Κατά 41% μειώθηκαν την περίοδο 2010-2017 οι θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα, διαπιστώνει έκθεση που συνέταξε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (European Transport Safety Council-ETSC), ενεργό μέλος του οποίου αποτελεί το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς».
Σύμφωνα με τα στοχεία της, στο διάστημα αυτό στην Ευρώπη καταγράφεται μείωση στον αριθμό των θανάτων από τροχαία κατά 20%, ποσοστό κατά πολύ μικρότερο από το 38% που χρειάζεται για να πετύχει τον στόχο της. Η Ελλάδα (-41%) και η Εσθονία (-39%) είναι οι μόνες ευρωπαϊκές χώρες που έχουν καταφέρει να επιτύχουν αυτή τη μείωση. Η Νορβηγία, που δεν είναι κράτος μέλος της Ε.Ε., έχει μειώσει κατά 49% από το 2010 τους θανάτους στην άσφαλτο.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών υποστηρίζει ότι οι κυβερνήσεις χρειάζονται ισχυρή πολιτική βούληση, επείγοντα μέτρα και ουσιαστικές επενδύσεις για ασφαλείς υποδομές, προκειμένου να μειωθούν οι 500 θάνατοι που καταγράφονται κάθε εβδομάδα στους δρόμους της Ευρώπης. Σύμφωνα με την τελευταία Ετήσια Έκθεση Δείκτη Οδικής Ασφάλειας (PIN), παρόλο που οι θάνατοι από τροχαία μειώθηκαν κατά 2% πέρυσι, η συνολική μείωση τα τελευταία τέσσερα χρόνια (από το 2013) είναι μόνο 3%. Το ποσοστό αυτό είναι σημαντικά μικρότερο από την ετήσια μείωση κατά 6,7% που απαιτείται προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης των τροχαίων θανάτων στο μισό τη δεκαετία μέχρι το 2020. Μέχρι τώρα, Εσθονία και Ελλάδα είναι οι μόνες ευρωπαϊκές χώρες που φαίνεται να φθάνουν αυτόν το στόχο.
Στην Ελλάδα, η πρόοδος που σημειώθηκε στον αριθμό των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα αποδίδεται στις αλλαγές που επήλθαν στη συμπεριφορά και τον τρόπο μετακίνησης των Ελλήνων λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και λόγω των εκστρατειών ενημέρωσης και των προγραμμάτων εκπαίδευσης. Η βελτίωση στην οδική ασφάλεια οφείλεται μερικώς και στη σημαντική επέκταση του δικτύου των αυτοκινητοδρόμων, από 900 χλμ. το 2007, σε 2.500 χλμ. στα τέλη του 2017. Η κίνηση από το επαρχιακό οδικό δίκτυο μεταφέρθηκε στους νέους αυτοκινητόδρομους, δηλαδή σε ασφαλέστερους δρόμους.
Ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Γεώργιος Γιαννής, δήλωσε ότι «η βελτίωση στις επιθεωρήσεις ελέγχου οχημάτων μετά τις ιδιωτικοποιήσεις, η αυστηρότερη εφαρμογή της νομοθεσίας της ΕΕ στους τομείς της ασφάλειας των οχημάτων και της κατάρτισης των οδηγών, καθώς και τα σχέδια για την ασφαλή κινητικότητα στις πόλεις που εισήγαγαν αρκετές τοπικές αρχές με επίκεντρο τις υποδομές, συνέβαλαν επίσης στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα. Η σημαντική βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς των ελλήνων οδηγών (μη υπέρβαση ταχύτητας, λιγότερη επιθετικότητα) μπορεί να αποδοθεί στις κοινωνικές αλλαγές λόγω της οικονομικής κρίσης, καθώς και στις συστηματικές εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του ευρύτερου κοινού και τις εκπαιδευτικές δράσεις του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας “Πάνος Μυλωνάς”» θεωρεί.
Με αφορμή την Έκθεση Δείκτη Οδικής Ασφάλειας, η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά σημειώνει ότι «είναι εξαιρετικά σημαντικό που η Ελλάδα είναι μία από τις δύο μοναδικές ευρωπαϊκές χώρες που φαίνεται να φθάνουν τον στόχο μείωσης τροχαίων δυστυχημάτων της ΕΕ μέχρι το 2020. Ιδιαίτερα, μάλιστα, καθώς η προσπάθεια του Ινστιτούτου όλα αυτά τα χρόνια ήταν συντονισμένη κι εστιασμένη στην πρόληψη και τους νέους, με στόχο πάντα τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα. Ωστόσο, το γεγονός ότι χώρες με υψηλότερο επίπεδο οδικής ασφάλειας κατέγραψαν τις χειρότερες επιδόσεις της δεκαετίας και ότι ο στόχος για δραστική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων αποκλίνει από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, δε μπορεί παρά να με λυπεί βαθύτατα. Είναι επιτακτική η ανάγκη για συντονισμένες προσπάθειες και γόνιμες συνέργειες ανάμεσα σε όλους ανεξαιρέτως τους φορείς, ώστε να πετύχουμε τον κοινό μας στόχο, να μη χάνεται καμιά ανθρώπινη ζωή στο δρόμο» καταλήγει η κ. Μυλωνά.