Skip to main content

Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο: Η ελληνογερμανική συνεργασία στον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

Τους βασικούς άξονες της μεταρρυθμιστικής πρωτοβουλίας της κυβέρνησης για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και τη Διά Βίου Μάθηση παρουσίασε ο Γεώργιος Βούτσινος, γενικός γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης & Δια Βίου Μάθησης, του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, μιλώντας κατά τη διάρκεια ψηφιακής εκδήλωσης για την ελληνογερμανική συνεργασία στον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, που συνδιοργάνωσαν τη Δευτέρα το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ).

Ειδικότερα, ο κ. Βούτσινος τόνισε ότι είναι ήδη έτοιμο το σχέδιο νόμου για τη συνολική μεταρρύθμιση όλων των εκπαιδευτικών διαδρομών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και της Διά Βίου Μάθησης. Στηρίζεται, όπως είπε, στη σύνδεση της προσφοράς κατάρτισης με την αγορά εργασίας και θα προωθήσει ένα μοντέλο που θα αξιοποιεί εκλογικευμένα και στο πλαίσιο ενός συστήματος ανατροφοδότησης, τρεις βασικούς θεσμούς: τριμερισμό (κράτος, εργαζόμενοι, εργοδότες), μηχανισμό παρακολούθησης, στάθμιση και πιστοποίηση των προσόντων.

Κατά τον κ. Βούτσινο, το νομοσχέδιο θα προβλέπει την καθιέρωση ενός Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.), το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, κατ’ αντιστοιχία με αυτά του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.

Αναφερόμενος στη διακυβέρνηση του Συστήματος, ο κ. Βούτσινος σημείωσε ότι θα διαμορφωθεί σε Κεντρικό, Εθνικό και Περιφερειακό Επίπεδο. Σε ό,τι αφορά στις εκπαιδευτικές δομές, διευκρίνισε ότι θα είναι οι εξής:

  • Ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) διετούς φοίτησης επιπέδου 3 για αποφοίτους Γυμνασίου (υποχρεωτικής εκπαίδευσης), οι οποίες θα μπορούν να ιδρύονται και να λειτουργούν  στα ενδιαφερόμενα Υπουργεία, Επιμελητήρια, Οργανώσεις Εργοδοτών ή Εργαζομένων ή στον Ιδιωτικό τομέα.
  • Ίδρυση Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, τα οποία συνεργάζονται με       επιχειρήσεις του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα.
  • Ίδρυση Πειραματικών Ι.Ε.Κ. και Θεματικών, τα οποία  συνεργάζονται με επιχειρήσεις του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα.
  • Επαναπροσδιορισμός του ρόλου των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) που θα παρέχουν σε ενηλίκους: επανακατάρτιση (reskilling), αναβάθμιση δεξιοτήτων (upskilling), συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση, γενική εκπαίδευση ενηλίκων, επαγγελματικό προσανατολισμό και επαγγελματική συμβουλευτική.  

Ο Thomas Rachel, κοινοβουλευτικός υφυπουργός του ομοσπονδιακού υπουργείου Παιδείας και Έρευνας της Γερμανίας (BMBF), στο ψηφιακό μήνυμα που απηύθυνε στους συμμετέχοντες στη διοργάνωση, τόνισε ότι η γερμανική προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ δε θα μπορούσαμε να αγνοήσει το υψηλό δυναμικό της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Όπως σημείωσε, «γι’ αυτόν τον λόγο υπουργοί Παιδείας της Ευρώπης έχουν θέσει ψηλά στην ατζέντα το θέμα “μίας νέας ώθησης για την επαγγελματική εκπαίδευση και μετεκπαίδευση στην Ευρώπη”, στο συνέδριο στο Όσναμπρουκ στις 16-17 Σεπτεμβρίου». Επίσης, στάθηκε στη στενή και πολυετή, όπως τη χαρακτήρισε, συνεργασία Ελλάδας-Γερμανίας στον τομέα της επαγγελματικής κατάρτισης, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για μία σχέση συνεργασίας επί ίσοις όροις, των δύο χωρών. «Μαθαίνουμε ο ένας απ’ τον άλλον κι επεξεργαζόμαστε στοιχεία που προωθούν την περαιτέρω ανάπτυξη της επαγγελματικής κατάρτισης» ανέφερε, ενώ δήλωσε ιδιαίτερα εντυπωσιασμένος από τα σχέδια της ελληνικής κυβέρνησης σε σχέση με το νέο νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση της επαγγελματικής κατάρτισης. «Το ελληνικό yπουργείο Παιδείας είναι σε συνεχείς συζητήσεις με ελληνικούς οικονομικούς και κοινωνικούς εταίρους, για το πώς εκείνοι μπορούν να συμμετέχουν πιο ουσιαστικά στην επαγγελματική κατάρτιση» πρόσθεσε.

