Skip to main content

Τέμπη: Το πόρισμα – καταπέλτης, τα δεδομένα και το χρονοδιάγραμμα για τη δικαστική διαδικασία

Intime News/Λιάκος Γιάννης

Τα δάκρυα των συγγενών των θυμάτων δεν έχουν στεγνώσει. Στα αυτιά τους ηχούν τα ουρλιαχτά των παιδιών τους

Ένας χρόνος πέρασε από το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Τραγικός απολογισμός: 57 νεκροί και δεκάδες τραυματίες, που ζουν με τους εφιάλτες να τους κυριεύουν.

Τα δάκρυα των συγγενών των θυμάτων δεν έχουν στεγνώσει. Στα αυτιά τους ηχούν τα ουρλιαχτά των παιδιών τους, των μανάδων τους, των πατεράδων τους την ώρα που προσπαθούσαν να ξεφύγουν από τις φλόγες που είχαν τυλίξει τις δύο αμαξοστοιχίες.

Οι κατηγορούμενοι

Η λίστα των κατηγορουμένων για το δυστύχημα στα Τέμπη περιλαμβάνει στελέχη των σιδηροδρομικών εταιρειών και διοικητικούς υπαλλήλους του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.

Μέχρι στιγμής, συνολικά 33 κατηγορούμενοι αντιμετωπίζουν κατά περίπτωση το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, της βαριάς σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή, της απλής σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή και της παράβασης καθήκοντος.

Κάποιοι από αυτούς έχουν λάβει προθεσμία για να απολογηθούν έως τις 7 Μαρτίου, την ώρα που στη φυλακή βρίσκονται ήδη δύο κατηγορούμενοι: ο σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος είχε βάρδια τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου και έβαλε το Intercity 62 σε μονή γραμμή καθόδου και ο πρώην επικεφαλής της Διεύθυνσης Επιθεώρησης Λάρισας, ο οποίος τοποθέτησε στη νυχτερινή βάρδια τον σταθμάρχη.

«Το μπάζωμα»

Το μπάζωμα στο «σημείο μηδέν» της σιδηροδρομικής τραγωδίας, τρεις μόλις μέρες μετά, κατέστησε κατηγορούμενο τον πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστό. Η ποινική δίωξη που ασκήθηκε σε βάρος του από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας για παράβαση καθήκοντος ήρθε μετά τη μήνυση που είχαν καταθέσει κατά παντός υπευθύνου τον Αύγουστο του 2023 γονείς 19 θυμάτων, οι οποίοι είχαν κάνει λόγο για «αλλοίωση» του χώρου.

Ο κ. Αγοραστός, ο οποίος αρνείται την κατηγορία, θα δικαστεί με απευθείας κλήση στο Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων, λόγω της ιδιότητας που είχε.

Η αμαρτωλή σύμβαση 717

Την ημέρα που συμπληρώνεται ένας χρόνος από την τραγωδία που σημάδεψε την Ελλάδα, έχουν κληθεί να απολογηθούν στην Ευρωπαία ανακρίτρια Χριστίνα Σαλάπα και τα 23 μη πολιτικά πρόσωπα για τη μη εκτέλεση της σύμβασης 717 για την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στον ελληνικό σιδηροδρομικό.

Αυτή η σύμβαση, συγχρηματοδοτούμενο έργο από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε ποσοστό 85%, είχε υπογραφεί το 2014 με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016. Αν και έλαβε παρανόμως επτά παρατάσεις, δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Οι 23 κατηγορούμενοι (δημόσιοι υπάλληλοι και εκπρόσωποι της αναδόχου κοινοπραξίας), οι οποίοι αναμένεται να ζητήσουν προθεσμία, θα λογοδοτήσουν για σειρά κακουργηματικών πράξεων σε βάρος των ευρωπαϊκών συμφερόντων, όπως απάτη, απιστία, ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον παράνομο προσπορισμό οφέλους, ηθική αυτουργία στην απάτη και ψευδείς βεβαιώσεις.

Νέα παραγγελία του Α.Π.

Μετά τις καταγγελίες και διαμαρτυρίες των συγγενών των θυμάτων για αναπάντητα ερωτήματα, ανακριτικές πράξεις που δεν έγιναν και αποδεικτικά στοιχεία που είτε παραλήφθηκαν είτε δεν εκτιμήθηκαν σωστά, η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη με νέα παραγγελία της προς την προϊσταμένη της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας ζητεί τη διερεύνηση όλων των πτυχών της σιδηροδρομικής τραγωδίας για τις καταγγελίες περί ύπαρξης εύφλεκτων υλών στο σημείο του δυστυχήματος και προσπάθειας αλλοίωσης του χώρου.

Πόρισμα – καταπέλτης

Καταπέλτης είναι το πόρισμα των ειδικών πραγματογνωμόνων των οικογενειών των θυμάτων. «Αν δεν είχαμε ανάφλεξη, δεν θα είχαμε 57 θύματα», ανέφερε ο Κώστας Λακαφώσης, μέλος της επιτροπής των τεχνικών συμβούλων σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε. «Το υποθέταμε στην αρχή, τώρα το ξέρουμε. Τουλάχιστον πέντε από τα θύματα έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά. Κι αυτό ήταν κάτι που δεν διερευνήθηκε», επισήμανε ο κ. Λακαφώσης, ο οποίος για να καταδείξει τις παρεμβάσεις που έγιναν στον χώρο, που είχαν ως αποτέλεσμα να εξαφανιστούν αποδεικτικά στοιχεία, είπε: «Την πρώτη μέρα οι γερανοί πάτησαν το σημείο κι άρχισαν να σηκώνουν βαγόνια. Τη δεύτερη μέρα συνεχίζονταν οι έρευνες στον χώρο του καμένου βαγονιού του κυλικείου. Από το πρωί της Παρασκευής 3 Μαρτίου είχαν τελειώσει όλα. Ο κρατικός μηχανισμός αποφάσισε την τρίτη μέρα πως ό,τι ψάξαμε, ψάξαμε. Τα μαζεύουμε και φεύγουμε».