Skip to main content

Η πετρελαιοκηλίδα φέρνει γραφείο για αποζημιώσεις

Την πρόθεση του Διεθνούς Κεφαλαίου Αποζημίωσης Ζημιών Ρύπανσης από Πετρέλαιο (IOPC Funds) να εγκαταστήσει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, Γραφείο Αιτήσεων για Αποζημιώσεις, ανακοίνωσαν στην ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εκπρόσωποι του Fund στη διάρκεια συνάντησης που είχαν στο υπουργείο με τον υπουργό Παναγιώτη Κουρουμπλή, τον υφυπουργό Νεκτάριο Σαντορινιό και τον γ.γ. Διονύση Χαράλαμπο Καλαματιανό.

Το Διεθνές Κεφάλαιο εκπροσώπησαν στη συνάντηση ο διευθυντής Jose Maura, η επικεφαλής του Τμήματος Απαιτήσεων Liliana Monsalve, ο επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών Υποθέσεων Thomas Liebert και o νομικός σύμβουλος του «1992 Fund» στην Ελλάδα Ιωάννης Μαρκιανός Δανιόλος.

Ο κ. Maura τόνισε ότι ήδη το IOPC έχει επαφές μέσω των εδώ στελεχών του, στο πλαίσιο έρευνας για να ανοίξει τοπικό γραφείο το οποίο, όπως είπε, θα είναι ιδιαίτερα χρήσιμο στον υπολογισμό και την καταβολή των αποζημιώσεων. Σημείωσε ότι η Ελλάδα συμμετέχει σε όλα τα όργανα των Funds, κατά συνέπεια έχει το μεγαλύτερο δυνατό ποσοστό κάλυψης. Ανέφερε ότι οι κανόνες υπό τους οποίους λειτουργούν τα Funds είναι αυτοί που ισχύουν διεθνώς. Σκοπός του Ταμείου είναι να συνεργάζεται με την εκάστοτε κυβέρνηση της χώρας που έχει πληγεί για τη διευθέτηση των αποζημιώσεων. Αναγνώρισε επίσης ότι «η αντίδραση του υπουργείου ήταν άμεση και αποτελεσματική», ενώ σημείωσε ότι η ρύπανση δεν αποτελεί οικολογική καταστροφή, αλλά οικολογικό συμβάν.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Ναυτιλίας, οι εκπρόσωποι του Ταμείου προχώρησαν σε αυτή τη διαπίστωση εξαιτίας της περιορισμένης ποσότητας πετρελαίου που υπολογίζεται ότι διέρρευσε από το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ».
Τα στελέχη του Ταμείου επικαλέστηκαν άλλες περιπτώσεις με τεράστια οικολογική καταστροφή και τόνισαν ότι κεντρικός άξονας λειτουργίας του Διεθνούς Κεφαλαίου είναι να γίνεται αναλογική χρήση μέσων απορρύπανσης, σε σχέση με τη ζημιά που έχει προκληθεί, καθώς και η απόδειξη των πραγματικών μέσων που έχουν χρησιμοποιηθεί κατά την επιχείρηση απορρύπανσης.

Από την πλευρά του ο κ. Κουρουμπλής κατά τη διάρκεια της συνάντησης τόνισε ότι η ελληνική κυβέρνηση κινητοποιήθηκε με τον πιο γρήγορο και αποτελεσματικό τρόπο για την αντιμετώπιση της ρύπανσης, η οποία προκλήθηκε μετά το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη II». Δήλωσε επίσης ότι το υπουργείο δέχτηκε θετικά σχόλια από το εξωτερικό για την κινητοποίηση των ελληνικών αρχών, όπως οι ειδικοί που ήρθαν από το Ρότερνταμ, ωστόσο υπάρχουν ζημιές και είναι μεγάλη ανάγκη να καταβληθούν αποζημιώσεις, κυρίως στους αλιείς και στους μικρομεσαίους επιχειρηματίες, οι οποίοι επλήγησαν ενώ δεν έχει τελειώσει ακόμα η τουριστική περίοδος.