Νωρίτερα, ο γενικός διευθυντής του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, Δρ. Αθανάσιος Κελέμης, στον σύντομο χαιρετισμό του, αφού αναφέρθηκε στη στενή συνεργασία μεταξύ Επιμελητηρίου και ΣΕΒ στο πεδίο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, υπογράμμισε ότι η χώρα διαθέτει επάρκεια πνευματικού κεφαλαίου σε επίπεδο πτυχιούχων πανεπιστημίων, αλλά όχι το αναγκαίο τεχνικό και επαγγελματικό προσωπικό σε ποσότητα και ποιότητα, ενώ στάθηκε στις διαδοχικές μελέτες του ΣΕΒ που δείχνουν τη μεγάλη αναντιστοιχία μεταξύ της ζήτησης και της προσφοράς σε θέσεις εργασίας που απαιτούν τεχνικές και επαγγελματικές γνώσεις. Τόνισε δε ότι δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί η παραγωγική αναδιάρθρωση της χώρας -και ιδιαίτερα η βιομηχανική ανασυγκρότηση- χωρίς επαρκές και υψηλού επιπέδου τεχνικό και επαγγελματικό προσωπικό και εν συνεχεία αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες στήριξης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης από την πλευρά του Επιμελητηρίου, σημειώνοντας ότι ο φορέας επενδύει εδώ και 7 συναπτά έτη στον τομέα, βασιζόμενος στο γερμανικό πρότυπο του διττού συστήματος, υλοποιώντας δράσεις και πιλοτικά έργα με υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά. Ειδικότερα, στάθηκε στο έργο MENDI που υποστήριξε τρεις ειδικότερες της τουριστικής αγοράς, στο VETnet, στο πλαίσιο του οποίου και σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ, την ΕΕΣΣΤΥ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, λειτούργησαν προγράμματα για τρεις τεχνικές ειδικότητες, στο GRAEDUCATION και το Young Energy Europe για την εξοικονόμηση ενέργειας, στη συνεργασία με τις εταιρείες Lidl και  Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης (ΕΖΑ) για την υλοποίηση προγραμμάτων διττής επαγγελματικής εκπαίδευσης εστιασμένα στις αγορές στους, καθώς και στο Κέντρο Εκπαίδευσης DUAL HELLAS, όπου πραγματοποιούνται προγράμματα διττής επαγγελματικής εκπαίδευσης σε τρεις ειδικότητες του τουριστικού κλάδου. Ο κ. Κελέμης συμπλήρωσε, τέλος, ότι η απορρόφηση από την αγορά των συμμετεχόντων στα προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης του Επιμελητηρίου ξεπερνούν το 90%.

Αναφερόμενος στη σημασία του θεσμού της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ο γενικός διευθυντής του ΣΕΒ, Αλέξανδρος Χατζόπουλος, επέμεινε στην αδυναμία που έχουν σήμερα πολλές επιχειρήσεις να καλύψουν ανάγκες και κενές θέσεις εργασίας, σημειώνοντας ότι μία στις τρεις ελληνικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν ανάλογα ζητήματα, ενώ υπάρχουν κλάδοι, όπως η ενέργεια, όπου σχεδόν μια στις δύο εταιρείες αδυνατούν να στελεχώσουν το δυναμικό τους επαρκώς. Ο κ. Χατζόπουλος τόνισε επίσης ότι στην Ελλάδα καταγράφονται από τα χαμηλότερα ποσοστά συμμετοχής στην επαγγελματική εκπαίδευση, καθότι μόλις το 28% των νέων ανθρώπων την επιλέγει, ενώ διαπιστώνεται και χαμηλότερη απασχόληση των αποφοίτων της από τους αποφοίτους της γενικής εκπαίδευσης, όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη ισχύει το αντίθετο. Αναλύοντας τους λόγους, για τους οποίους ισχύουν όλα αυτά, μεταξύ άλλων, επισήμανε την απουσία του ενεργού ρόλου των επιχειρήσεων στον σχεδιασμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης, στην επιλογή ειδικοτήτων και στην οργάνωσή της.

Στο μεταξύ, στο πάνελ με τίτλο «Best Practices: η σύνδεση της αγοράς εργασίας με την εκπαίδευση», που ακολούθησε και συντόνισε ο γενικός διευθυντής του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, Δρ. Αθανάσιος Κελέμης, ο Δρ. Σπύρος Πρωτοψάλτης, διοικητής και πρόεδρος του Δ.Σ. του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), τόνισε την ανάγκη αναβάθμισης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στην Ελλάδα, επισημαίνοντας το ενδιαφέρον των νέων για ευκαιρίες στην αγορά εργασίας. Όπως σημείωσε, μόλις ο Οργανισμός επικοινώνησε τα προγράμματά του, οι αιτήσεις για τις επαγγελματικές σχολές του ΟΑΕΔ αυξήθηκαν κατά 36,5% και οι αιτήσεις για τα ΙΕΚ του ΟΑΕΔ επίσης αυξήθηκαν κατά 126%, σε διάστημα μόλις ενός έτους.

Από την πλευρά του, ο Αθανάσιος Συριανός, διευθύνων σύμβουλος της ΕΖΑ (Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης), στάθηκε στο πρόγραμμα Διττής Εκπαίδευσης για το επάγγελμα του ζυθοποιού, το οποίο υποστηρίζει η ΕΖΑ σε συνεργασία με το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο, υπογραμμίζοντας πως, πέραν από το ότι είναι απαιτητικό, ωφέλησε όχι μόνο τους ίδιους τους εκπαιδευόμενους, αλλά και την επιχείρηση.

Με τη σειρά της, η Νικολέττα Κολομπούρδα, μέλος της διοίκησης και διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού της Lidl Ελλάς, αναφέρθηκε στις ευκαιρίες επαγγελματικής ανέλιξης που προσφέρονται στους νέους και τις νέες που αποφασίζουν να ενταχθούν στο δυναμικό της εταιρείας.

Τέλος, ο Ανδριανός Μιχάλαρος, πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά, ανέδειξε την ανάγκη που υπάρχει στον Πειραιά για νέους ανθρώπους να εργαστούν ως εξειδικευμένοι τεχνίτες και να διαδεχθούν την προηγούμενη γενιά που πλέον αποσύρεται. Όπως τόνισε, οι νέοι, σήμερα, το πρωί θα πρέπει να εργάζονται και το απόγευμα να παρακολουθούν εκπαιδευτικά προγράμματα, ώστε να εξελίσσουν συνεχώς τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους.