Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού – Ερευνητή
[email protected],
www.stadiodromia.gr
Θα καταργηθούν οριστικά τα 35 από τα 37 Τμήματα που ιδρύθηκαν από τον κ. Γαβρόγλου το 2019, δεν πρόλαβαν να δεχθούν φοιτητές και τέθηκαν σε αναστολή λειτουργίας από την κα. Κεραμέως. Εξαιρείται το Τμήμα Πολιτικών Δημόσιας Υγείας στο οποίο ενσωματώνεται η Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας. Το Τμήμα Νομικής Πάτρας έχει ήδη καταργηθεί δια νόμου.
Πολύ λογικό είναι να καταργηθούν τα 35 αυτά Τμήματα καθώς πρόκειται για Τμήματα που ιδρύθηκαν χωρίς κάποιο σχέδιο. Ιδρύθηκαν, για παράδειγμα, δύο Τμήματα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, στην Καστοριά και την Καρδίτσα που θα προστίθεντο σε τρία αντίστοιχα της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και των Ιωαννίνων και εννέα Τμήματα Νηπιαγωγών σε όλη την Ελλάδα. Έτσι οι 450 εισακτέοι βεφονηπιοκόμοι το χρόνο θα γίνονταν 750. Το 2019 οι γεννήσεις στην Ελλάδα είχαν πέσει στις 83.756, με το δημογραφικό να εξελίσσεται σε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματά μας. Τι θα έκαναν τα παιδιά που θα φοιτούσαν και θα αποφοιτούσαν από αυτά τα Τμήματα;
Στη λίστα βλέπουμε ακόμη δύο Τμήματα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού στον Άγιο Νικόλαο και τον Πύργο, όταν έχουμε ήδη πέντε και τους γυμναστές με επαγγελματικά προβλήματα. Υπάρχει στη λίστα Τμήμα Γεωργικής Βιοτεχνολογίας στο Αγρίνιο και είδαμε το Τμήμα Αειφορικής Γεωργίας στο Αγρίνιο που ιδρύθηκε φέτος δεν είχε κανένα εισακτέο, διότι δεν το προτίμησαν οι υποψήφιοι.
Στη λίστα με τα 35 Τμήματα που καταργούνται υπάρχει μόνο ένα Τμήμα Πληροφορικής με τον τίτλο Πληροφορικής στη Γεωργία και το Περιβάλλον στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, τη στιγμή που οι ελλείψεις σε πληροφορικούς είναι πολύ μεγάλες. Πολλά είναι τα περίεργα που μπορούμε να βρούμε. Στον πίνακα μπορείτε να δείτε και τα 37 Τμήματα.
Καταργείται το Τμήμα Ψυχολογίας στο Βόλο, ενώ ιδρύθηκε Τμήμα Ψυχολογίας στο Διδυμότειχο. Το Τμήμα Νοσηλευτικής μετακομίζει από το Διδυμότειχο και τμήματα του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας που λειτουργούν στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης εντάσσονται στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ) με σκοπό την ενδυνάμωσή του, δήλωσε ο υπουργός Παιδείας Κ. Πιερρακάκης.
Απαραίτητη είναι η στήριξη του ΔΠΘ, όπως και του Παν. Αιγαίου όπως έχουμε γράψει, αλλά αυτό δεν γίνεται με την ίδρυση νέων Τμημάτων ή την ενσωμάτωση άλλων σ’ αυτό. Η στήριξη είναι απαραίτητη ενόψει των επερχόμενων ιδιωτικών ΑΕΙ, που θα πάρουν φοιτητές από τα περιφερειακά ΑΕΙ.
Είναι προφανές ότι ο πληθυσμός της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης δεν επαρκεί για να γεμίσουν με φοιτητές τα υπάρχοντα 20 Τμήματα του Πανεπιστημίου, όσα ενταχθούν σ’ αυτό και τα νέα που θα ιδρυθούν. Χρειάζεται, λοιπόν, να έρθουν φοιτητές από άλλες περιοχές. Το πρόβλημα είναι πώς θα προσελκύσει φοιτητές το Τμήμα Ψυχολογίας στο Διδυμότειχο όταν υπάρχουν ήδη 6 Τμήματα σε λιγότερο ακριτικές περιοχές και αναμένουμε να ιδρυθούν και αρκετά Τμήματα στα ιδιωτικά ΑΕΙ, που θα λειτουργήσουν σύντομα στη χώρας μας. Γιατί ένας γονιός να στείλει το παιδί του στο Διδυμότειχο να σπουδάσει Ψυχολογία και να μην το κρατήσει στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη, πληρώνοντας δίδακτρα σε ιδιωτικά; Τα έξοδα διαβίωσης στο Διδυμότειχο τα ταξίδια από και προς την οικογενειακή εστία έχουν ένα κόστος που θα είναι πολύ κοντά στα απαιτούμενα δίδακτρα. Επιπλέον το παιδί, αν επιλέξει το ιδιωτικό, θα συνεχίσει να ζει στην πόλη του με τους φίλους και τις παρέες θα το χαίρονται και οι γονείς του. Θα γλυτώσει και τα χρήματα των φροντιστηρίων για τις Πανελλαδικές και πιθανόν να του βγει πιο φθηνά, τελικά.
