα μεγάλο εύρος αποστολών, όπως πχ αποστολές κατά της πειρατείας, επιτήρησης και φύλαξης συνόρων, συλλογής πληροφοριών, ναυτικής ασφαλείας και προβολής ισχύος.

Το P24 RIB, που έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί από τη ΒΑΕ Systems, είναι το καθιερωμένο ταχύπλοο που χρησιμοποιείται από το Βασιλικό Ναυτικό, τους Βασιλικούς Πεζοναύτες καθώς και άλλους κλάδους των ενόπλων δυνάμεων και υπηρεσίες. Οι νέες δυνατότητες αυτόνομης λειτουργίας μπορούν να ενσωματωθούν χωρίς πρόβλημα στα υπάρχοντα ταχύπλοα. Βασικός σκοπός των δοκιμών της τεχνολογίας αυτής είναι να επιδειχθεί πως το σκάφος μπορεί να εξασφαλίζεται μια ασφαλή σύνδεση μεταξύ των συστημάτων μάχης και των αισθητήρων του πολεμικού πλοίου με τα συστήματα του ταχύπλοου. Ήδη έχουν γίνει κάποιες δοκιμές, σε συνεργασία με το πρόγραμμα Navy X του Βασιλικού Ναυτικού.

«Αυτό θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο πολεμάμε- μέσω ενοποιημένης διοίκησης και ελέγχου – και θα οδηγήσει στην ανάπτυξη νέων τακτικών, τεχνικών και διαδικασιών» εκτίμησε ο πλοίαρχος Σον Τρέβεθαν, Fleet Robotics Officer του Βασιλικού Ναυτικού. Από πλευράς του, ο Μάικ Γουντς, Chief Technologists του τμήματος Maritime Services της BAE Systems, είπε πως η τεχνολογία αυτή αποτελεί ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός στην αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπων και μηχανών, συνδυάζοντας εξελιγμένες τεχνολογίες αυτόνομης λειτουργίας με ανθρώπινες δυνατότητες.

Σύμφωνα με τη ΒΑΕ Systems, το σκάφος που θα παρουσιαστεί στη DSEI έχει τροποποιηθεί για αυτόνομη λειτουργία και εξοπλιστεί με επιπλέον αισθητήρες και συστήματα, μεταξύ των οποίων μια υψηλής ανάλυσης οπτική και θερμική κάμερα και ένα σύστημα Long Range Acoustic Device (LRAD). Επίσης, διαθέτει τεχνολογίες για αυτόνομη λήψη αποφάσεων σχετικά με την πλοήγησή του. Έχει προγραμματισμένες «έξυπνες» συμπεριφορές για να λαμβάνει κατάλληλη θέση απέναντι σε μια πιθανή απειλή, ωστόσο το οπλικό του σύστημα παραμένει υπό τον έλεγχο ανθρώπων χειριστών, οι οποίοι λαμβάνουν την απόφαση για χρήση του ή όχι.