Γαλαξιακή σύγκρουση στο φακό του Hubble (βίντεο)

Εικόνα από την γαλαξιακή σύγκρουση που κατέγραψε το Hubble. πηγή φωτό (NASA / ESA / Hubble / J. Dalcanton.)

Πρόκειται για δύο γαλαξίες σε απόσταση 450 εκατ. ετών φωτός από τη Γη.

Μπορεί το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb να κυριαρχεί στην επικαιρότητα εδώ και ένα χρόνο με τις εντυπωσιακές του ανακαλύψεις αλλά το αρχαιότερο διαστημικό τηλεσκόπιο, το Hubble, συνεχίζει ακάθεκτο μετά από τρεις δεκαετίες να προσφέρει τις πολύτιμες του υπηρεσίες στην επιστημονική κοινότητα.

Αυτή τη φορά το Hubble κατέγραψε εικόνες από τη σύγκρουση δύο γαλαξιών. Πρόκειται για τον γαλαξία UGC 5984 και τον μικρότερο σε μέγεθος γαλαξία MCG+05-26-025 που βρίσκονται σε απόσταση 465 εκατ. ετών φωτός από τη Γη και οι αστρονόμοι έχουν δώσει στο γαλαξιακό αυτό ζευγάρι την ονομασία Arp 107.

O MCG+05-26-025 είναι ένας ελλειπτικός γαλαξίας ενώ ο UGC 5984 είναι ένας γαλαξίας που ανήκει στην κατηγορία των γαλαξιών Σίφερτ. Οι γαλαξίες Σίφερτ αποτελούν ένα τύπο γαλαξιών που περιλαμβάνουν έναν εξαιρετικά λαμπρό μικρό πυρήνα, ο οποίος μπορεί μερικές φορές να ξεπερνά σε φωτεινότητα ολόκληρο τον περιβάλλοντα γαλαξία. Πρόκειται για έναν τύπο ενεργού γαλαξία που ονομάστηκε έτσι προς τιμή του Αμερικανού αστρονόμου Καρλ Σίφερτ ο οποίος μελέτησε τα αντικείμενα αυτά τη δεκαετία του 1940 περιγράφοντας για πρώτη φορά γαλαξίες αυτού του τύπου το 1943.

Οι γαλαξιακές συγκρούσεις προκαλούν μια σειρά από κοσμικά φαινόμενα με κυρίαρχο την έναρξη μαζικής αστρογένεσης. Κάποιες φορές ο μικρότερος σε μέγεθος και συνήθως πιο ανίσχυρος γαλαξίας διαλύεται και ο μεγαλύτερος αποκτά μεγαλύτερη μάζα χωρίς να αλλάξουν πολύ τα χαρακτηριστικά του ενώ άλλες φορές η σύγκρουση οδηγεί στον σχηματισμό ενός νέου γαλαξία με διαφορετικά χαρακτηριστικά από αυτά των δύο προηγούμενων.

Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις που μικρότεροι σε μέγεθος γαλαξίες κερδίζουν την μάχη από τους μεγαλύτερους που τους επιτίθενται. Τέτοια περίπτωση είναι ο γαλαξίας μας ο οποίος σειρά ερευνών τα τελευταία χρόνια αποκάλυψαν ότι έχει καταφέρει να επιβιώσει από περισσότερες από δέκα συγκρούσεις με άλλους γαλαξίες ορισμένοι από τους οποίους ήταν μάλιστα μεγαλύτεροι σε μέγεθος από αυτόν. Είναι διαπιστωμένο ότι σε περίπου 4,5 δισ. έτη ο γαλαξίας μας θα συγκρουστεί με τον γαλαξία της Ανδρομέδας που είναι ο μεγαλύτερος στο διαστημικό σμήνος στο οποίο ανήκουμε και σύμφωνα με τους επιστήμονες αυτή την φορά η έκβαση της αναμέτρησης είναι προδιαγεγραμμένη υπέρ της Ανδρομέδας αλλά ποιος ξέρει μπορεί ο γαλαξίας μας να αποδειχθεί και πάλι σούπερ ανθεκτικός.