Skip to main content

Τέμπη: Συγκλόνισε η Μαρία Καρυστιάνου στο Ευρωκοινοβούλιο – Παραβιάστηκαν όλα τα διεθνή πρωτόκολλα

Alexandros Michailidis / SOOC
Από την εκδήλωση στις Βρυξέλλες για τα Τέμπη

«Το Υπουργείο Mεταφορών γνώριζε το πρόβλημα ασφαλείας» κατήγγειλαν οι συγγενείς των θυμάτων

Σε ένα συγκινησιακά φορτισμένο κλίμα πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες εκδήλωση, για την τραγωδία των Τεμπών. Στην εκδήλωση που διοργανώθηκε από την Αριστερά/Left με πρωτοβουλία του Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Κώστα Αρβανίτη, παρευρέθη και ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανος Κασσελάκης, ο οποίος ήρθε στις Βρυξέλλες γι’ αυτόν τον λόγο και μίλησε στην εκδήλωση.

Στην εκδήλωση μίλησαν οι συγγενείς των θυμάτων, κ.κ. Μαρία Καρυστιανού και Παύλος Ασλανίδης που έχασαν τα παιδιά τους στα Τέμπη, ενώ κατά την έναρξή της κρατήθηκε και ενός λεπτού σιγή.

Παρόντες ήταν επίσης, ο Νίκος Παπανδρέου, ο Γιώργος Κύρτσος και η Σόφι ιν’τ Φελντ, η οποία πραγματοποίησε και παρέμβαση.

Ο κ. Αρβανίτης τόνισε «το παν είναι η συνεννόηση στο Ευρωκοινοβούλιο. Η Δημοκρατία δέχεται επίθεση. Η ατζέντα της ακροδεξιάς είναι ήδη mainstream και είναι ήδη εδώ».

«Εμείς είμαστε η φωνή των νεκρών μας»

«Το έγκλημα στα Τέμπη, είναι το αποτέλεσμα μιας ασυνείδητης διαχρονικής οικονομικής απιστίας που κατάφερναν να συντηρούν επειδή ακριβώς ελέγχουν και τη δικαιοσύνη και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και έτσι μας κρατούν σε πλάνη, είπε στην ομιλία της η Μαρία Καρυστιανού», πρόεδρος του Συλλόγου Οικογενειών Θυμάτων των Τεμπών.

Η κ. Καρυστιανού έχασε την κόρη της, η οποία ήταν σχεδόν 20 ετών.

Alexandros Michailidis / SOOC

«Σε αυτό το δυστύχημα που εγώ έχασα την κόρη μου, σχεδόν 20 ετών, ήταν κυρίως νέοι άνθρωποι, φοιτητές που επέστρεφαν στα σπίτια τους ή στις σχολές τους. Είναι μάταιο να σας μεταφέρω τον πόνο το δικό μας, όμως με σιγουριά μπορώ να πω πως η κοινωνία συγκλονίστηκε και είναι ακόμα συγκλονισμένη γιατί όχι μόνο σχεδόν όλοι είχαν ταξιδέψει έστω μια φορά με το τρένο και μπορούσαν να φανταστούν το εαυτό τους στην θέση μας ή στη θέση των αδικοχαμένων παιδιών μας, αλλά και γιατί αποκαλύφθηκε ένα τεράστιο οικονομικό και κοινωνικό σκάνδαλο», επεσήμανε.

«Ζούσαμε μέσα σε μια πλασματική πραγματικότητα όπου όλα γίνονταν για το καλό μας και η ασφάλεια ήταν δεδομένη. Πού να φανταστούμε την αλήθεια. Μας παραπλανούσαν».

«Παραβιάζοντας όλα τα διεθνή πρωτόκολλα για αντίστοιχες καταστάσεις, παραγκώνισαν τους δικαστικούς λειτουργούς και προχώρησαν σε πλήρη αλλοίωση του χώρου. Έσκαψαν τα χώματα σε βάθος περίπου 1 μέτρου, τα απομάκρυναν και είναι άγνωστο πού τα έριξαν. Προχώρησαν σε επιχωμάτωση και ασφαλτόστρωση εκεί που πριν ήταν χωράφια», συνέχισε η κ. Καρυστιανού.

