Skip to main content

Ν.Δ.: Εγκληματική η απραξία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στον τομέα των υποδομών

Την εγκληματική απραξία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, σε όλα τα επίπεδα, καταδεικνύει η Νέα Δημοκρατία, κάνοντας λόγο για «δημιουργική ασάφεια» και «ευγενική απραξία».

Εστιάζοντας στον τομέα των υποδομών, η Ν.Δ. σημειώνει ότι «γίναμε μάρτυρες και αποδέκτες μιας πολιτικής που ακύρωσε ότι με κόπο και σκληρή δουλειά είχε κτισθεί μέχρι σήμερα: συνεχείς δράσεις ακύρωσης ή αναβολής δημοσίων διαγωνισμών που αφορούν σε επενδύσεις για δημόσια έργα».

  • Το τρίμηνο Δεκέμβριος 2014 – Φεβρουάριος 2015 είχαν προγραμματιστεί 40 μεγάλοι διαγωνισμοί, συνολικού ύψους 747 εκ. ευρώ, οι περισσότεροι εκ των οποίων έχουν πάρει αναβολή, ενώ έχει γίνει ακύρωση της δημοπράτησης των διαγωνισμών για πολλά έργα, όπως Πάτρα-Πύργος, το Ωδείο Αθηνών, τα έργα αποκατάστασης παράνομων χωματερών, καθώς και οι διαγωνισμοί των έργων του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, του οδικού άξονα Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη και της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος.
  • Περαιτέρω, η επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων, το κλείσιμο των τραπεζών και η πολιτική της «άγνοιας κινδύνου» της κυβέρνησης οδήγησαν σε αναστολή εργασιών στα δημόσια έργα και εν συνεχεία στο πάγωμά τους, το κλείσιμο των εργοταξίων, τη διακοπή της χρηματοδότησης και τον κίνδυνο απένταξης πολλών έργων. Ακόμη και με εξασφαλισμένο το 100% της χρηματοδότησης των έργων ΕΣΠΑ από την ΕΕ, η κυβέρνηση απέτυχε να υλοποιήσει έστω και ένα έργο υποδομής.
  • Επίσης, 1214 έργα στο σύνολο της επικράτειας έχουν μπλοκαριστεί δημιουργώντας σημαντικό πρόβλημα στους ΟΤΑ, μειώνοντας τον κύκλο εργασιών στις υποδομές και δυσχεραίνοντας την ποιότητα ζωής των πολιτών.
  • Οι πιστοποιημένες και ανεξόφλητες οφειλές του Δημοσίου για δεδουλευμένα στα 800 περίπου έργα που εκτελούνται μέσω ΕΣΠΑ ξεπερνούν πλέον το 1 δις ευρώ. Τα ποσά των 60-90 εκατομμυρίων ευρώ περίπου που καταβάλλονται το μήνα για πληρωμή έργων ΕΣΠΑ πρακτικά σημαίνει ότι τα ανεξόφλητα χρέη του δημοσίου για τα έργα αυτά, τα οποία καλύπτονται κατά 100% πλέον από την ΕΕ, δεν θα έχουν εξοφληθεί ούτε σε ενάμιση χρόνο από τώρα. Βεβαίως, οι οφειλές αυτές αυξάνονται από τα ελάχιστα έργα που εξακολουθούν να υλοποιούνται. Είναι ορατός πλέον ο κίνδυνος απώλειας πόρων από το ΕΣΠΑ, καθώς και απένταξης έργων.
