Skip to main content

Handelsblatt: Πειραιάς, η πύλη της Κίνας προς την Ευρώπη

Τα μεγαλόπνοα επενδυτικά σχέδια της COSCO στο Πειραιά δεν αφορούν μόνο στην διάνοιξη νέων εμπορικών δρόμων προς τη Δύση. Έχουν και πολιτικό υπόβαθρο μετά τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ και Κίνας, επισημαίνει η Handelsblatt.

Ο ανταποκριτής της οικονομικής επιθεώρησης του Ντίσελντορφ περιγράφει πολύ αναλυτικά τα μεγαλόπνοα σχέδια του Φου Τσενγκ Κούι, διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ, για τον Πειραιά, που ήδη θεωρείται ως το μεγαλύτερο επιβατικό λιμάνι της Ευρώπης με 16 εκατ. επιβάτες ετησίως. Συγκρίνει μάλιστα την εμπορική κίνηση του 2008 με τη σημερινή. «Τότε γινόταν διακίνηση 434.000 κοντέινερ, πέρυσι ήταν 4,15 εκατ., δέκα φορές περισσότερα. Ο Πειραιάς είναι το λιμάνι με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη παγκοσμίως», υπογραμμίζει.

«Διαφάνεια, συνεργασία, δικαιοσύνη»

Το δημοσίευμα φωτίζει και μιαν άλλη πτυχή. «Ο εμπορικός πόλεμος που έχει κηρύξει ο άνδρας στον Λευκό Οίκο εναντίον της Κίνας, δίνει στο συγκεκριμένο πρότζεκτ βαρύνουσα σημασία. Οι Κινέζοι το γνωρίζουν, γι’ αυτό και ενδιαφέρονται να παρουσιάσουν τη δραστηριότητά τους στον Πειραιά μέσα σε ένα όσο το δυνατόν πιο ευνοϊκό πλαίσιο. Ο Φου Τσενγκ Κούι κάνει λόγο για διαφάνεια, συνεργασία και δικαιοσύνη, για προστασία του περιβάλλοντος και κοινωνικές δεσμεύσεις που θέλει να υλοποιήσει η επιχείρησή του. Η COSCO σύμφωνα με το συμβόλαιο πρόκειται να επενδύσει μέχρι το 2026 επιπλέον 300 εκατ. ευρώ σε έργα επέκτασης του λιμανιού. Ήδη από του χρόνου ο Πειραιάς θα μπορεί να εξυπηρετεί παράλληλα πέντε από τα μεγαλύτερα καράβια μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο με 6,2 εκατ. τόνους μονάδων κοντέινερ (TEU) ετησίως. Κανένα άλλο λιμάνι στη Μεσόγειο δεν διαθέτει τέτοια δυνατότητα» επισημαίνει η εφημερίδα. 

Σε άλλο σημείο του άρθρου γίνεται αναφορά στα επιτυχημένα οικονομικά αποτελέσματα της κινεζικής εταιρείας. «Το πρώτο εξάμηνο του έτους η COSCO τριπλασίασε το καθαρό κέρδος κατά 4,4% σε σχέση με πέρυσι, ποσό γύρω στα 13,3 εκατ. ευρώ και οι επενδύσεις συνεχίζονται για να ξεπεράσει ο Πειραιάς το 2019 τους ανταγωνιστές του, τα λιμάνια Βαλένθια και Αλχεθίρας, και να γίνει το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Μεσογείου».

«Κατέκτησαν τις καρδιές πολλών Ελλήνων»

Ο ανταποκριτής της Handelsblatt στην Αθήνα στέκεται και στις τρικλοποδιές που εμφανίζονται τελευταία. «Επί μήνες ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ περιμένει την άδεια για το νέο σχέδιό του από το υπουργείο Ναυτιλίας», αναφέρει. «Περιλαμβάνει μεταξύ άλλων έναν νέο τερματικό για κρουαζιερόπλοια, την ανέγερση τεσσάρων ξενοδοχείων και ενός εμπορικού κέντρου στην περιοχή του λιμανιού. Τα σχέδια είναι έτοιμα, αλλά δεν υπάρχει ακόμη η άδεια. Η καθυστέρηση έχει πολιτικό υπόβαθρο» γράφει ο δημοσιογράφος, υπενθυμίζοντας τον άλλοτε φανατικό αγώνα εναντίον του έργου από τον Αλέξη Τσίπρα, που όταν ήταν επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης το αποκαλούσε λιμάνι της αγωνίας. «Σήμερα το στηρίζει, αλλά όχι ένα μεγάλο τμήμα του κόμματός του, και κυρίως ο Θοδωρής Δρίτσας, που έχει την εκλογική του περιφέρεια στον Πειραιά και συνεχίζει να δρα εναντίον του έργου».

Και ο ανταποκριτής καταλήγει, αφού παραθέτει τις επενδύσεις της COSCO κατά τα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης: «Για την Κίνα δεν πρόκειται μόνο για επικερδείς συμμετοχές σε έργα υποδομών, αλλά και για πολιτικά οφέλη που αυτές αποφέρουν. Αυτή η ελπίδα ήδη εκπληρώθηκε. Πέρυσι η κυβέρνηση Τσίπρα μπλόκαρε κοινή καταδικαστική ανακοίνωση των 28 (της Ε.Ε.) για την κατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Κίνα. Η αιτιολογία του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών ήταν ότι το ψήφισμα δεν αποτελεί εποικοδομητική κριτική έναντι της Κίνας. Το Πεκίνο επαίνεσε την Ελλάδα για τη σωστή της θέση. Έτσι οι Κινέζοι κατάφεραν προφανώς να κατακτήσουν τις καρδιές πολλών Ελλήνων».