Αν υπάρχει τέτοιο δίλημμα για ένα Τμήμα τόσο υψηλής ζήτησης όσο το Τμήμα Ψυχολογίας, τι θα γίνει με τα Τμήματα χαμηλότερης ζήτησης, που έχουν ήδη κενές θέσεις; 384 κενές θέσεις έμειναν το 2023 στα Τμήματα του ΔΠΘ και δεν γνωρίζουμε πόσοι από όσους έκαναν την εγγραφή τους παρακολουθούν ή περιμένουν μετεγγραφή ή θα ξαναδώσουν. Το Τμήμα Νοσηλευτικής στο Διδυμότειχο εξαιρείται διότι δεν είναι ενταγμένο ακόμη στο ΔΠΘ. Εκεί έμειναν κενές όλες οι θέσεις υποψηφίων από το Γενικό Λύκειο.
Η ενδυνάμωση του ΔΠΘ, λοιπόν, που ευαγγελίζεται ο υπουργός Παιδείας δεν γίνεται με την αύξηση του αριθμού των Τμημάτων, είτε με ίδρυση νέων είτε με μεταφορά υπαρχόντων. Γίνεται μόνο με την προσέλκυση φοιτητών, που θα κρατήσουν ζωντανό το Πανεπιστήμιο και θα γεμίσουν με νέους ανθρώπους τη Θράκη, που τόση ανάγκη το έχουμε. Για να γεμίσει φοιτητές η Θράκη απαιτείται να έχουν κίνητρα οι γονείς να στείλουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν μακριά από το σπίτι. Τα κίνητρα δεν μπορεί παρά να είναι οικονομικά. Αν το κράτος δεν εξασφαλίσει στέγη και τροφή με ένα συμβολικό ποσόν, των 100 ευρώ το μήνα για παράδειγμα, τότε θα αδειάσει από τους φοιτητές από άλλες περιοχές της χώρας μας και θα μείνει μόνο με τους φοιτητές της Θράκης, θα υπολειτουργεί, δηλαδή. Το κράτος δηλαδή θα πρέπει να επιδοτεί τις σπουδές στο ΔΠΘ, για να το κρατήσει ζωντανό. Ανάλογα πράγματα ισχύουν, φυσικά, και για το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, που αποτελούν την τριάδα των ΑΕΙ που το Υπουργείο Παιδείας έχει πει ότι θα τύχουν ειδικής προστασίας. Αναμένουμε να δούμε ποια θα είναι τελικά η προστασία που θα τους προσφέρει το κράτος.
Τα 37 Τμήματα που ιδρύθηκαν και δεν λειτούργησαν | ||
1 | ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ | ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ (ΑΘΗΝΑ) |
2 | ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ | ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (ΑΘΗΝΑ) |
3 | ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ | ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (ΑΜΦΙΣΣΑ) |
4 | ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ | ΥΔΡΟΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ (ΑΘΗΝΑ) |
5 | ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ | ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ (ΘΕΣ/ΝΙΚΗ) |
6 | ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ | ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ (ΚΑΒΑΛΑ) |
7 | ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ | ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (ΘΕΣ/ΝΙΚΗ) |
8 | ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ | ΜΟΥΣΕΙΟΛΟΓΙΑΣ (ΕΔΕΣΣΑ) |
9 | ΕΘΝΙΚΟ & ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝ/ΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ | ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΑΣ (ΨΑΧΝΑ ΕΥΒΟΙΑΣ) |
10 | ΕΘΝΙΚΟ & ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝ/ΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ | ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (ΨΑΧΝΑ ΕΥΒΟΙΑΣ) |
11 | ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ | ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ) |
12 | ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (ΑΓ.ΝΙΚ.) |
13 | ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ | ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΒΙΟΪΑΤΡΙΚΗΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ) |
14 | ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ | ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΡΕΘΥΜΝΟ) |
15 | ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ | ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ (ΙΕΡ.) |
16 | ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ | ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΧΑΝΙΑ) |
17 | ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ | ΕΘΝΟΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑΣ (ΛΗΞΟΥΡΙ) |
18 | ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (ΛΕΥΚΑΔΑ) |
19 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ | ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) |
20 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (ΚΑΣΤΟΡ.) |
21 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ (ΦΛΩΡ) |
22 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (ΦΛΩΡ) |
23 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ (ΠΤΟΛΕΜ) |
24 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (ΓΡΕΒ) |
25 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ (ΚΟΖ) |
26 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ | ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (ΚΑΡΔΙΤΣΑ) |
27 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ | ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ (ΛΑΜΙΑ) |
28 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ | ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (ΒΟΛΟΣ) |
29 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ (ΑΡΤΑ) |
30 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | ΜΕΤΑΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΕΡΜΗΝΕΙΑΣ (ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ) |
31 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) |
32 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ | ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΓΡ.) |
33 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (ΠΥΡΓΟΣ) |
34 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ | ΝΟΜΙΚΗΣ (ΠΑΤΡΑ) |
35 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ (ΑΡΓΟΣ) |
36 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ (ΤΡΙΠΟΛΗ) |
37 | ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ (ΣΠΑΡΤΗ) |