Alexandros Michailidis / SOOC

«Αρνήθηκαν τη συμβολή της Ευρωπαϊκής Ρυθμιστικής Αρχής»

«Το ελληνικό Υπουργείο  Μεταφορών αρνήθηκε την συμβολή  της Ευρωπαϊκής Ρυθμιστικής Αρχής να  βοηθήσει  με εξειδικευμένο προσωπικό  την κατάσταση», υποστήριξε η κ. Καρυστιανού.

«Προφανώς φοβούμενοι ότι θα προχωρούσαν και στους απαιτούμενους ελέγχους για τα αίτια του δυστυχήματος, κάτι που ήταν επιβεβλημένο να γίνει σύμφωνα με τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς . Ως απλή ευρωπαία πολίτης αναρωτιέμαι, ο ευρωπαϊκός φορέας που παρέχει αυτά τα κονδύλια στην Ελλάδα πώς είναι δυνατόν να μην έχει το δικαίωμα και ταυτοχρόνως την υποχρέωση του ελέγχου για την αποκατάσταση του εκσυγχρονισμού των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα αλλά και τη διερεύνηση του εγκλήματος της 28ης Φεβρουαρίου του 2023», τόνισε η ίδια.

«Ανακριτές και εισαγγελείς, είχαν στα χέρια τους το αρχικό ημιτελές πόρισμα των πραγματογνωμόνων , που αναφέρει  ότι προκύπτουν υπουργικές  ευθύνες. Δεν  γνώριζαν  ότι όφειλαν  να το παραδώσουν αμελλητί στην Βουλή για άρση της ασυλίας , σύμφωνα με τον νόμο περί ευθύνης υπουργών, που ορίζει ότι όταν υπάρχουν έστω και υποψίες για υπουργικό αδίκημα γίνεται άρση της ασυλίας  και οδηγείται ο υπουργός σε ειδικό δικαστήριο;», σημείωσε η κ. Καρυστιανού.

«Αλλά τότε πως θα χαρακτήριζα τις συμβουλές που μας έδωσε  μια εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, όταν την συναντήσαμε για να διαμαρτυρηθούμε για όλες τις παραλείψεις και καθυστερήσεις στην υπόθεση μας. Μείναμε άναυδοι όταν  μας συμβούλεψε να μην ασχολούμαστε με το γεγονός παρά να κοιτάξουμε τη ζωή που μας απομένει να την περάσουμε με ηρεμία και γαλήνη, με την βοήθεια της εκκλησίας.».

«Πώς μπορεί λοιπόν ο σιδηρόδρομος στην κατάσταση εγκατάλειψης που βρισκόταν, να έχει άδεια λειτουργίας;», διερωτήθηκε η κ. Καρυστιανού και συνέχισε: «Και όμως είχε και έχει. Ούτε η ρυθμιστική αρχή που αποτελεί μία επιπλέον δικλείδα ασφαλείας, λειτουργούσε σωστά.

«Συγκλονιστήκαμε όταν διαπιστώσαμε ότι δεν υπήρχε κανένα σύστημα ασφαλείας σε λειτουργία στο κύριο μέσο μαζικής μετακίνησης της χώρας. Το Υπουργείο Μεταφορών γνώριζε το πρόβλημα και παρόλα αυτά επέτρεπε τη λειτουργία. Ο πρώην υπουργός όμως υπέπεσε και σε άλλες παραβάσεις όπως δεν προχώρησε στην σύσταση επιτροπής διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων, ως όφειλε από το χρόνο που ανέλαβε  αλλά ούτε φρόντισε να θεσπίσει τους εθνικούς κανόνες ασφαλείας που έχουν όλα τα κράτη υποχρεωτικά. Αλλά πώς να προχωρήσει στην θέσπισή τους όταν θα έπρεπε να αναφέρει ένα προς ένα όλα τα συστήματα ασφαλείας του σιδηρόδρομου κι εμείς δεν είχαμε ούτε ένα σε λειτουργία;», είπε στην ομιλία της η κ. Μαρία Καρυστιανού.

