Η Nike ανακοίνωσε τα αποτελέσματα του οικονομικού έτους 2024-25 (έληξε τον Μάιο), κατά το οποίο οι παγκόσμιες πωλήσεις της μειώθηκαν κατά 10%, στα 39,6 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η επιβράδυνση προκύπτει μετά από τέσσερα συνεχή έτη με έσοδα ρεκόρ. Τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν επίσης κατά 44% φτάνοντας τα 2,75 δισεκατομμύρια ευρώ, σε σύγκριση με τα 5,7 δισεκατομμύρια το προηγούμενο οικονομικό έτος.
Λόγοι για την επιβράδυνση
Το ακαθάριστο περιθώριο κέρδους της εταιρείας μειώθηκε κατά 190 μονάδες βάσης, στο 42,7%, με τα ακαθάριστα λειτουργικά έσοδα να μειώνονται κατά 14%, αντανακλώντας τις δυσκολίες της περιόδου.
Μεταξύ των κύριων αιτιών, η Nike αναφέρει αυξημένες εκπτώσεις, αλλαγή στο μείγμα των καναλιών πωλήσεων και υψηλότερες προβλέψεις για απαξίωση αποθεμάτων, που αντισταθμίστηκαν μόνο εν μέρει από τη μείωση του κόστους.
Το τέταρτο οικονομικό τρίμηνο επηρεάστηκε ιδιαίτερα, με τα έσοδα να μειώνονται κατά 12% σε ετήσια βάση (9,5 δισεκατομμύρια ευρώ), με τα τριμηνιαία καθαρά κέρδη σε ελεύθερη πτώση κατά 86% (μόλις 180 εκατομμύρια ευρώ).
Σε γεωγραφικό επίπεδο η περιοχή που δέχτηκε το μεγαλύτερο πλήγμα ήταν η Κίνα, όπου η Nike έχασε το 13% των πωλήσεών της. Ακολουθούν η Ευρώπη (-10%), η Βόρεια Αμερική (-9%) και η Ασία/Λατινική Αμερική (-7%). Όσον αφορά τα τμήματα προϊόντων, τα υποδήματα κατέγραψαν μείωση 12%, ενώ τα ενδύματα συρρικνώθηκαν κατά 6%.
Ο αντίκτυπος των δασμών
Εκτός από τα λειτουργικά αποτελέσματα, η Nike θα πρέπει να αντιμετωπίσει μια εκτιμώμενη επίδραση 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων λόγω των νέων δασμών που εισήχθησαν στις ΗΠΑ.
Επί του παρόντος, το 16% των εισαγωγών υποδημάτων της Nike προέρχεται από την Κίνα, αλλά το ποσοστό αυτό αναμένεται να μειωθεί μέχρι το τέλος του 2026.
Ο οικονομικός διευθυντής, Μάθιου Φρεντ, χαρακτήρισε αυτούς τους δασμούς «ένα νέο και σημαντικό εμπόδιο κόστους», ενώ ο διευθύνων σύμβουλος Έλιοτ Χιλ επιβεβαίωσε την πρόθεση της εταιρείας να αντιμετωπίσει την κατάσταση μέσω «χειρουργικών αυξήσεων τιμών» στην αγορά της Βόρειας Αμερικής, από το φθινόπωρο του 2025.
Για να περιορίσει την πίεση των δασμών η Nike έχει ξεκινήσει μια στρατηγική τεσσάρων βημάτων, ξεκινώντας με μια στοχευμένη αναθεώρηση των τιμών, προχωρώντας στη διαφοροποίηση των πηγών παραγωγής και τη συνεργασία με προμηθευτές και λιανοπωλητές και κάνοντας περικοπές στο κόστος της εταιρείας.
Το δύσκολο οικονομικό έτος αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου μετασχηματισμού που στοχεύει στην επαναπροσανατολισμό της εταιρείας στις βασικές αθλητικές της δραστηριότητες, ιδίως στο τρέξιμο, μετά από χρόνια προώθησης της μόδας και του streetwear.
Η στρατηγική «Win Now» περιλαμβάνει μεγαλύτερη αξιοποίηση του καναλιού χονδρικής, μείωση των υπερβολικών προωθητικών ενεργειών κι επανακυκλοφορία των κατηγοριών με τις καλύτερες επιδόσεις, με στόχο να δοθεί νέα ώθηση στις πωλήσεις.
naftemporiki.gr