Skip to main content

Η απληστία και η βούληση

REUTERS/Jason Reed

Τουλάχιστον από τον περασμένο Απρίλιο υπήρχαν στοιχεία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού που έδειχναν ότι συγκεκριμένο βρεφικό γάλα, συγκεκριμένης πολυεθνικής εταιρείας, πωλείτο στα ελληνικά σούπερ μάρκετ τουλάχιστον 30% ακριβότερα απ’ ό,τι στη Γαλλία.

Η τιμή-σοκ του βρεφικού γάλακτος δεν προσγειώθηκε στην Ελλάδα από το πουθενά, ούτε προέκυψε ως αποκλειστική συνέπεια της κρίσης της ακρίβειας.

Τουλάχιστον από τον περασμένο Απρίλιο υπήρχαν στοιχεία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού που έδειχναν ότι συγκεκριμένο βρεφικό γάλα, συγκεκριμένης πολυεθνικής εταιρείας, πωλείτο στα ελληνικά σούπερ μάρκετ τουλάχιστον 30% ακριβότερα απ’ ό,τι στη Γαλλία. Με τον κατώτατο μισθό στην Ελλάδα (μαζί με τα δώρα) στα 910 ευρώ και στη Γαλλία στα 1.747 ευρώ. Στο εννεάμηνο που μεσολάβησε, απλώς μάθαμε ότι υπάρχουν και χειρότερα: το ίδιο βρεφικό γάλα στην Ελλάδα είναι 213% ακριβότερο απ’ ό,τι στη Φινλανδία. Με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην Ελλάδα στα 23.173 δολάρια και στη Φινλανδία στα 54.507 δολάρια.

Ομοίως, δεν προέκυψε από το πουθενά το πάρτι των πολυεθνικών στην ελληνική αγορά. Επίσης, από την περασμένη άνοιξη η Επιτροπή Ανταγωνισμού είχε στοιχεία που έδειχναν ότι δύο πολυεθνικοί κολοσσοί (οι ίδιοι που τους επιβλήθηκαν τα πρόσφατα πρόστιμα) πωλούσαν ευρεία γκάμα προϊόντων τους στην Ελλάδα κατά 113,92% έως 361% ακριβότερα σε σύγκριση με τη φθηνότερη χώρα στην Ε.Ε. που είναι η Ιρλανδία.

Στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ εξίσου γνωστές είναι, εδώ και χρόνια, και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούσαν (και χρησιμοποιούν) οι πολυεθνικές για να μετατρέψουν μια μικρή ευρωπαϊκή αγορά, την ελληνική, σε Ελντοράντο υπερκερδών: Υπερτιμολογήσεις και υποτιμολογήσεις που ελαχιστοποιούν τα φορολογικά βάρη για τους μητρικούς ομίλους, επιβολή υψηλών δικαιωμάτων χρήσης των σημάτων (royalties) από τις μητρικές στις θυγατρικές, δανεισμός των θυγατρικών με πολύ υψηλά επιτόκια. Όλες αυτές οι μέθοδοι είχαν οδηγήσει ήδη, προ πληθωριστικής κρίσης, σε ιδιαίτερα υψηλές τιμές πάνω στις οποίες μπήκαν «καπέλο» οι νέες αυξήσεις, απογειώνοντας το κύμα της ακρίβειας.

Άρα, εκείνο που λείπει για να χτυπηθεί ο πληθωρισμός της απληστίας δεν είναι τα στοιχεία, αλλά η βούληση. Κι αυτή η βούληση μάλλον πρέπει να μας πάει πολύ πιο πέρα από τις μειώσεις κατά 25% που επιδιώκει η κυβέρνηση στο βρεφικό γάλα. Εάν όντως θέλουμε να δείξουμε στις πολυεθνικές ότι «η Ελλάδα δεν είναι μπανανία», όπως έλεγε τον Οκτώβριο ο ίδιος ο πρωθυπουργός.