Ανακαλύφθηκαν δύο κοντινοί εξωπλανήτες που ανήκουν στην κατηγορία της Υπερ-Γης

Καλλιτεχνική απεικόνιση του νέου πλανητικού συστήματος που υπάρχουν δύο Υπερ- Γαίες (πηγή φωτό Lionel J. Garcia / University of Liège)

Βρίσκονται σε απόσταση 156 ετών φωτός από τον πλανήτη μας.

Ένας από τους πλέον κοινούς τύπους πλανητών στο Σύμπαν είναι πλανήτες με μάζα 2-10 φορές μεγαλύτερη από αυτή της Γης. Σχεδόν όλα τα πλανητικά συστήματα που έχουν εντοπιστεί διαθέτουν τουλάχιστον ένα τέτοιο πλανήτη ο οποίος έχει λάβει από την επιστημονική κοινότητα την ονομασία «Υπερ-Γη» ή «Υπερ-Γαία».

Με δημοσίευση της στην επιθεώρηση «Astronomy & Astrophysics» ερευνητική ομάδα με επικεφαλής επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Λιέγης στο Βέλγιο παρουσιάζει την ανακάλυψη δύο ακόμη εξωπλανητών. Οι δύο πλανήτες κινούνται γύρω από το άστρο TOI-2096, έναν ερυθρό νάνο που βρίσκεται σε απόσταση 156,5 ετών φωτός από εμάς στον αστερισμό του Δράκου.

Ο κοντινότερος στο άστρο πλανήτης έλαβε την κωδική ονομασία TOI-2096b υπολογίζεται είναι μόλις 1,2 φορές μεγαλύτερος από τη Γη και τα στοιχεία που υπάρχουν για αυτόν δείχνουν ότι είναι πιθανότατα βραχώδης. Ο δεύτερος πλανήτης, ο TOI-2096c, είναι περίπου 1,9 φορές μεγαλύτερος από τον πλανήτη μας και έχει χαρακτηριστικά παρόμοια με αυτά του Ποσειδώνα. Οι πλανήτες έχουν κοντινή απόσταση και τροχιακή κίνηση που τους φέρνει τόσο κοντά τόσο μεταξύ τους όσο και με το μητρικό τους άστρο ώστε να δημιουργούνται βαρυτικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ τους τις οποίες μελέτησαν οι ερευνητές.

«Αυτοί οι πλανήτες είναι ζωτικής σημασίας δεδομένων των μεγεθών τους. Ο σχηματισμός των Υπερ-Γαιών και των μίνι-Ποσειδώνων παραμένει ένα μυστήριο σήμερα. Υπάρχουν πολλά μοντέλα σχηματισμού που προσπαθούν να το εξηγήσουν, αλλά κανένα δεν ταιριάζει απόλυτα στις παρατηρήσεις. Το TOI-2096 είναι το μόνο σύστημα που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα που έχει μια υπερ-Γη και έναν μίνι-Ποσειδώνα ακριβώς στα μεγέθη όπου τα μοντέλα έρχονται σε αντίθεση μεταξύ τους. Με άλλα λόγια, το TOI-2096 μπορεί να είναι το σύστημα που ψάχναμε για να κατανοήσουμε πώς έχουν σχηματιστεί αυτά τα πλανητικά συστήματα. Βρήκαμε επίσης ότι στην κατηγορία τους, οι πλανήτες TOI-2096 είναι ιδανικοί για ατμοσφαιρικές μελέτες» αναφέρει η ερευνητική ομάδα που χρησιμοποίησε διαστημικά και επίγεια τηλεσκόπια στην έρευνα της.

Να σημειωθεί ότι έχουν ανακαλυφθεί περισσότεροι από πέντε χιλιάδες εξωπλανήτες στο γαλαξία μας και έχει υποδειχθεί η παρουσία άλλων πέντε χιλιάδων και απομένει η επιβεβαίωση της ύπαρξη τους με νέες παρατηρήσεις.