  • Απώλεια του πακέτου Γιούνκερ που προσέφερε άμεση πρόσθετη ρευστότητα 500 εκατ. ευρώ από τα κοινοτικά ταμεία και 2 δισ. ευρώ περίπου με τη μορφή εξοικονόμησης για τον ελληνικό προϋπολογισμό, μέσω της αναδρομικής κάλυψης 100% της συγχρηματοδότησης από την ΕΕ του υπολοίπου του προγράμματος 2007-2013. Κινδυνεύει να χαθεί αφού είναι απαραίτητη η χρησιμοποίησή του για την ολοκλήρωση των έργων εντός του 2015.
  • Σημαντικό πρόβλημα προκύπτει και από τη μεταφορά έργων της παρούσας προγραμματικής περιόδου (2007-2013) στην επόμενη προγραμματική περίοδο (2014-2020), αφού θα επιβαρυνθεί το νέο πρόγραμμα με έργα που θα έπρεπε να έχουν υλοποιηθεί ή να βρίσκονται στο τελικό στάδιο υλοποίησής τους. Ήδη, το Υπουργείο Οικονομίας προωθεί στο νέο ΕΣΠΑ (2014-2020) 360 συμβασιοποιημένα έργα και 310 έργα που υλοποιούνται στο πλαίσιο του τρέχοντος προγράμματος (2007-2013).
  • Οι παρατάσεις στα χρονοδιαγράμματα των έργων συνιστούν ένα ακόμη σημείο επιδείνωσης στον τομέα των υποδομών, αφού το επόμενο διάστημα θα ζήσουμε πολλές ακόμα παρατάσεις έργων με κυρίαρχες τις επικείμενες παρατάσεις για τα έργα επέκτασης του Μετρό στον Πειραιά, την επέκταση του Τραμ στον Πειραιά, τα έργα αναβάθμισης στο Αεροδρόμιο Χανίων, την ολοκλήρωση των οδικών έργων στο τμήμα Μουδανιά-Ποτίδαια-Κασσάνδρα, τα έργα στον άξονα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και πολλά ακόμα, καθώς και εδώ τα περίφημα “χρονοδιαγράμματα” αποτελούν μία ένδειξη και όχι μία απόδειξη για το πότε περιμένουμε να ολοκληρωθεί ένα έργο.
  • Απογοητευτικά τα στοιχεία και όσον αφορά τη δημοπράτηση νέων έργων, αφού το 2015 έχουμε μηδενική δημοπράτηση νέων έργων από το Υπουργείο. Τα προηγούμενα χρόνια δημοπρατούνταν τουλάχιστον δέκα με δεκαπέντε μεγάλα έργα υποδομών αναπτύσσοντας ένα σημαντικό κύκλο εργασιών (νέες θέσεις εργασίας, στήριξη τοπικής οικονομίας, απορρόφηση κονδυλίων, κλπ). Δυστυχώς, για το 2015  δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει κάποια δημοπράτηση, αφού η διαδικασία προκήρυξης απαιτεί προεργασία τουλάχιστον δύο μηνών καθιστώντας ανέφικτη τη δημοπράτηση έργου ακόμη και μετά τις εκλογές.
  • Η αναστολή εργασιών σε δημόσια έργα και το κλείσιμο των εργοταξίων οδήγησε στην αύξηση της ανεργίας και στον κίνδυνο απώλειας και άλλων θέσεων εργασίας, αφού εκατοντάδες εργαζόμενοι έχουν τεθεί σε καθεστώς υποχρεωτικής άδειας ή σε καθεστώς ημι-απασχόλησης. 