«Κι όμως ο πρώην Υπουργός Μεταφορών δηλώνει χωρίς ντροπή αθώος και θεωρεί ότι δικαιούται να κρατήσει το δικαίωμα της ασυλίας, να μην χρειαστεί δηλαδή ούτε καν να απολογηθεί και μπορεί  ατιμώρητος να συνεχίσει τη ζωή και την καριέρα του», ανέφερε.

«Πώς δόθηκε άδεια  λειτουργίας από την Ελληνική Ρυθμιστική Αρχή και πώς μπόρεσε αυτή  να πείσει την αντίστοιχη Ευρωπαϊκή Αρχή για την ασφάλεια λειτουργίας των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα; Ειδικά όταν υπάρχει ιστορικό επαναλαμβανόμενων συστάσεων και προστίμων για μη συμμόρφωση στους κανονισμούς; Ακούσαμε λοιπόν τη δημόσια τοποθέτηση της πρόεδρου της ρυθμιστικής αρχής ότι δεν είχε καμία υποχρέωση  να ελέγχει αν πράγματι τηρούνται οι προβλεπόμενες από τους νόμους διατάξεις σχετικά με  την ασφαλή μετακίνηση των επιβατών, παρά μόνο όφειλε να συμπληρώνει τις εκθέσεις βασιζόμενη  κυρίως σε έγγραφα ή και τηλεφωνικές διαβεβαιώσεις ότι δεν υπάρχουν προβλήματα. Ακολούθως , έστελνε ψευδείς εκθέσεις ότι όλα λειτουργούν άψογα. Ψεύδονταν και σε μας και σε σας».

naftemporiki.gr

«Μέσα σε τρεις μέρες η εικόνα στον τόπο του εγκλήματος ήταν εντελώς διαφορετική»

«Μέσα σε λίγες ώρες θεωρήσαν πως βρήκαν ότι ήταν να βρουν απ’ τα μέλη των ανθρώπων μας. Αλλοίωσαν τον χώρο που θεωρητικά οι πραγματογνώμονες έπρεπε να διερευνούν για όσο χρειαστεί προκειμένου να έχουν πρόσβαση σε κάθε στοιχείο. Με αυτές τις κινήσεις, όπως καταλαβαίνετε, απέκρυψαν και συγκάλυψαν κάθε στοιχείο που θα οδηγούσε εμάς και τους Έλληνες πολίτες στην αλήθεια και τους ένοχους στη δικαιοσύνη.

»Μέσα σε 3 μέρες η εικόνα στον τόπο του εγκλήματος ήταν εντελώς διαφορετική. Σαν να μην συνέβη ποτέ…

Σε αυτό το πολύνεκρο δυστύχημα η πραγματογνωμοσύνη συντάχθηκε μέσα από γραφεία . Οι πραγματογνώμονες δεν πήγαν ποτέ στον χώρο του εγκλήματος. Αποφάνθηκαν χωρίς αυτοψία ! Μάλιστα έγραψαν ένα ημιτελές πόρισμα , γνωστοποιώντας μας ότι δεν θα ασχοληθούν με την έκρηξη», τόνισε χαρακτηριστικά η Μαρία Καρυστιανού.

Τέμπη: Ποινική δίωξη κατά του Κ. Αγοραστού για παράβαση καθήκοντος

«Σε αντίθεση με την ελληνική αδιαφορία η Ευρωπαϊκή Ρυθμιστική Αρχή κινητοποιήθηκε άμεσα και προθυμοποιήθηκε να στείλει ειδικούς πραγματογνώμονες και να ξεκινήσει η έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος παράλληλα με τις ελληνικές κινήσεις. Είναι απορίας άξιο πώς ο ανακριτής, ο οποίος δεν επισκέφτηκε επίσης ποτέ το χώρο του εγκλήματος ως όφειλε, παρά μόνο εννέα μήνες αργότερα, δεν ενδιαφέρθηκε να μάθει την αιτία πρόκλησης αυτών των χημικών εγκαυμάτων».

