Skip to main content

Πάνε να λύσουνε θέματα με γραφειοκρατία

Η ΑΑΔΕ καταφεύγει ολοένα σε νέες εφαρμογές, ελπίζοντας να καλύψει κενά. Δεν απαξιώνουμε την προσπάθεια, αλλά σημειώνουμε το άτοπο της διαρκώς επελαύνουσας γραφειοκρατίας

Το έχει η μοίρα αυτή της χώρας πολλά πράγματα να λέγονται χωρίς τσεκάρισμα αν ισχύουν, άλλα να γίνονται κυριολεκτικά στο φτερό -για να μην πούμε στο πόδι- και σοβαρά προβλήματα να επιχειρείται να αντιμετωπισθούν με περισσότερη γραφειοκρατία.

Της γοητείας της γραφειοκρατίας δεν αφίσταται κανένας, όπως αποδεικνύει η νέα πρωτοβουλία της ΑΑΔΕ να συγκεντρώσει έσοδα επιβάλλοντας από 1ης Ιουλίου ηλεκτρονικό πελατολόγιο σε συνεργεία Ι.Χ., πλυντήρια και πάρκινγκ. Όπερ εστί οι επιχειρήσεις αυτές πρέπει να μπαίνουν σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες, να κάνουν πλήρη καταγραφή των στοιχείων των αυτοκινήτων που εισέρχονται, με ανάλυση εργασιών, κόστος κ.λπ. Ο προφανής στόχος είναι να κόβουν αποδείξεις, που δεν είναι κάτι παράλογο αλλά φυσιολογικό! Το ζήτημα είναι πως ένα όντως σοβαρό θέμα πάει να αντιμετωπισθεί με περισσότερη γραφειοκρατία, ενώ αυτές οι επιχειρήσεις ήδη έχουν ηλεκτρονικά τιμολόγια και οι περισσότερες ως ατομικές φορολογούνται με τεκμαρτό εισόδημα. Το μέτρο θα επιστατείται από συνεργεία ελέγχου που θα ψάχνουν τα συνεργεία αυτοκινήτων ανά τη χώρα… Μόνο που δεν υπάρχουν τόσα συνεργεία ελέγχου της ΑΑΔΕ.

Μια αντίστοιχη σφόδρα γραφειοκρατική και με κόστος διαδικασία για τις επιχειρήσεις είναι η ήδη ισχύουσα για όσες ξεκίνησαν να λειτουργούν από 1ης Απριλίου υποχρέωση να υπαχθούν σε καθεστώς υποβολής μηνιαίου ΦΠΑ. Εκείνες που ξεκίνησαν από τις αρχές του 2024 θα μπουν στο ίδιο καθεστώς από την 1ηΙουλίου. Και η λογική εδώ είναι να πιαστεί ΦΠΑ που αποκρύπτεται. Και μπορεί ως στόχευση να είναι σωστή, αλλά ο τρόπος με το τσουβάλιασμα όλων και κυρίως μέσω της αύξησης της γραφειοκρατίας είναι άκρως αντιεπιχειρηματικός και αντιπαραγωγικός.

Και οσονούπω καταφθάνει και η νέα πλατφόρμα για να δηλωθούν τα ακίνητα των Ελλήνων, καθώς Ε9, ΕΝΦΙΑ, υποθηκοφυλακεία κ.λπ. δεν διασυνδέονται μεταξύ τους και είναι δώρον άδωρον η ύπαρξή τους, εκτός βέβαια από τη συμβολή στην είσπραξη εσόδων. Στην πλατφόρμα αυτή θα έχουν πρόσβαση και οι ενοικιαστές εκτός από τους ιδιοκτήτες.

Αυτό με τα στοιχεία που συγκεντρώνουν οι εφορίες και τη μη διασύνδεσή τους είναι ένα παλιό πρόβλημα και κατά τα φαινόμενα δεν έχει επιλυθεί. Και γι’ αυτό η ΑΑΔΕ καταφεύγει ολοένα σε νέες εφαρμογές, ελπίζοντας να καλύψει κενά. Δεν απαξιώνουμε την προσπάθεια, αλλά σημειώνουμε το άτοπο της διαρκώς επελαύνουσας γραφειοκρατίας. Και δεν αφορά το θέμα έναν ιδιοκτήτη συνεργείου ή πλυντηρίου Ι.Χ. που δεν γνωρίζει να χειριστεί υπολογιστές. Έχει να κάνει με όλη τη δομή της οικονομίας, στην οποία διαρκώς προστίθενται κανονιστικές διατάξεις και άλλα εμπόδια, που δίνουν δουλειά στους δημοσίους υπαλλήλους αλλά υπονομεύουν το επιχειρείν…

Για να πιαστεί η παραοικονομία (41 δισ. λέει το Γραφείο Προϋπολογισμού) ας θεσπίσει η κυβέρνηση έναν μοναδικό φορολογικό συντελεστή 12% ή 15% για τα εισοδήματα όλων τα οποία προηγουμένως θα έχουν περάσει από ισοζύγιο εσόδων – εξόδων. Και όλοι θα απαιτούν αποδείξεις από παντού! Δεν το κάνουμε όμως…