Όσον αφορά στις αστικές συγκοινωνίες, η Ν.Δ. καταγγέλλει ότι οι «Σταθερές Συγκοινωνίες» μετά από επτά μήνες διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, εξάλειψαν το πλεόνασμα των 5 εκατ. ευρώ και δημιούργησαν έλλειμμα 94 εκατ. ευρώ:

 

  • 10 εκατ. ευρώ από την αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23% στα εισιτήρια (υπολογίζεται για το 5μηνο Αυγούστου – Δεκεμβρίου 2015),
  • 10 εκατ. ευρώ, τουλάχιστον, από τη δωρεάν μεταφορά των επιβατών για 2 εβδομάδες (που συμπεριλάμβανε άτομα που δεν είχαν πρόβλημα καταβολής του αντιτίμου του εισιτηρίου, ακόμη και τους τουρίστες, οι οποίοι δεν επηρεάζονταν από τα capital controls),
  • 30 εκατ. ευρώ από τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων, δίχως καμία πρόβλεψη αξιοποίησης πόρων του ΕΚΤ ή άλλων κοινοτικών πόρων για την χρηματοδότηση δράσεων στήριξης των ανέργων ή των οικονομικά ασθενέστερων,
  • 20 εκατ. ευρώ από τα χρέη των υπουργείων προς τους συγκοινωνιακούς φορείς (ιδίως των Υπουργείων Εθνικής Άμυνας και  Παιδείας),
  • 24 εκατ. ευρώ από τη μείωση των εισιτηρίων, που μείωσε συνολικά 10% τα έσοδα των δύο εταιρειών. Η μείωση του κόστους μετακίνησης για τον επιβάτη τον Σεπτέμβριο του 2014 στηρίχθηκε στην πολιτική ότι αυτή θα ακολουθούνταν από αύξηση της επιβατικής κίνησης και συνεπώς ενίσχυση των εσόδων. Ωστόσο, η πολιτική αστάθεια, η καταστροφική οικονομική πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης και η αύξηση της ανεργίας οδήγησαν στη μείωση του επιβατικού κοινού, με αποτέλεσμα τη σημαντική επιβάρυνση των εταιρειών. Βεβαίως, παρά τις διαβεβαιώσεις του πρώην αναπληρωτή υπουργού Υποδομών για αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης των εισιτηρίων, προκειμένου να καλυφθεί το έλλειμμα, καμία απόφαση δεν ελήφθη.

Σχετικά με τις μεταφορές:

  • Η άνευ σχεδιασμού ρύθμιση για την παράταση ενός μηνός που έγινε για τα ΚΤΕΟ είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια δημοσίων εσόδων τόσο από τα πρόστιμα, όσο και από το κόστος των παραβόλων αν και ήξερε ότι το θέμα των ΚΤΕΟ περιλαμβανόταν στο μνημόνιο.
  • Δεν εκδόθηκαν οι εφαρμοστικές διατάξεις και οι αποφάσεις που προβλεπόταν από το νόμο 4313/2014 για αναπροσαρμογή και επέκταση των διοικητικών προστίμων που αφορούν σε παραβάσεις των βαρέων οχημάτων (ημεδαπών και αλλοδαπών φορτηγών και λεωφορείων) με αποτέλεσμα να υπάρχουν απώλειες δημοσίων εσόδων της τάξεως των 500.000.000 περίπου για το τελευταίο οκτάμηνο.
  • Ανύπαρκτη πολιτική και στο θέμα των διοδίων: παρά τις διαβεβαιώσεις της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών περί ύπαρξης συμφωνίας με παραχωρησιούχους για μειώσεις σε τιμές των διοδίων, τελικά, δεν έχει υπάρξει κείμενο συμφωνίας και συνεπώς ούτε δέσμευση υπάρχει ούτε μείωση των διοδίων πρόκειται να δουν οι πολίτες.

Σχετικά με τα περιφερειακά αεροδρόμια:

  • Στον «αυτόματο πιλότο» αφέθηκε η λειτουργία των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας δημιουργώντας σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία τους και στην εξυπηρέτηση των πολιτών, αλλά και των τουριστών, ιδίως σε περιοχές με αυξημένη τουριστική κίνηση (π.χ. Ηράκλειο, Ρόδος, Κέρκυρα).  
  • Διαγωνισμός αξιοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, που θα συνέβαλε σημαντικά στην ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών, αλλά και στην εθνική οικονομία, βρίσκεται στον αέρα. Ακόμη και σήμερα αφορίζεται από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, παρά το γεγονός ότι κατά την 7μηνη διακυβέρνηση δεν έγινε καμία ενέργεια βελτίωσης των όρων αξιοποίησης ή διαμόρφωσης καλύτερης πρότασης.

Στον αντίποδα, η Ν.Δ. παρουσιάζει το δικό της πρόγραμμα για τον κλάδο των υποδομών, το οποίο εδράζεται στα εξής:

  • αποτελεσματική και προσεκτική διαχείριση των εθνικών πόρων,
  • αποδοτική χρήση των ευρωπαϊκών πόρων,
  • καλύτερη αξιοποίηση των σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων,
  • στήριξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και των επενδύσεων,   
  • ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο που διασφαλίζει την απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών, την ποιότητα του παραγόμενου έργου, τον εξορθολογισμό του κόστους, το σεβασμό και την προστασία του περιβάλλοντος, την πλήρη διαφάνεια και την αξιοκρατία,
  • αξιοποίηση της διοικητικής και τεχνικής γνώσης και εμπειρίας,
  • αγαστή συνεργασία με τους ΟΤΑ (Α’ και Β’ βαθμού), τους επαγγελματικούς φορείς (ΤΕΕ, κλπ) και τα εκπαιδευτικά και ερευνητικά ιδρύματα (ΑΕΙ, ΤΕΙ, κλπ).

Πιο αναλυτικά,

  • Βελτίωση και απλούστευση του θεσμικού πλαισίου που θα διασφαλίζει την υλοποίηση των επενδύσεων με πλήρη διαφάνεια, σεβασμό στο περιβάλλον, χωρίς καθυστερήσεις και με εξορθολογισμό του κόστους. Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τις απαλλοτριώσεις με απλούστευση διαδικασιών, αντικειμενικοποίηση αποζημιώσεων και επιτάχυνση των διαδικασιών.
  • Ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και ενθάρρυνση των ιδιωτικών επενδύσεων στο χώρο των υποδομών μέσω επωφελών για το δημόσιο συμφέρον συμφωνιών προκειμένου να υλοποιηθούν έργα υποδομών που διευκολύνουν την επιχειρηματικότητα και την οικονομική ανάπτυξη και βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των πολιτών.
  • Εκσυγχρονισμός της Δημόσιας Διοίκησης στον τομέα των Υποδομών κατά τα πρότυπα του ιδιωτικού τομέα, ώστε να αποφεύγονται καθυστερήσεις, δυσλειτουργίες, πρόσθετα διοικητικά βάρη, χαμένος χρόνος, δυσάρεστες συνέπειες στη χρηματοδότηση.
  • Ενίσχυση των κλασικών και ευρηματικών χρηματοδοτικών εργαλείων με αύξηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων κατά προτεραιότητα στο πλαίσιο των ΣΔΙΤ.
  • Προτεραιότητα σε υψηλά περιβαλλοντικά standards
  • Επιτάχυνση των έργων των έργων του τρέχοντος ΕΣΠΑ που τους τελευταίους μήνες έχουν υπάρξει σημαντικές καθυστερήσεις ή έχει γίνει αναστολή των εργασιών τους, εξασφάλιση χρηματοδότησης έργων που κινδυνεύουν να μην έχουν ολοκληρωθεί μέχρι 31-12-2015.

Αντισεισμική προστασία

  • Επιτάχυνση του προσεισμικού ελέγχου δημόσιων κτηρίων
  • Προσεισμικός έλεγχος ιδιωτικών κτηρίων και σεισμική αναβάθμισή τους. Και αυτό επειδή σύμφωνα με στατιστικές μελέτες η πλειονότητα των κτηρίων, μελετημένα και κατασκευασμένα με τους κανονισμούς οπλισμένου σκυροδέματος του 1954 και αντισεισμικό του 1959, αποτελείται κυρίως από ιδιωτικά κτήρια.
  • Εξορθολογισμός και αναδιοργάνωση όλων των κρατικών υπηρεσιών και ΝΠΔΔ που εμπλέκονται στα θέματα αντισεισμικού σχεδιασμού και προστασίας.
  • Ιεράρχηση και εν συνεχεία έναρξη της σεισμικής ενίσχυσης δημοσίων ή ιδιωτικών κτιρίων (νοσοκομεία, πυροσβεστικοί σταθμοί κτλ) ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης από μια σεισμική καταστροφή.
  • Παροχή κινήτρων, αλλά και τεχνικής υποστήριξης για ευρείας έκτασης σεισμική αναβάθμιση των πλέον προβληματικών από πλευράς σεισμικής αντοχής πολυωρόφων κτιρίων, ήτοι κτιρίων οπλισμένου σκυροδέματος με πυλωτή, μελετημένων και κατασκευασμένων με τους παλιούς κανονισμούς δηλ. πριν το 1984.

