To James Webb «ξετρύπωσε» 717 αρχέγονους γαλαξίες φωτίζοντας την εξέλιξη του Σύμπαντος (βίντεο)

ESA

Άλλη μια εντυπωσιακή αλλά και εξαιρετικά σημαντική επιστημονική ανακάλυψη του διαστημικού τηλεσκοπίου.

Για μια ακόμη φορά διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb επιβεβαιώνει με τον πιο πανηγυρικό τρόπο την ισχύ και τις δυνατότητες του. Μέχρι σήμερα είχαν εντοπιστεί λίγοι γαλαξίες που ανήκουν στην πρώτη γενιά γαλαξιών που σχηματίστηκαν μετά τη Μεγάλη Έκρηξη, το μυστηριώδες φαινόμενο που γέννησε το Σύμπαν.

Από την πρώτη μέρα λειτουργίας του πριν από ένα χρόνο το James Webb έχει ανάμεσα στα άλλα αποκαλύψει εκατοντάδες αρχαίους γαλαξίες που θα μπορούσαν να είναι μεταξύ των πρώτων μελών του Σύμπαντος βοηθώντας τους επιστήμονες να ανασύρουν πολύτιμες πληροφορίες τόσο για την ύπαρξη και εξέλιξη των γαλαξιών όσο και την ύπαρξη και εξέλιξη του Σύμπαντος.

Με ανακοίνωση της ερευνητική ομάδα παρουσιάζει την ανακάλυψη 717 αρχέγονων γαλαξιών που έγινε με τη βοήθεια φυσικά του James Webb. Πρόκειται για γαλαξίες που ανήκουν στη πρώτη γενιά γαλαξιών που υπήρχαν ήδη μόλις 600 εκατ. έτη μετά τη Μεγάλη Έκρηξη. Όπως συνέβη και με άλλους αρχαίους γαλαξίες που έχει ανακαλύψει το James Webb έτσι και αυτοί προκαλούν έκπληξη στους επιστήμονες με το μεγάλο τους μέγεθος, τον αριθμό των άστρων αλλά και γενικότερα την πολυπλοκότητα τους. Μέχρι πρόσφατα οι κοσμολόγοι θεωρούσαν ότι οι συνθήκες που υπήρχαν στο παιδικής ηλικίας Σύμπαν επέτρεπε την ύπαρξη μικρών απλοϊκών σε δομή και χαρακτηριστικά γαλαξιών που διέθεταν μικρό αριθμό από επίσης μικρά σε μέγεθος και απλά σε σύνθεση άστρα κάτι που επίσης έχει διαψευστεί από τις παρατηρήσεις του James Webb.

Η ανακάλυψη των εκατοντάδων γαλαξιών είναι μέρος μιας διεθνούς συνεργασίας που ονομάζεται JWST Advanced Deep Extragalactic Survey (JADES), και οι ερευνητές τους εντόπισαν μελετώντας εικόνες και δεδομένα που κατέγραψε το James Webb από μια περιοχή του Διαστήματος στον αστερισμό της Μικρής Άρκτου και μια άλλη στην κατεύθυνση του γαλαξιακού σμήνους της Καμίνου.

«Αν πάρετε ολόκληρο το Σύμπαν και το συρρικνώσετε σε μια ταινία δύο ωρών, βλέπετε τα πρώτα πέντε λεπτά της ταινίας. Αυτοί είναι οι γαλαξίες που ξεκινούν τη διαδικασία δημιουργίας των στοιχείων και της πολυπλοκότητας που βλέπουμε στον κόσμο γύρω μας σήμερα» αναφέρει ο Κέβιν Χάινλαιν, ερευνητής στο Αστεροσκοπείο Steward στην Αριζόνα επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας. Οι γαλαξίες που εντόπισαν οι ερευνητές αποκαλύπτουν στοιχεία για την εξέλιξη του Σύμπαντος όταν αυτό ήταν μόλις 350 εκατ. ετών και για τα επόμενα 300 εκατ. έτη μια χρονική περίοδο δηλαδή για την οποία οι γνώσεις μας είναι περιορισμένες για τις κοσμικές διεργασίες.