Skip to main content

Ακτοπλοΐα: Αύξηση επιδότησης 45% στις άγονες γραμμές

Αναμορφώνεται ριζικά το πλαίσιο των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών της χώρας, με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ), Γιάννη Πλακιωτάκη. Η σχετική εισήγησή του έγινε δεκτή στο υψηλότερο επίπεδο, σε συνέχεια της ειδικής σύσκεψης υπό τον συντονισμό του γραφείου πρωθυπουργού και υλοποιείται με πρωτοβουλία του υπουργείου, με τη συμβολή των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης-Επενδύσεων.

Ειδικότερα η απόφαση του κ. Πλακιωτάκη προβλέπει:

Αύξηση των χρηματοδοτικών πόρων: Αυξάνεται κατά 45% ο ετήσιος προϋπολογισμός για τις άγονες γραμμές, με την επέκταση κατά 40 εκατ. ευρώ της ετήσιας επιχορήγησης των άγονων γραμμών, η οποία θα φθάσει πλέον τα 130 εκατ. ευρώ, έναντι 90,7 εκατ. ευρώ που ήταν ως τώρα. Λαμβάνεται ειδική πρόνοια για την ενσωμάτωση του αυξημένου κόστους για τα νέα καύσιμα από 1/1/2020, στο πλαίσιο προσαρμογής στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα, χωρίς να επιβαρυνθεί ο ωφελούμενος νησιώτης. Σύμφωνα με το ΥΝΑΝΠ, η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμευθεί για την κάλυψη του αυξημένου κόστους των καυσίμων, «πλην όμως δεν προέβη ποτέ σε κάποια κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση».

Ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.): Η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών, πέραν της «γενναίας» χρηματοδοτικής ενίσχυσης προς όφελος της νησιωτικής χώρας και των νησιωτών, από φέτος εντάσσεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Οι άγονες γραμμές είναι αναπτυξιακό έργο και ως τέτοιο πλέον χρηματοδοτείται. Επιπλέον, οι άγονες γραμμές της χώρας χρηματοδοτούνται ως επαναλαμβανόμενη δράση για τα επόμενα έτη, με διασφαλισμένους πόρους και με την αναγκαία ευελιξία για την απρόσκοπτη χρηματοδότηση, αλλά και τη δυνατότητα κάλυψης πρόσθετων ή έκτακτων αναγκών που τυχόν προκύψουν. Το ΥΝΑΝΠ μπορεί να αξιοποιεί τους μη διατιθέμενους πόρους για την επαναπροκήρυξη γραμμών, την ικανοποίηση νέων αιτημάτων των νησιών κλπ.

«Τέλος» στην επιδοματική προσέγγιση-Έμφαση στον αναπτυξιακό χαρακτήρα: Για το υπουργείο πλέον οι άγονες γραμμές δεν είναι απλώς μια πολιτική επιδοματικής προσέγγισης, αλλά παίρνει χαρακτήρα ουσιαστικού αναπτυξιακού εργαλείου για τη νέα νησιωτική πολιτική της χώρας, με δημιουργία προϋποθέσεων ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής. «Αποδεσμεύουμε τον κρατικό προϋπολογισμό κι αναβαθμίζουμε τις άγονες γραμμές, ως δημόσια υπηρεσία/επένδυση, που οφείλουμε να παρέχουμε στα νησιά μας, που το έχουν ανάγκη. Σημασία δεν έχει ποιος υλοποιεί το συγκοινωνιακό έργο, αλλά πώς εξυπηρετείται ο προορισμός και οι νησιώτες με ασφάλεια και αξιοπιστία» επισημαίνει το υπουργείο.  

Ποιοτική διαφοροποίηση του προσφερόμενου μεταφορικού έργου: Οι νέες προκηρύξεις έχουν σαφή και ποιοτικότερα κριτήρια, κυρίως σε ό,τι αφορά στα πλοία της Κατηγορίας Α΄ (νεότερης ηλικίας πλοία). Αυτά τα νέα ποιοτικότερα κριτήρια υποστηρίζουν νέα βελτιωμένα μισθώματα. Ταυτόχρονα, παρέχεται πλέον η δυνατότητα επέκτασης των άγονων γραμμών, όπου και όταν υπάρχει ανάγκη. Αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση των πόρων, είναι ικανό να δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα ελκυστικό πακέτο για την προσέλκυση σύγχρονων πλοίων νεώτερης ηλικίας.