Οδικοί άξονες

  • Επιτάχυνση των οδικών αξόνων με στόχο την κατά το δυνατόν άμεση ολοκλήρωσή τους και σχεδιασμός νέων που θα βγάλουν από την απομόνωση μεγάλες περιοχές της περιφέρειας.
  • Δημιουργία ολοκληρωμένου εθνικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων με υλοποίηση και άλλων οριζοντίων και κάθετων αξόνων.
  • Δημιουργία και επέκταση αστικών δικτύων αυτοκινητοδρόμων
  • Αναλογικό, ψηφιακό σύστημα συλλογής διοδίων που θα εξασφαλίζει χαμηλές τιμές και αναλογική χρέωση.

Σιδηρόδρομοι

  • Σιδηροδρομική σύνδεση με τους κομβικούς λιμένες: Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Θεσσαλονίκη, Βόλος, Πάτρα, κ.α.
  • Προώθηση της “Σιδηροδρομικής Εγνατίας” μέσω ΣΔΙΤ.
  • Σύνδεση με τα δίκτυα της Βουλγαρίας και της Τουρκίας.
  • Προσέλκυση ιδιωτών επενδυτών
  • Δρομολόγηση σύγχρονων συρμών για την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου στον πολίτη, αλλά και μείωση του χρόνου διαδρομής

Μεταφορές

  • Ανάπτυξη και εφαρμογή στρατηγικού σχεδίου δράσης για την οδική ασφάλεια με επιστημονική τεκμηρίωση και στοχευμένες δράσεις με όραμα τη μείωση των τροχαίων σε ποσοστό 50% την προσεχή δεκαετία.
  • Συγκρότηση και λειτουργία ανεξάρτητου φορέα οδικής ασφάλειας με κύρια αρμοδιότητα το συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων (αρμόδια υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμοι, Αστυνομία, επαγγελματικοί και εθελοντικοί φορείς, κλπ) και συνεργασία με φορείς του εξωτερικού (Διευρωπαϊκό Δίκτυο) για την εφαρμογή της οδικής ασφάλειας.
  • Αναθεώρηση και αυστηροποίηση του ΚΟΚ
  • εφαρμογή λογισμικού για συσχέτιση κόστους-οφέλους από δράσεις οδικής ασφάλειας και παρεμβάσεις στις οδικές υποδομές με στόχο την μείωση του κόστους των τροχαίων ως ποσοστό του ΑΕΠ (από πλέον του 3% που είναι σήμερα σε κάτω του 1%).
  • καταγραφή πανελλαδικά και κατ΄ έτος των θέσεων υψηλής επικινδυνότητας προκειμένου να ακολουθούν άμεσα παρεμβάσεις περιορισμού και απάλειψης της επικινδυνότητας.
  • προγραμματισμός και σταδιακή υλοποίηση του προγράμματος “alcholock” που έχει υιοθετηθεί σε πολλές χώρες της ΕΕ (αν ο οδηγός έχει υπερβεί το όριο κατανάλωσης αλκοόλ το αυτοκίνητο δεν ξεκινά).

Συνδυασμένες μεταφορές

  • Διασύνδεση των λιμένων με τα μεταφορικά δίκτυα της ενδοχώρας
  • Υλοποίηση των σιδηροδρομικών προσβάσεων στους λιμένες, που περιλαμβάνουν τόσο έργα υποδομής όσο και λειτουργικές παρεμβάσεις, προκειμένου να παρέχονται υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και ένταξή τους στην εφοδιαστική αλυσίδα των Θαλασσίων Διαδρόμων.
  • Υλοποίηση σιδηροδρομικών συνδέσεων με σημαντικές βιομηχανικές περιοχές, εφόσον αποδειχθεί η βιωσιμότητά τους.
  • Επικαιροποίηση και ενεργοποίηση του Ν.3333/2005 για τα Εμπορευματικά Κέντρα και έναρξη των διαδικασιών για τη συγχρηματοδότησή τους.
  • Ίδρυση και οργάνωση Εμπορευματικών Κέντρων σε κατάλληλες περιοχές, για την τόνωση των συνδυασμένων μεταφορών της χώρας, την εξυπηρέτηση των εξωτερικών και διαμετακομιστικών μεταφορών, καθώς και την ανάδειξη της Ελλάδας σε κύρια Βαλκανική Πύλη, που συνδέεται με τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές και Παρευξείνιες αγορές.

Αστικές συγκοινωνίες

  • Ανάπτυξη, εκσυγχρονισμός και βελτίωση των μεταφορικών υποδομών και της ποιότητας εξυπηρέτησης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας.
  • Ταχύτερη υλοποίηση των έργων όλων των μέσων σταθερής τροχιάς στο λεκανοπέδιο Αττικής και στη Θεσσαλονίκη. Προώθηση των επεκτάσεων των δικτύων τους.
  • Ανασχεδιασμός των δρομολογίων όλων των ΜΜΜ με στόχο την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση και την περιβαλλοντική προστασία του κέντρου της Αθήνας. Καλύτερη εξυπηρέτηση των απομακρυσμένων λαϊκών συνοικιών και των περιφερειακών Δήμων.
  • Ειδική πολιτική μειωμένου εισιτηρίου για ευαίσθητες πληθυσμιακές ομάδες (μαθητές, φοιτητές, ηλικιωμένοι κ.α.) μέσα από Συμβάσεις Παροχής Συγκοινωνιακού Έργου των ΜΜΜ με το Κράτος.
  • Ορθολογική κατανομή του προσωπικού των αστικών συγκοινωνιών
  • Ανανέωση του στόλου των ΜΜΜ και άμεση ένταξη έργων στο πρόγραμμα Ε.Σ.Π.Α.
  • Παροχή εγγυήσεων από το κράτος για την κάλυψη του κοινωνικού κόστους
  • Κάλυψη των αναγκών σε προσωπικό από τις κενές θέσεις που έχουν δημιουργηθεί λόγω των αποχωρήσεων
  • Πολιτικές στήριξης των ΚΤΕΛ ως κοινωνικού μέσου μαζικής μεταφοράς, που καλύπτει το σύνολο της ελληνικής περιφέρειας.
  • Έργο κατασκευής του σταθμού ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα. Η δημιουργία του Υπεραστικού Σταθμού στην Αθήνα με τη δυνατότητα κατασκευής ενός σύγχρονου Υπεραστικού σταθμού Λεωφορείων με την διαδικασία παραχώρησης στον Ελαιώνα, όπου υπάρχει η κατάλληλη υποδομή σύνδεσης του σταθμού με στάση μετρό
  • Πολιτικές στήριξης του ΤΑΞΙ ως μέσου ειδικής μεταφοράς, απαραίτητου για την ταχεία εξυπηρέτηση του επιβάτη.
  • Προώθηση του ΤΡΑΜ σε πόλεις της περιφέρειας με σημαντικό πληθυσμό (μεγάλες Πανεπιστημιακές μονάδες, αυξημένη τουριστική κίνηση κλπ) με ταυτόχρονη ανάπλαση/αναβάθμιση του ιστορικού και εμπορικού κέντρου τους.

Αεροδρόμια και Λιμάνια

  • Προτεραιότητα στην ολοκλήρωση σημαντικών έργων, που σήμερα είναι ανενεργά ή συνεχίζονται με απαράδεκτα χαμηλό ρυθμό υλοποίησης, και στην εφαρμογή πολιτικών αξιοποίησης και ανάπτυξης στην περιφέρεια της χώρας.
  • Η αναβάθμιση των Αεροδρομίων της χώρας πέραν των 14 αεροδρομίων και κατασκευή νέων αερολιμένων όπου είναι ώριμα (πχ. Καστέλι).
  • Δημιουργία δικτύου μικρών αεροδρομίων και αεραθλητικών κέντρων με αξιοποίηση των παλαιών στρατιωτικών αεροδρομίων για την προσέλκυση προσοδοφόρων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων (π.χ. αεροταξί, αεραθλητισμός, υψηλού επιπέδου τουρισμός κλπ).
  • Προώθηση των θαλάσσιων αερομεταφορών (υδροπλάνα)

