Skip to main content

Βαρόμετρο ΕΒΕΘ: Αναπτερώνονται οι επιχειρηματικές προσδοκίες σε βιομηχανία, υπηρεσίες, κατασκευές

Πόσο αισιόδοξοι δηλώνουν οι καταναλωτές - Εξασθενεί η πρόθεση για αποταμίευση

Λιγότερο απαισιόδοξοι σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023 εμφανίζονται οι καταναλωτές της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, ενώ την ίδια στιγμή οι επιχειρήσεις και δη ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τη Βιομηχανία εμφανίζει άνοδο και περνάει ξανά σε ελαφρά θετικό έδαφος, πολύ κοντά στην υψηλότερη τιμή του στην ιστορία των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ (Σεπτέμβριος 2021). Τα παραπάνω στοιχεία αποτυπώνονται στην Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης (“Βαρόμετρο ΕΒΕΘ”) για το πρώτο εξάμηνο του 2024, η οποία πραγματοποιήθηκε σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών).

Η έρευνα παρουσιάστηκε σήμερα στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο ΕΒΕΘ, όπου ανέλυσαν τα ευρήματα της ο Α΄ Αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, κ. Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, και ο Διευθυντής Ερευνών της εταιρίας Palmos Analysis, κ. Πασχάλης-Αλέξανδρος Τεμεκενίδης.

Βαρόμετρο του ΕΒΕΘ για το πρώτο εξάμηνο του 2024

Ξανά σε θετικό έδαφος οι προσδοκίες στη Βιομηχανία

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις επιχειρήσεις ο “Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τη Βιομηχανία” στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης εμφανίζει άνοδο και περνάει ξανά σε ελαφρά θετικό έδαφος, πολύ κοντά στην υψηλότερη τιμή του δείκτη στην ιστορία των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ (Σεπτέμβριος 2021). Έτσι, το ισοζύγιο θετικών – αρνητικών εκτιμήσεων του “Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών της Βιομηχανίας” βρίσκεται πλέον στις +4 μονάδες, έναντι -3 τον Σεπτέμβριο 2023. Ειδικότερα, βελτιώνονται σημαντικά οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη της παραγωγής κατά το τελευταίο εξάμηνο (+11 από 0 τον Σεπτέμβριο 2023, στο υψηλότερο επίπεδο στην ιστορία των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ), ενώ και οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη της παραγωγής στο άμεσο μέλλον βελτιώνονται εντυπωσιακά (+37 έναντι +16 τον Σεπτέμβριο 2023).

Άνοδος προσδοκιών στον κλάδο των Υπηρεσιών – Αμετάβλητο το κλίμα στο Λιανεμπόριο

Με αισθητή άνοδο και στο υψηλότερο επίπεδο από την έναρξη των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ, καταγράφεται ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στον κλάδο των Υπηρεσιών. Πιο αναλυτικά, ο σχετικός «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών» για τον τομέα των Υπηρεσιών καταγράφεται στο +27, έναντι +18 το προηγούμενο εξάμηνο.

Σχεδόν αμετάβλητο καταγράφεται το κλίμα στις επιχειρήσεις Λιανικού Εμπορίου στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2023, με τον «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών για το Λιανικό Εμπόριο» να βρίσκεται σταθερά σε σχεδόν ουδέτερο έδαφος. Έτσι, το ισοζύγιο θετικών – αρνητικών εκτιμήσεων του «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών Λιανικού Εμπορίου» βρίσκεται στο +2 (από +1 τον Σεπτέμβριο 2023).

Σε ιστορικό υψηλό οι προσδοκίες στις Κατασκευές

Την ίδια ώρα, στο υψηλότερο επίπεδο στην ιστορία των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ ανεβαίνει ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στον κλάδο των Κατασκευών. Έτσι, το ισοζύγιο θετικών-αρνητικών εκτιμήσεων του «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών Κατασκευών» βρίσκεται στις +14 μονάδες στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης (έναντι -2 τον Σεπτέμβριο 2023).

Πόσο αισιόδοξοι είναι οι καταναλωτές

Όπως προκύπτει από την έρευνα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στη Θεσσαλονίκη διαμορφώνεται στις -27 μονάδες, με άνοδο 8 μονάδων σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023.

Σε σχέση με τους καταναλωτές της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης καταγράφονται:

  • Αρνητική αξιολόγηση για το διάστημα που προηγήθηκε και σχετική απαισιοδοξία για την περαιτέρω εξέλιξή, με αξιοσημείωτη, ωστόσο, βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο. Συγκεκριμένα, μειώνεται σημαντικά το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπουν επιδείνωση της κατάστασής τους (42% από 49%) και αυξάνεται το ποσοστό όσων προβλέπουν βελτίωση ή σταθεροποίηση από το 47% στο 52%.
  • Αυξάνεται από 8% σε 14% το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι η γενική οικονομική κατάσταση της χώρας βελτιώθηκε πολύ ή αρκετά κατά το προηγούμενο 12μηνο.

Μόνο 1 στους 5 αποταμιεύει

Οι καταναλωτές στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης εκτιμούν ότι οι τιμές καταναλωτή αυξήθηκαν “Λίγο” (6%), “Αρκετά” (34%) ή “Πολύ” (56%) κατά το τελευταίο 12μηνο (αθροιστικά 96% έχουν διαπιστώσει αύξηση των τιμών καταναλωτή), όμως το ποσοστό όσων διαπιστώνουν ότι οι τιμές αυξήθηκαν “Πολύ” πέφτει από το 70% στο 56%.

Σημαντική βελτίωση καταγράφεται σε σχέση με τις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας, καθώς το 24% (αθροιστικά) θεωρούν πως το επίπεδο της ανεργίας θα μειωθεί «πολύ» ή «λίγο» (έναντι 11% τον Σεπτέμβριο του 2023), ενώ το 33% αναμένουν αύξηση (μικρή ή μεγάλη) της ανεργίας κατά το επόμενο εξάμηνο (έναντι 45% τον Σεπτέμβριο 2023).

Ελαφρά βελτίωση – αλλά πάντα σε αρνητικό έδαφος – παρουσιάζει ο δείκτης αξιολόγησης της συγκυρίας για την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών.

Παράλληλα, αποδυναμώνεται αρκετά η πρόθεση για αποταμίευση (20% σήμερα σε σχέση με 26% τον Σεπτέμβριο 2023), ενώ το επίπεδο όσων δηλώνουν ότι αποταμιεύουν παραμένει σχεδόν σταθερό (26% από 27%).

4 στους 10 δεν δυσκολεύονται με την αποπληρωμή των λογαριασμών ρεύματος

Βάσει του βαρόμετρου του ΕΒΕΘ ενισχύεται εντυπωσιακά σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023 το ποσοστό των νοικοκυριών που χαρακτηρίζουν τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος φυσιολογικούς και δηλώνουν ότι δεν αντιμετωπίζουν δυσκολία στην αποπληρωμή τους (40% έναντι 28% το προηγούμενο εξάμηνο).

Σε ό,τι αφορά τους λογαριασμούς θέρμανσης, κι εδώ ενισχύεται πολύ σε σχέση με τον Μάρτιο του 2023 το ποσοστό των νοικοκυριών που χαρακτηρίζουν τους λογαριασμούς φυσιολογικούς και δηλώνουν ότι δεν αντιμετωπίζουν δυσκολία στην αποπληρωμή τους (39% έναντι 17% το προηγούμενο εξάμηνο).

Πόσοι επηρεάζονται από τις εργασίες του FlyOver

Πάνω από 4 στους 10 καταναλωτές στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης (43%) δηλώνουν ότι έχουν επηρεαστεί «Πολύ» ή «Αρκετά» αρνητικά από τις εργασίες κατασκευής του υπερυψωμένου Περιφερειακού της Θεσσαλονίκης (FlyOver). Παράλληλα, περίπου 4 στους 10 (43%) δηλώνουν ότι οι μετακινήσεις τους εντός της Θεσσαλονίκης επηρεάζονται «Πολύ» ή «Αρκετά» από τις φορτοεκφορτώσεις εμπορευμάτων σε καταστήματα και επιχειρήσεις. Δύο στους 3 καταναλωτές (67%) δηλώνουν ότι σκοπεύουν να χρησιμοποιούν το Μετρό για τις μετακινήσεις τους, όταν αυτό τεθεί σε λειτουργία.

Τα σημαντικότερα προβλήματα των επιχειρήσεων

Συνολικά σχεδόν 1 στις 4 επιχειρήσεις (27%) διαπιστώνουν προβλήματα ελλείψεων πρώτων υλών ή προϊόντων στην αγορά (όσο και τον Σεπτέμβριο 2023, έναντι 40% τον Μάρτιο 2023 και 50% τον Σεπτέμβριο 2022 και 43% τον Μάρτιο 2022), είτε σε μικρό βαθμό (21%) είτε σε μεγάλο βαθμό (6%).

Το υψηλό κόστος φορολογίας περνάει στην πρώτη θέση των αναφορών για τα δύο σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις (37% έναντι 29% τον Σεπτέμβριο 2023 και 20% τον Μάρτιο 2023). Το υψηλό κόστος ενέργειας και καυσίμων υποχωρεί στην 3η θέση (25% έναντι 38% τον Σεπτέμβριο του 2023), ενώ στη 2η θέση βρίσκεται το κόστος πρώτων υλών/προϊόντων (27% έναντι 30% τον Σεπτέμβριο 2023).

Οι δεξιότητες που αναζητούν οι επιχειρήσεις στους εργαζόμενους

Σε ό,τι αφορά τις δεξιότητες που αναζητούν οι επιχειρήσεις στους εργαζόμενους, πιο σημαντική θεωρείται η περιέργεια και η θέληση για μάθηση. Ακολουθούν το πάθος για την εργασία τους, η ομαδικότητα και η προσαρμοστικότητα στο ίδιο περίπου επίπεδο, οι επικοινωνιακές ικανότητες και, τέλος, η αυτοπεποίθηση.