Πρόβλεψη ρήτρας «πλοίου αντικατάστασης»: Για πρώτη φορά ενεργοποιείται η ρήτρα για «πλοίο αντικατάστασης» ως ποιοτικό  κριτήριο επιλογής (bonus), για εκείνες τις προσφέρουσες εταιρείες που θα προβλέψουν την άμεση αντικατάσταση του πλοίου, ώστε να καλυφθεί το μεταφορικό έργο που έχουν αναλάβει, στις έκτακτες περιπτώσεις που αδυνατούν να το παρέχουν ως οφείλουν. Το «πλοίο αντικατάστασης», ειδικά σε άγονες γραμμές που θα υπάρχει μόνο ένα πλοίο, θα λειτουργεί ως κριτήριο επιλογής.

Συμπερασματικά, σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για πρώτη φορά τίθενται κανόνες που στοχεύουν στην ποιοτική αναβάθμιση του παρεχόμενου μεταφορικού έργου, την εξασφάλιση χρηματοδοτικής βιωσιμότητας των αγόνων γραμμών, τον εξορθολογισμό της αγοράς.

Με το νέο αυτό πλαίσιο, το υπουργείο ενσωματώνει τις άγονες γραμμές στον νέο αναπτυξιακό σχεδιασμό της νησιωτικής πολιτικής, παρέχοντας, όπως αναφέρει, «ένα δίχτυ κοινωνικής και αναπτυξιακής προστασίας για την αντιμετώπιση της νησιωτικότητας και της άρσης της απομόνωσης, παρεμβαίνοντας σε όσα ο ελεύθερος ανταγωνισμός δεν επιλύει».

Το υπουργείο τονίζει πως δεν επιδοτεί ακτοπλοϊκές εταιρείες, αλλά χρηματοδοτεί και επενδύει στις θαλάσσιες διαδρομές νησιωτικής ανάπτυξης, παρέχοντας στους νησιώτες όσα το Σύνταγμα επιτάσσει.

Στο μεταξύ, σε συνέντευξη Τύπου σήμερα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ερωτηθείς για το ενδεχόμενο αύξησης της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, απάντησε ότι, αναφορικά με τις άγονες, η αύξηση των μισθωμάτων γίνεται για να καλύψει το κόστος των καυσίμων, ενώ για τις ελεύθερες γραμμές είπε ότι ήδη το υπουργείο επεξεργάζεται σχέδιο.

«Είναι προβλήματα τα οποία κληρονομήσαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση και δεν υπήρχε κανένας σχεδιασμός και καμία πρόνοια για το θέμα αυτό» τόνισε.

Για το Μεταφορικό Ισοδύναμο ο υπουργός ανέφερε ότι δε θεωρεί πως θα πρέπει να υπακούει σε μία επιδοματική λογική και προανήγγειλε συνολικό σχεδιασμό στήριξης και ανάπτυξης της νησιωτικής Ελλάδος.

«Εμείς θα προχωρήσουμε σε αξιολόγηση του συγκεκριμένου μέτρου, αλλά κυρίως αυτό που προωθεί η σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου είναι μία ολοκληρωμένη στήριξη της νησιωτικής Ελλάδας και σε αυτό θα περιλαμβάνεται και το Μεταφορικό Ισοδύναμο» δήλωσε.

Για το θέμα των λιμενικών υποδομών ο Γ. Πλακιωτάκης είπε ότι σίγουρα θα πρέπει να υπάρξει μία νέα μορφή λιμενικής διακυβέρνησης με επικαιροποίηση του εθνικού λιμενικού συστήματος που δεν έχει γίνει τα τελευταία πέντε χρόνια.

Προσέθεσε δε ότι θα πρέπει να υπάρξει ομογενοποίηση στην άσκηση της λιμενικής πολιτικής και προανήγγειλε νομοθετική πρωτοβουλία για το θέμα των λιμανιών με αλλαγή του τρόπου λιμενικής διακυβέρνησης.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΜΠΕ