Η επίσκεψη του Βολοντίμιρ Ζελένσκι στην Αθήνα συνοδεύτηκε από μία ιδιαίτερη –και απολύτως συντονισμένη– επιλογή της ελληνικής πολιτειακής και πολιτικής ηγεσίας: την ανάδειξη του Κυπριακού ως θεμελίου της ελληνικής στάσης απέναντι στον πόλεμο στην Ουκρανία.
Πέρα από την ενεργειακή συμφωνία και τη νέα στρατηγική συνεργασία που ανακοινώθηκε, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Τασούλας, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο πρόεδρος της Βουλής Νικήτας Κακλαμάνης επέλεξαν να περιγράψουν τη θέση της Ελλάδας μέσα από τρεις σταθερές: το τραύμα της Κυπριακής εισβολής, την απόλυτη απόρριψη του αναθεωρητισμού και τον σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο.
51 χρόνια από το ψευδοκράτος – και η Ελλάδα στέλνει μήνυμα
Η συγκυρία ήταν βαρύνουσα: η επίσκεψη συνέπεσε με την επέτειο των 51 ετών από την ανακήρυξη του ψευδοκράτους – μια πράξη που συνιστά κατάφωρη παραβίαση του Διεθνούς Δικαίου και παραμένει αναγνωρισμένη μόνο από την Τουρκία.
Στις δηλώσεις του, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας υπογράμμισε ότι η ελληνική στάση έναντι της Ρωσίας «εκπορεύτηκε από το τραύμα της Κύπρου και το ψευδοκράτος», προσθέτοντας πως «η Ελλάδα είναι αφοσιωμένη στον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και στο Διεθνές Δίκαιο – αρχές που παραβιάστηκαν με την εισβολή της Ρωσίας».
«Παραδοσιακά, η Ελλάδα είχε σχέσεις με τη Ρωσία. Αλλά μπροστά στην απρόκλητη εισβολή, η θέση μας δεν θα μπορούσε να είναι άλλη», τόνισε ο κ. Τασούλας, εξηγώντας ότι το Κυπριακό υπήρξε καθοριστικός παράγοντας για τη στάση της Αθήνας.
Μητσοτάκης: «Το απαραβίαστο των συνόρων είναι αδιαπραγμάτευτο»
Στο ίδιο πνεύμα κινήθηκε και ο πρωθυπουργός.
Ο κ. Μητσοτάκης θύμισε ότι «η Ελλάδα συμπαρατάχθηκε από την πρώτη στιγμή με τον αμυνόμενο, απέναντι σε μια αιματηρή επιχείρηση που παραβιάζει κάθε έννοια κυριαρχίας και νομιμότητας». Συνδέοντας απευθείας την Ουκρανία με το Κυπριακό, υπογράμμισε:
«Το απαραβίαστο των συνόρων είναι αδιαπραγμάτευτο».
Μία φράση που συμπυκνώνει την πάγια ελληνική εξωτερική πολιτική εδώ και δεκαετίες.
Κακλαμάνης: Αν η Δύση είχε αντιδράσει τότε…
Ο πρόεδρος της Βουλής ήταν ακόμη πιο ευθύς: «Αν η πολιτισμένη Δύση είχε αντιδράσει όπως έπρεπε στην τουρκική εισβολή στην Κύπρο, ίσως η Ουκρανία να μην είχε υποστεί τη ρωσική εισβολή», είπε, κάνοντας μία από τις πιο αιχμηρές πολιτικές αναφορές της ημέρας.
Η Ελλάδα στάθηκε στο πλευρό της Ουκρανίας επειδή πιστεύει στο Διεθνές Δίκαιο, αλλά και επειδή γνωρίζει από εισβολή και κατοχή, ήταν το μήνυμα που έστειλε.
Η στάση Ζελένσκι: Ευχαριστίες, αλλά καμία αναφορά στην Κύπρο
Ο Ουκρανός πρόεδρος ευχαρίστησε επανειλημμένα την Ελλάδα και τον ελληνικό λαό:
«Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τη συμβολή της Ελλάδας». «Ο ελληνικός λαός έδειξε ευαισθησία και άνοιξε τα σπίτια του στους Ουκρανούς πρόσφυγες». «Ευχαριστούμε για τη στήριξη στην επίτευξη δίκαιης ειρήνης». «Ευχαριστούμε για τη μελλοντική σας συμμετοχή στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας», ήταν ορισμένες από τις φράσεις του.
Ωστόσο, απέφυγε οποιαδήποτε αναφορά στο Κυπριακό – και στις 3 συναντήσεις του. Πρόκειται για μια επιλογή που θεωρείται συνειδητή, καθώς η Ουκρανία δεν επιθυμεί να διαταράξει τις σχέσεις της με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και την Τουρκία, η οποία από την πρώτη στιγμή επιχείρησε να διατηρήσει το προφίλ «διαμεσολαβητή», φιλοξενώντας διαδοχικούς γύρους συνομιλιών στην Κωνσταντινούπολη. Πέτυχε μάλιστα να μην διαταράξει τις σχέσεις της με τη Ρωσία.
Μια ενιαία ελληνική γραμμή: Δίκαιο, σύνορα, Κυπριακό
Η σημερινή ημέρα κατέδειξε τη στρατηγική επιλογή της Αθήνας να παρουσιάσει τη στάση της στο ουκρανικό και στη ρωσική εισβολή όχι ως συγκυριακή, αλλά ως αποτέλεσμα συνεπούς πολιτικής, απορρέουσας από:
- το τραύμα της εισβολής και κατοχής στην Κύπρο,
- την απόρριψη κάθε μορφής αναθεωρητισμού,
- και τον απόλυτο σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου και των συνόρων.
Για να εμφανίζονται περισσότερα άρθρα της Ναυτεμπορικής στις αναζητήσεις σας εύκολα και γρήγορα, πρέπει να προσθέσετε το site στις προτιμώμενες πηγές σας. Μπορείτε να το κάνετε πηγαίνοντας εδώ.