«Αναγκαζόμαστε να αγωνιζόμαστε για την δικαίωση της μνήμης τους. Οι άνθρωποι που εμπιστευτήκαμε τη ζωή και την ευμάρειά μας αποδείχτηκαν δολοφόνοι μας. Ελάτε στη θέση μας. Να έχετε ακούσει τον υπουργό μεταφορών από το βήμα της Βουλής να εξυμνεί την άριστη λειτουργία των τρένων μόλις 7 μέρες πριν το έγκλημα και να να δείχνει θιγμένος όταν ερωτάται για την ασφάλειά τους».

«Γιατί οι νόμοι δεν ισχύουν για όλους; Για ποιο κράτος δικαίου μιλάμε τότε; Για ποια ανθρώπινα δικαιώματα; Δικαιώματα  δεν είχαν οι επιβάτες που σκοτώθηκαν ; Δικαιώματα εμείς οι συγγενείς δεν έχουμε να μάθουμε τι έγινε πραγματικά;»

naftemporiki

«Τα παιδία μας δεν ήθελαν να πεθάνουν. Ήθελαν να ζήσουν, να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους. Δεν ήταν αυτή η μοίρα τους. Ούτε ήταν η τραγική θυσία , όπως αναφέρθηκε πολλές φορές, αλλά ήταν το αποτέλεσμα μια χρόνιας εγκληματικής οικονομικής απάτης . Ανθρωποθυσίες δεν συμβαίνουν το 2023. Μόνο σκόπιμες παραλείψεις, εγκληματικές παραβάσεις και αδιαφορία για τον άνθρωπο».

«Δεν μιλώ κομματικά […] Μιλάω πολιτικά. Ως ενεργός πολίτης, που φωνάζει για το αυτονόητο. Μας ενδιαφέρει να τιμωρηθούν οι ένοχοι. Μας ενδιαφέρει να αποδοθεί δικαιοσύνη και δικαίωση», κατέληξε στην ομιλία της η κ. Καρυστιανού.

Η κ. Καρυστιανού έκλεισε την ομιλία της αναφερόμενη στην κατάθεση του Κώστα Αχ. Καραμανλή στην Εξεταστική Επιτροπή για τα Τέμπη: Ανέφερε ανακρίβειες και ψέματα. Γνωρίζει καλά όμως ότι βρίσκεται σε ασφαλές περιβάλλον. Υπονόησε ότι ο πόνος μας πρέπει να είναι βουβός. Επιτρέψτε μου λοιπόν να απαντήσω: Τι λυπηρό οι νομοθέτες δεν μερίμνησαν για ανθρώπους σαν και εσάς. Ο πόνος μας είναι πολύ μεγάλος για εσάς. Είστε όμως η μειοψηφία».

Π. Ασλανίδης: Είδαμε ένα κλειστό φέρετρο και ένα χαρτί που έγραφε “βίαιος θάνατος. Πλήρης απανθράκωση”»

Ο κ. Παύλος Ασλανίδης, συγγενής θύματος των Τεμπών ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Κάθε δευτερόλεπτο που περνάει από εκείνη την στιγμή, αιώνας αβάσταχτος. Έναν ολόκληρο χρόνο μετά, καλούμαστε να αποδεχτούμε και να καταπιούμε ψέματα, αίσχη, συγκάλυψη, εξευτελισμό, ξεπούλημα. Πώς μία ανθρώπινη ζωή ξεπουλιέται τόσο εύκολα σε μια χώρα υποτίθεται δημοκρατική, σε μια χώρα που υποτίθεται ότι βρίσκεται κάτω από τις φτερούγες της ”δημοκρατικής Ευρώπης”…»

