Από την έντυπη έκδοση
Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Σήμα κινδύνου για τις ελληνικές εξαγωγές και την τοπική οικονομία τόσο της Βόρειας Ελλάδας, αλλά και όλης της χώρας εκπέμπει ο Σύλλογος Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης αλλά και η διοίκηση του ΟΛΘ εξαιτίας της απόφασης της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΤΥΕ) να τροποποιηθεί από τις 16 Σεπτεμβρίου το ωράριο λειτουργίας της Πύλης 16 του ΟΛΘ (πύλη διεθνούς εμπορίου), καταργώντας την τρίτη-νυχτερινή βράδια (θα λειτουργεί από 06:00 έως 22:00), προειδοποιώντας για μεγάλη καταστροφή.
Εκτός από υποστελέχωση των τελωνειακών υπηρεσιών του Α’ τελωνείου (έχει την αρμοδιότητα της Πύλης 16 του ΟΛΘ) η Ομοσπονδία των τελωνειακών υπαλλήλων επικαλείται για την εν λόγω απόφασή της και τη μη ύπαρξη χώρων εναπόθεσης – αποθήκευσης των εμπορευματοκιβωτίων εντός του λιμανιού, όπως και την έλλειψη μέσων και υποδομών για την επιτήρηση και τον έλεγχο των εμπορευμάτων, επικρίνοντας τον ΟΛΘ για «πρακτικές που δεν συμβαδίζουν με τις ενωσιακές απαιτήσεις κατά την έξοδο των εμπορευμάτων από τη χώρα μέσω του Λιμένος Θεσσαλονίκης».
Πέραν, όμως, του γεγονότος ότι αυτό δεν είναι ένα νέο, αλλά αντιθέτως ένα χρονίζον ζήτημα, η απόφαση κατάργησης της νυχτερινής βάρδιας αναμένεται σύμφωνα με τους παράγοντες της αγοράς να προκαλέσει μείζονα προβλήματα στις βορειοελλαδικές -και όχι μόνο- εξαγωγές. Με επιστολή του προς τα υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας ο Σύλλογος Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης προειδοποιεί για καταστρεπτικά αποτελέσματα για το ίδιο το λιμάνι και για όλο τον επιχειρηματικό κλάδο και για αποδόμηση του ρόλου του ΟΛΘ και επισημαίνει ότι «δεν είναι δυνατόν σε κάθε διαφορά που υπάρχει μεταξύ ενός κλάδου και ενός υπουργείου να βρίσκεται πάντα στο μέσον και να επωμίζεται τα βάρη η επιχειρηματική κοινότητα».
Οι ναυτικοί πράκτορες, όπως ανέφερε στη «Ν» ο πρόεδρος του Συλλόγου Βασίλης Καμπάκης, έχουν προτείνει στους τελωνειακούς υπαλλήλους λύση που προβλέπει την οικονομική επιβάρυνση των ναυτιλιακών εταιρειών για τη διενέργεια των ελέγχων στα containers που υποδεικνύει το σύστημα, αλλά δεν έτυχε θετικής ανταπόκρισης. Παράλληλα, ο Σύλλογος τονίζει ότι το Α’ Τελωνείο πρέπει να θεωρείται τελωνείο συνόρων και ως τέτοιο να συνεχίσει να λειτουργεί σε 24ωρη βάση, όπως τα τελωνεία της μεθορίου, αφού το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι πύλη εισόδου και εξόδου διεθνών φορτίων. Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Ν», αύριο Τετάρτη επίκειται κοινή σύσκεψη διοικήσεων Επιμελητηρίων και επιχειρηματικών φορέων της Βόρειας Ελλάδας για το συγκεκριμένο θέμα, προκειμένου να ακολουθηθεί κοινή γραμμή πλεύσης και να ασκηθούν κοινές πιέσεις.
Στην εν λόγω απόφαση της ΟΤΥΕ αντιδρά και η διοίκηση του ΟΛΘ, η οποία εκτιμά πως αυτή εντάσσεται στις γενικότερες διεκδικήσεις τους και επισημαίνει ότι η ίδια δεν είναι σε θέση να επιλύσει ζητήματα που απαιτούν προσλήψεις προσωπικού καθώς είναι μεταβατική και ότι έχει πράξει ό,τι είναι δυνατό για την εξυπηρέτηση των προς εξαγωγή containers, με νέες πύλες εισόδου και με την εγκατάσταση πληροφοριακού συστήματος.