Αεροπορικές μεταφορές

  • Αξιοποίηση ανενεργών στρατιωτικών αεροδρομίων, για την προσγείωση μικρών αεροσκαφών και την δημιουργία ειδικών γραμμών για την μεταφορά ευπαθών προϊόντων ειδικά προς τρίτες χώρες (π.χ. στρατιωτικά αεροδρόμια Τρίπολης Αρκαδίας, Αλεξάνδρειας Ημαθίας).
  • Νέες δράσεις για την επέκταση, βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων των αεροδρομίων, με στόχο τη βελτίωση του υφιστάμενου δικτύου των αεροπορικών μεταφορών και την υποστήριξη της ήδη υπάρχουσας τάσης για επιμερισμό της διεθνούς αεροπορικής κίνησης ή και της διερχόμενης (transit) κίνησης σε περισσότερα αεροδρόμια της χώρας.
  • Αναβάθμιση αεροδρομίων της χώρας (αεροσταθμοί, διάδρομοι προσγείωσης), ώστε να αρχίσουν να δημιουργούνται διαπεριφερειακές συνδέσεις, π.χ. Ρόδος – Λάρνακα, Κέρκυρα – Νάπολι κλπ. με την προώθηση του διαγωνισμού παραχώρησης.
  • Αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρονται από τα αεροδρόμια της χώρας, ώστε η Ελλάδα εκτός από τουριστικός προορισμός, να καταστεί και συνεδριακός και εμπορικός προορισμός που εμπίπτει στη λογική του διαμετακομιστικού κέντρου.

Δίκτυα

  • Ανάπτυξη Δικτύων πρόσβασης επόμενης γενιάς (NGAs). Σχεδιάζεται η ανάπτυξη δικτυακών υποδομών νέας γενιάς στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ευρυζωνικής Πρόσβασης Επόμενης Γενιάς (2014-2020).
  • Αξιοποίηση υφιστάμενων τηλεπικοινωνιακών υποδομών ασύρματων δικτύων και ανάπτυξη αυτών μέσω συνεγκαταστάσεων, network sharing για την δημιουργία δικτύων 5G.
  • Χάραξη πολιτικής για την βέλτιστη χρήση φάσματος και την κάλυψη των αυξημένων αναγκών των δικτύων 4G και 5G, με ανακατανομή και αποδέσμευση φάσματος από υπηρεσίες που δεν αξιοποιούν σωστά το φάσμα, για την εκχώρηση προς χρήση σε δίκτυα νέας γενιάς. (Συχνότητες όπως 700 MHz, 1,5 GHz και 2,3GHz.
  • Εφαρμογή της παροχής κινήτρων για εγκατάσταση στην Ελλάδα επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας μέσω επιχειρηματικών πάρκων και κοιτίδων “clusters” καινοτομίας και εφευρετικότητας.

Χωροταξία – Πολεοδομία

  • Προώθηση των εφαρμοστικών διατάξεων που δεν έχουν θεσπιστεί, όπως η ΚΥΑ ηλεκτρονικής έκδοσης αδειών δόμησης και το ΠΔ ηλεκτρονικής ταυτότητας των κτιρίων.
  • Ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για την Τράπεζα Γης ώστε να καταστούν εφαρμοστέες οι σχετικές διατάξεις του νομικού πλαισίου των αυθαιρέτων και των οικοδομικών συνεταιρισμών.
  • Έκδοση των εφαρμοστικών διατάξεων του νόμου της χωροταξικής και πολεοδομικής μεταρρύθμισης, όπως η ΥΑ για τις προδιαγραφές κατάρτισης του Τοπικού Χωρικού Σχεδίου που χωρίς αυτή σταματά ουσιαστικά ο σχεδιασμός του χώρου, η ΚΥΑ αντιστοίχισης των Κωδικών Αριθμών Δραστηριοτήτων του ΥΠΟΙΚ με τις χρήσεις γης που θα επιλύσει χρόνια προβλήματα παρερμηνείας και θα επιταχύνει την διαδικασία αδειοδότησης επιχειρήσεων και την ΚΥΑ για την ψηφιοποίηση και ηλεκτρονική καταγραφή των θεσμικών γραμμών, πληροφοριών, όρων και χρήσεων γης που θα ξεκαθαρίσει το τοπίο στις αλληλοσυγκρουόμενες ρυθμίσεις του χώρου
  • Προώθηση του ρυθμιστικού σχεδίου Θεσσαλονίκης που θα αποτελεί τον οδικό χάρτη ανάπτυξης της πόλης.
  • ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας για τη θαλάσσια χωροταξία και την ολοκληρωμένη διαχείριση του παράκτιου χώρου στο θεσμικό πλαίσιο της χώρας μας.