«Ήρθα εδώ, για να ασκήσω το υπέρτατο δικαίωμά μου, το δικαίωμα να είμαι άνθρωπος. Δίνεις μάχη, απλώς για να είσαι άνθρωπος. Αλλά το να μην είναι κάποιος άνθρωπος, θα έπρεπε να είναι έγκλημα, και μάλιστα εκ προμελέτης. Το έγκλημα των Τεμπών δεν είναι υπόθεση που αφορά 57 ανθρώπους και τις οικογένειές τους. Είναι ένα ζήτημα εθνικό. Είναι ένα ζήτημα ευρωπαϊκό. Ένα ζήτημα που μας αφορά όλους, ανεξαιρέτως. Όσους ταξίδεψαν σε αυτόν τον σιδηρόδρομο-καρμανιόλα και όσους δεν ταξίδεψαν ποτέ. Γιατί όλοι είμαστε ”επιβάτες” στην ίδια ταχεία ενός εκτροχιασμένου και τυχοδιωκτικού κράτους που δεν διστάζει να ξεπουλάει ακόμα και ζωές… για εισιτήρια», είπε κατά την ομιλία του ο κ. Ασλανίδης.

«Την ίδια χώρα που γέννησε αξίες και ιδανικά και υμνήθηκε από όλον τον κόσμο, την ίδια χώρα στην οποία υποκλίνεται όλη η ανθρωπότητα για την γνώση και την σοφία που έσπειρε παντού, που από την αρχαιότητα, ακόμα και μετά από τις πιο σφοδρές μάχες τιμούσε τους νεκρούς με απόλυτο σεβασμό, θάβοντάς τους με τιμές και όχι καλύπτοντάς τους με μπάζα».

«Σε αυτήν την χώρα σήμερα, εμείς πασχίζουμε να ζήσουμε, να εργαστούμε, να μεγαλώσουμε τα παιδιά μας, και τι παίρνουμε πίσω; Ένα κλειστό φέρετρο και ένα χαρτί που απλώς γράφει: Βίαιος θάνατος. Πλήρης απανθράκωση».

«Ούτε μια τελευταία αγκαλιά και ένα φιλί αποχαιρετισμού δεν μπορέσαμε να δώσουμε», είπε σε φορτισμένο κλίμα και συνέχισε «Αγαπημένα μας παιδιά, θα ξεπλύνουμε αυτήν την ντροπή, να το θυμάστε σαν ανταμώσουμε ξανά. Ως τότε, να ξέρετε ότι ζείτε μέσα μας. Είμαστε η ψυχή, η καρδιά και η φωνή σας.

Τίποτε στον κόσμο αυτόν δεν είναι πιο δυνατό από την αγάπη μας για σας».

Στην εκδήλωση μίλησαν επίσης οι κ.κ. Ελεωνόρα Γεωργίου, Νομικός Γιώργος Ηλιόπουλος, Νομικός

Alexandros Michailidis / SOOC

Στ. Κασσελάκης: Η ελληνική κυβέρνηση μπάζωσε τα στοιχεία σε ένα σημείο εγκλήματος

«Δεν υπάρχουν λέξεις για να εκφράσω τα συλλυπητήριά μου σε εσάς, για να εκφράσω πόσο σας θαυμάζω. Είστε ήρωές μας, στο όραμά μας για μια καλύτερη Ελλάδα. Σας θαυμάζουμε και δεν θα σας εγκαταλείψουμε», τόνισε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

«Η ελληνική κυβέρνηση μπάζωσε τα στοιχεία σε ένα σημείο εγκλήματος, μέσα σε τρεις ημέρες», είπε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, μιλώντας στα αγγλικά.

«Οι πολίτες δεν είναι ίσοι στην Ελλάδα απέναντι στον νόμο».

Ο κ. Κασσελάκης αναφέρθηκε και στο θέμα των υποκλοπών και στο θέμα του Κράτους Δικαίου, ενώ επιτέθηκε στην κυβέρνηση και στον πρωθυπουργό προσωπικά.