Ο κ. Σαντορινιός τόνισε ότι παρά την άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση, η ρύπανση σε κάποιες κατηγορίες επαγγελματιών έχει ανοίξει ενδεχομένως και ζητήματα επιβίωσης. Ιδιαίτερα, σημείωσε ο κ. Σαντορινιός, την ανάγκη να εγκατασταθεί στην Ελλάδα Γραφείο Αιτήσεων για Αποζημιώσεις, ώστε να διευκολυνθούν ιδιαίτερα οι χαμηλού εισοδήματος πληγέντες, οι οποίοι δεν θα μπορούσαν να αντέξουν το κόστος δικηγόρων και ταξιδιών στο Λονδίνο.

Σημειώνεται ότι την Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου ο κ. Καλαματιανός είχε επικοινωνία με τον διευθυντή του Διεθνούς Κεφαλαίου Jose Maura, στη διάρκεια της οποίας μεταξύ άλλων συζητήθηκε και η εγκατάσταση Τοπικού Γραφείου Αποζημιώσεων στην Ελλάδα και συμφωνήθηκε να πραγματοποιηθεί η χθεσινή επίσκεψη. Ήδη το Διεθνές Κεφάλαιο με επίσημες ανακοινώσεις του, από τις 14 Σεπτεμβρίου και τις 22 Σεπτεμβρίου, είχε αναφέρει ότι βρίσκεται σε επαφές με το υπουργείο για τη διαχείριση των απαιτήσεων για αποζημίωση, λόγω της ρύπανσης του Σαρωνικού Κόλπου από το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ».

Πέραμα: Αντιδράσεις

Σε καταγγελίες για τον τρόπο που έγινε το ναυάγιο, αλλά και για τα μέσα που διατέθηκαν τα οποία αποδείχθηκαν αναντίστοιχα για το μέγεθος της καταστροφής προχώρησε ο δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης.

«Η εταιρεία δηλώνει πως το πλοίο ήταν αξιόπλοο, τα πιστοποιητικά του σε ισχύ, είχε υποβληθεί σε όλους τους ελέγχους που απαιτούνται από τη νομοθεσία, ενώ ήταν ασφαλισμένο για ζημιές έναντι τρίτων. Παρ’ όλα αυτά το ερώτημα παραμένει: Πώς γίνεται να βουλιάζει ένα πλοίο χωρίς εμφανή εξωτερική αιτία, προκαλώντας ένα τέτοιο οικολογικό έγκλημα; H εταιρεία έχει κάθε λόγο να μην υπεισέρχεται στην ουσία. Οι απαντήσεις όμως πρέπει να δοθούν από τις ελεγκτικές αρχές» σημειώνει μεταξύ άλλων ο δήμαρχος.

Όσον αφορά την επιχείρηση απορρύπανσης, πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο να ζητηθεί, όπου αποδειχθεί ότι χρειάζεται, να απομακρυνθεί η άμμος από τις ακτές που ρυπάνθηκαν εξαιτίας της πετρελαιοκηλίδας και να αντικατασταθεί με νέα.

Ξεκινά η ανέλκυση

Στο μεταξύ τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ξεκινήσει η διαδικασία για την ανέλκυση του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου, ενώ από σήμερα Δευτέρα ξεκίνησαν οι εργασίες καθαρισμού των δεξαμενών του «Αγία Ζώνη ΙΙ». Η γνωμοδοτική επιτροπή που έχει συσταθεί και στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, της Λιμενικής Αρχής, του Επιμελητηρίου και του Οργανισμού Λιμένα, αναμένεται να γνωμοδοτήσει ότι πρόκειται για οικολογικό συμβάν, προκειμένου να επισπευσθούν οι διαδικασίες ανέλκυσης του πλοίου. Αν αυτό τελικά δεν καταστεί εφικτό αναμένεται να ακολουθήσει διαγωνισμός. Πιο συγκεκριμένα στην περίπτωση που η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν εκπληρώσει την υποχρέωσή της, για ναυαγιαίρεση του πλοίου, η λιμενική αρχή Πειραιά, υπό την εποπτεία της Δημόσιας Αρχής Λιμένος, μπορεί να εκποιήσει το ναυάγιο ή τμήματα αυτού με ανοιχτό πλειοδοτικό διαγωνισμό.