Συμπερασματικά:

  • Οι επενδύσεις σε υποδομές αποτελούν έναν από τους κύριους μηχανισμούς για την αύξηση του εισοδήματος, της απασχόλησης, της παραγωγικότητας και βέβαια της ανταγωνιστικότητας μιας οικονομίας, αλλά παίζουν και ένα τεράστιο κοινωνικό ρόλο στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων, την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και την προστασία του περιβάλλοντος.
  • Η έλλειψη ή απουσία σύγχρονων και αποτελεσματικών υποδομών περιορίζουν σημαντικά τη δυνατότητα ενός κράτους για οικονομική ανάπτυξη και διεθνή ανταγωνιστικότητα και αποτελούν σημαντική αιτία απώλειας της ευημερίας και ενός υψηλού επιπέδου ποιότητας ζωής. Για τη Νέα Δημοκρατία η σημασία των υποδομών δεν έγκειται απλά σε μια χρήσιμη και αποτελεσματική επένδυση, αλλά ανάγεται σε μια ηθική και οικονομική επιταγή.
  • Ένα κρίσιμο ζήτημα που αντιμετωπίζουμε σήμερα είναι η περιορισμένη διαθέσιμη χρηματοδότηση για να ξεκινήσουν ή να ολοκληρωθούν σημαντικά έργα υποδομής. Είναι σημαντικό τα περιορισμένα κονδύλια που υπάρχουν, να τα αξιοποιήσουμε σε υποδομές που θα παρέχουν τη μέγιστη οικονομική και κοινωνική απόδοση. Πρέπει να δώσουμε προστιθέμενη αξία και στο τελευταίο ευρώ που διαθέτει η χώρα μας.
  • Οι ανάγκες σε έργα υποδομής στη χώρα μας παραμένουν μεγάλες και με βάση τους διαθέσιμους πόρους πρέπει να καταρτίσουμε τον προγραμματισμό μας. Να αξιοποιήσουμε τόσο τους ευρωπαϊκούς πόρους όσο και ιδιωτικές πηγές χρηματοδότησης προκειμένου να πετύχουμε επωφελείς για τον τόπο και το δημόσιο συμφέρον συμφωνίες και έργα.
  • Οι επενδύσεις σε υποδομές είναι μια συνεχής και αέναη διαδικασία. Αλλαγές στην τεχνολογία, στην κοινωνία, το επιχειρηματικό περιβάλλον και την οικονομία οδηγούν σε νέες ανάγκες. Συνεπώς οι επενδύσεις που κάνουμε σήμερα σε έργα υποδομής πρέπει να είναι προσεκτικά και άρτια μελετημένες, με σίγουρες αποδόσεις, βασισμένες σε μια ξεκάθαρη μακροπρόθεσμη στρατηγική και προσφέροντας αξία στο κάθε ευρώ που διατίθεται.
  • Στον πυρήνα των προτεραιοτήτων μας βρίσκονται καλά σχεδιασμένες επενδύσεις σε υποδομές, για να ενισχύσουμε την οικονομική ανάπτυξη, την παραγωγικότητα της γης και την επιχειρηματικότητα, την αειφορία και την κοινωνική ευημερία.