Παρέμβαση από τη Σόφι ιν’τ Φελντ

«Δεν θέλω να υποστηρίξω ένα κόμμα και να επικρίνω ένα άλλο. Είναι θέμα Κράτους Δικαίου», είπε στην -απρογραμμάτιστη- παρέμβασή της η Ολλανδή Ευρωβουλευτής με το Renew, Σόφι ιν’τ Φελντ.

«Θα μιλήσω όμως για το ΕΛΚ, είναι ένα σημαντικό κόμμα: Πρέπει να αναλάβει την ευθύνη του. Όταν τα θέματα αφορούν την Ελλάδα δεν ασχολούνται. Δεν γίνεται να ασχολούμαστε με την Ουγγαρία, τον κ. Όρμπαν και όχι με την Ελλάδα. Οι Έλληνες δικαιούνται δικαιοσύνη και να απολαμβάνουν ένα Κράτος Δικαίου.

Alexandros Michailidis / SOOC

Η κ. ιν’τ Φελντ άφησε αιχμές και για τον επικεφαλής του ΕΛΚ, Μάνφρεντ Βέμπερ και για την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν αναφορικά με τους χειρισμούς τους και καλώντας τους «να αναλάβουν δράση».

Κ. Αρβανίτης: Το τρένο θα είχε φτάσει στη Θεσσαλονίκη αν η Σύμβαση 717 είχε εκτελεστεί;

Τον λόγο στο τέλος της εκδήλωσης, έλαβε ο Ευρωβουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Κώστας Αρβανίτης: «Μιλάμε για εκτροχιασμό του Κράτους Δικαίου που ταυτίζεται απόλυτα , στην προκειμένη περίπτωση, με τον εκτροχιασμό των δύο αμαξοστοιχιών μετά τη σφοδρή σύγκρουσή τους στις 28 Φεβρουαρίου 2023 στα Τέμπη».

«Ο σιδηρόδρομος την τελευταία εικοσαετία απαξιώθηκε στην Ελλάδα – με ελάχιστες εξαιρέσεις – και πλέον έχει εγκαταλειφθεί με τραγικές συνέπειες […] Αντίθετα όμως με την Ελλάδα, οι περισσότερες χώρες στην ΕΕ επένδυαν και επενδύουν στις σιδηροδρομικές μεταφορές, στις διασυνδέσεις του σιδηροδρόμου με τα λιμάνια, στη ανεύρεση μεταφορικών λύσεων πιο ασφαλών και πιο φιλικών για το περιβάλλον».

Alexandros Michailidis / SOOC

«Η ΕΕ θεωρώντας τον σιδηρόδρομο ως τη βέλτιστη λύση για τις εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές, επέλεξε να προτάσσει τις χρηματοδοτήσεις των σιδηροδρομικών έργων. Η Ελλάδα θέλησε να επωφεληθεί από αυτές τις χρηματοδοτήσεις ενισχύοντας τη μια και μόνη ουσιαστικά σιδηροδρομική γραμμή (ΠΑΘΕ) η οποία ωστόσο δεν έχει καταφέρει ακόμη να φτάσει μέχρι την Πάτρα. Ενώ στη Θεσσαλονίκη όπου υπάρχει σιδηροδρομική γραμμή, το μοιραίο τρένο της 28ης Φεβρουαρίου δεν έφτασε ποτέ στη Θεσσαλονίκη, που υπάρχει σιδηροδρομική γραμμή».

«Και τα ερωτήματα που συναφώς αναδεικνύονται είναι: το τρένο θα είχε φτάσει στη Θεσσαλονίκη αν η περίφημη Σύμβαση 717 είχε εκτελεστεί; Αν υπήρχαν ικανά μέτρα ασφαλείας (σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση) ώστε να αποτρέψουν τη σύγκρουση; Ποιοι είναι οι λόγοι των υπέρμετρων καθυστερήσεων; Πού πήγαν οι ευρωπαϊκοί πόροι που προορίζονταν για τα συστήματα ασφαλείας και τελικά ποιοι ευθύνονται;», διερωτήθηκε ο Κώστας Αρβανίτης.