Από την έντυπη έκδοση
Τη διαρκή άνοδο των ναύλων στην αγορά δεξαμενόπλοιων εκμεταλλεύτηκε η Euronav, η οποία άντλησε 229 εκατ. δολάρια από τη δημόσια προσφορά 18,6 εκατ. μετοχών στο NYSE. Η εταιρεία που έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων τον τελευταίο χρόνο, θα χρησιμοποιήσει τα έσοδα από τη Wall Street για την προσθήκη ακόμα περισσότερων πλοίων στον στόλο της, είτε με τη μορφή νέων παραγγελιών, είτε με την αγορά δεξαμενόπλοιων.
Παράλληλα, η εταιρεία συμφερόντων Πίτερ Λιβανού που εδρεύει στο Βέλγιο εξετάζει το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει ένα μέρος από τα έσοδα που αποκόμισε ώστε να εξοφλήσει μέρος του υφιστάμενου χρέους της.
Η Euronav, που είναι ήδη εισηγμένη στο Euronext, είχε ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες τον προηγούμενο Οκτώβριο, ωστόσο οι συνθήκες στην αγορά κεφαλαίων ήταν ιδιαίτερα αρνητικές για τις ναυτιλιακές και τελικά δεν ολοκληρώθηκε τότε η διαδικασία εισαγωγής της στο χρηματιστήριο.
Η εταιρεία όμως στη δεύτερη προσπάθειά της πέτυχε, αφού πλέον οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια έχουν φτάσει στα υψηλά της τελευταίας πενταετίας.
Τάση η οποία αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς η συνεχόμενη μείωση των πετρελαϊκών τιμών θα αυξήσει περαιτέρω τη ζήτηση ενισχύοντας με τον τρόπο αυτό την αγορά δεξαμενοπλοίων και ιδιαίτερα των τάνκερ των 300.000 τόνων τα VLCC.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από την αρχή του χρόνου περίπου 20 δεξαμενόπλοια VLCC έχουν ναυλωθεί σαν πλωτές αποθήκες, για να αποθηκεύσουν περίπου 40 εκατ. βαρέλια αργού. Η αποθήκευση πετρελαίου σε VLCC προτιμάται σε περιπτώσεις ραγδαίας πτώσης των τιμών του αργού πετρελαίου.
Οι ποσότητες που αποθηκεύονται πωλούνται στη συνέχεια σε υψηλότερες τιμές. Το φαινόμενο του «contago» έχει σημαντικές επιπτώσεις στους ναύλους των VLCC, καθώς όσο περισσότερα πλοία αξιοποιούνται ως αποθήκες τόσο λιγότερα μένουν στο εμπόριο, γεγονός που σημαίνει άνοδο της ζήτησης και των ναύλων.
Η Euronav ελέγχει ένα στόλο από 52 δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων ένα τύπου V-Plus, 2 FSO (κατά 50% το καθένα), 26 VLCC εκ των οποίων ένα σε κοινοπραξία και 23 Suezmaxes. Τα 20 από τα πλοία φέρουν την ελληνική σημαία και τα υπόλοιπα τη βελγική, τη γαλλική και των Marshall Islands.
Επισημαίνεται ότι τον Φεβρουάριο του 2014 η Euronav εξαγόρασε 15 δεξαμενόπλοια Very Large Crude Carriers από τη Maersk Tankers Singapore αντί 980 εκατ. δολ. Για τη χρηματοδότηση της αγοράς αυτής είχε κάνει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 300 εκατομμύρια δολάρια, ενώ εξέδωσε και ομολογιακό δάνειο ύψους 235 εκατ. δολ., διάρκειας επτά ετών, ενώ είχε εξασφαλίσει και δάνεια ύψους 500 εκατ. δολαρίων.
Οι μετοχές της εταιρείας θα διαπραγματεύονται στο NYSE κάτω από το σύμβολο «EURN». Ανάδοχοι της έκδοσης είναι η Deutsche Bank Securities Inc., η Citigroup Global Markets Inc., η JP Morgan Securities LLC και η Morgan Stanley & Co. LLC ενώ συμμετέχουν οι DNB Markets, Inc., Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ), Evercore Group LLC, ABN Amro Securities (USA), Scotia Capital (USA) Inc., Clarkson Capital Markets LLC και KBC Securities USA, Inc.
Η αγορά
Χαρακτηριστικό της ανόδου της αγοράς είναι ότι από την αρχή του χρόνου περίπου 20 δεξαμενόπλοια VLCC έχουν ναυλωθεί σαν πλωτές αποθήκες, για να αποθηκεύσουν περίπου 40 εκατ. βαρέλια αργού. Η αποθήκευση πετρελαίου σε VLCC προτιμάται σε περιπτώσεις ραγδαίας πτώσης των τιμών του αργού πετρελαίου.
Οι ποσότητες που αποθηκεύονται πωλούνται στη συνέχεια σε υψηλότερες τιμές. Το φαινόμενο του «contago» έχει σημαντικές επιπτώσεις στους ναύλους των VLCC, καθώς όσο περισσότερα πλοία αξιοποιούνται ως αποθήκες τόσο λιγότερα μένουν στο εμπόριο, γεγονός που σημαίνει άνοδο της ζήτησης και των ναύλων.
Ειδικότερα σημειώνεται ότι η VITOL ναύλωσε για περίοδο 10 μηνών το 299.000 dwt Maran Centaurus έναντι 33.000 δολαρίων την ημέρα. Το πλοίο ναυπήγησης 1995 έχει option για άλλους 10 μήνες έναντι 39.000 δολαρίων την ημέρα. Επίσης ναύλωσε το Maran Corona του 2003 για ένα χρόνο έναντι 37.000 δολαρίων την ημέρα με option και για δεύτερο χρόνο έναντι 39.000 δολαρίων την ημέρα. Τέλος, ναύλωσε και το Armada Ulysses έναντι 37.000 δολαρίων την ημέρα.
Επίσης, η Trafigura ναύλωσε το Nave Synergy έναντι 35.000 δολάρια την ημέρα για ένα χρόνο και η Shell τα «Xin Tong Yang» και «Xin Run Yang» για ένα χρόνο έναντι 35.000 δολαρίων την ημέρα.
Η μεγάλη ζήτηση για μεγάλα δεξαμενόπλοια τα οποία θα χρησιμοποιηθούν σαν πλωτές αποθήκες επιβεβαιώνεται και από την κίνηση της OSG να ανεβάσει σε δεξαμενή το σούπερ τάνκερ των 441.000 τόνων «Oceania» προκειμένου να το ετοιμάσει για να ναυλωθεί στη Vitol για περίοδο εννέα μηνών έναντι 40.000 δολαρίων την ημέρα.