Skip to main content

Πτώση F-16: Παραμένει στο 251 ΓΝΑ ο 29χρονος πιλότος – Πότε θα πάρει εξιτήριο

Φωτ. αρχείου (EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ)

Για την πορεία της υγείας του χειριστή ενημερώνεται διαρκώς ο αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας

Στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας παραμένει για προληπτικούς λόγους ο 29χρονος πιλότος του αεροσκάφους τύπου F-16 Block 52 plus, που κατέπεσε χθες το μεσημέρι στη θαλάσσια περιοχή της Ψαθούρας νότια της Χαλκιδικής.

Ο 29χρονος υποσμηναγός συνεχίζει να υποβάλλεται σε μία σειρά από εξετάσεις και – σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες που μετέδωσε η ΕΡΤ – αναμένεται να πάρει εξιτήριο από το νοσοκομείο αύριο τελικά και όχι σήμερα το απόγευμα, όπως είχε γίνει γνωστό αρχικά. Όπως μετέδωσε η κρατική τηλεόραση, ο αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας ενημερώνεται διαρκώς για την πορεία της υγείας του πιλότου και αναμένεται να μεταβεί αύριο στην 110 Πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα για να συνομιλήσει με ιπτάμενους και μηχανικούς της μοίρας.

Στο πλευρό του χειριστή στο νοσοκομείο βρίσκονται οι οικείοι του και αναμένεται τις επόμενες ημέρες να επανέλθει πλήρως στα καθήκοντά του.

«Κλειδί» για τη διευρεύνηση η μαρτυρία του πιλότου

Φως στα αίτια της πτώσης του F-16 αναμένεται να ρίξει η επιτροπή διερεύνησης, ενώ «κλειδί» για τις έρευνες θα αποτελέσει η μαρτυρία του πιλότου, αλλά και οι συνομιλίες με τους άλλους χειριστές.

«Το ευχάριστο είναι ότι σώθηκε ο πιλότος. Είναι πολύ καλός πιλότος από ό,τι έχω μάθει και πολύ καλός χαρακτήρας» δήλωσε στον τηλεοπτικό σταθμό Open o Κώστας Ιατρίδης, αντιπτέραρχος εν αποστρατεία. Όπως ανέφερε ο ίδιος, τα F-16 Block 52 plus είναι σύγχρονα αεροσκάφη, βρίσκονται στη Λάρισα (μία μοίρα) και στη Σούδα (δύο μοίρες) και τα παρελήφθησαν από τη χώρα το 1999.

Φέρεται να ανέφερε κράτηση βλάβης στον κινητήρα

Αναφερόμενος στο χρονικό της πτώσης, ο κ. Ιατρίδης είπε πως «τα αεροσκάφη απογειώθηκαν από τη Λάρισα για να εκτελέσουν μία δύσκολη άσκηση ‘δύο εναντίον δύο’. Κατά το πέρας της άσκησης και αφού τελείωσαν οι ελιγμοί διαπιστώθηκε κράτησης βλάβης στον κινητήρα, το ανέφερε ο χειριστής από ό,τι λένε οι πληροφορίες».

«Ο πιλότος έκανε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, παρόλα αυτά ο κινητήρας δεν εκκίνησε και χρησιμοποίησε το εκτινασσόμενο κάθισμα και το αλεξίπτωτο και έτσι έπεσε στη  θάλασσα. Παρότι νεαρός στην ηλικία είχε την εμπειρία και έκανε αυτά που πρέπει να κάνει» σημείωσε.

Πτώση F-16: Οι δραματικές ώρες που έζησε ο πιλότος – Το χρονικό της διάσωσης

«Ο χειριστής ενήργησε πολύ σωστά»

Ο κ. Ιατρίδης επισήμανε ακόμη πως ο υποσμηναγός «είχε τον χρόνο και το ύψος να κάνει όλα τα προβλεπόμενα και ενήργησε πολύ σωστά. Αν ήταν σε πολύ χαμηλό ύψος δεν θα υπήρχε χρόνος να κάνει όλες αυτές τις ενέργειες. Ευτυχώς άνοιξε και το αλεξίπτωτο και πήγαν όλα καλά» πρόσθεσε.

Οι χρόνοι αντίδρασης

Ερωτηθείς για το πόσο χρόνο αντίδρασης έχει ο χειριστής σε τέτοιες περιπτώσεις, διευκρίνισε πως αυτό εξαρτάται από τη φάση της πτήσης και από το ύψος.

«Στη φάση της απογείωσης και της προσγείωσης που είναι οι πιο κρίσιμες φάσεις εκεί δεν σκέφτεσαι κάτι άλλο παρά μόνο αν σου τύχει κάτι να εγκαταλείψεις. ‘Τραβάω και πηδάω’ αυτό είναι το μότο του ιπταμένου. Αν όμως έχει ύψος και η πτήση είναι ομαλώς εξελισσόμενη έχεις το χρόνο να εντοπίσεις τη βλάβη και να κάνεις όλες τις ενέργειες που προβλέπονται για να επανεκκινήσεις ο κινητήρας» ανέφερε.

Στην περίπτωση του χθεσινού συμβάντος, όπως είπε, το αεροσκάφος πετούσε από ό,τι λέγεται στα 8.000-10.000 πόδια επομένως υπήρχε χρόνος αντίδρασης.

Από την πλευρά του ο αεροναυπηγός, Φαίδων Καραϊσωσηφίδης, ανέφερε πως σε αυτές τις περιπτώσεις, ο χρόνος αντίδρασης περιορίζεται σε δευτερόλεπτα. Σχετικά με το τι θα μπορούσε να σβήσει τον κινητήρα ο ίδιος διευκρίνισε πως δεν είναι γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες. Όπως είπε, μιλώντας στον Ant1 «το F-16 είναι ένα αεροσκάφος που πετά ο πιλότος μέσα από τους υπολογιστές, οι υποoλογιστές φροντίζουν να το κρατήσουν ασφαλές όταν κάτι πάει στραβά. Τότε το αεροπλάνο πέφτει σαν πέτρα από τον ουρανό και η εγκατάλειψη πρέπει να γίνει σε συγκεκριμένο χρόνο».

(EUROKINISSI / Γ.Τ. ΓΕΕΘΑ)

«Να βρεθεί η αιτία κράτησης του κινητήρος»

Για το αν το ατύχημα μπορεί να οφείλεται σε τεχνικό λάθος ή σε τυχόν παλαιότητα του αεροπλάνου, ο κ. Ιατρίδης σημείωσε πως «εδώ είχαμε τέτοια συμβάντα με προβλήματα και αστοχίες υλικού στα F-35 που είναι ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει». «Επομένως αυτά συμβαίνουν. Η επιτροπή διερεύνησης θα τα εξετάσει και πρέπει να βρεθεί η αιτία κράτησης του κινητήρος (έσβησε ο κινητήρας) προκειμένου να ενημερωθούν οι χειριστές οι τεχνικοί και η πολεμική αεροπορία, αν υπήρχε κάποια αστοχία υλικού ή αν υπήρξε κάποιο σφάλμα από τεχνικής πλευράς» τόνισε.

«Κανένα αεροσκάφος δεν δίδεται για πτήση αν έχει την παραμικρή παρατήρηση»

Επισήμανε πάντως πως «ανεξάρτητα από την παλαιότητα του αεροσκάφους δεν δίδεται κανένα αεροπλάνο για πτήση αν έχει την παραμικρή παρατήρηση από τους τεχνικούς μας. Επίσης κανένα αεροπλάνο δεν το παραλαμβάνει ο χειριστής για να πετάξει αν δει ότι έχει το παραμικρό πρόβλημα».

naftemporiki.gr