Skip to main content

Πάολο Μορέτι: Ο RINA επενδύει από τον Πειραιά στη σχέση με την ελληνική ναυτιλία

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Ο Ιταλικός Νηογνώμονας RINA έχει ισχυρές σχέσεις με την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία και έχει επενδύσει σε μεγάλο βαθμό σε state-of-the-art υποστήριξη και υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένου του Κέντρου Διαχείρισης Στόλου και άλλων ειδικών πόρων στην Ελλάδα, με έδρα τον Πειραιά. Παράλληλα θα σταθεί δίπλα στην πλοιοκτησία και τους διαχειριστές σε όποια απόφαση ληφθεί σχετικά με τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα πλοία, για να διασφαλίσει ότι λαμβάνονται οι καλύτερες αποφάσεις για την επίτευξη αυτών των στόχων. Τα παραπάνω επισημαίνει σε συνέντευξή του στη «Ν» ο Πάολο Μορέτι, διευθύνων σύμβουλος της RINA Services, μιας μονάδας του Ιταλικού Νηογνώμονα που ασχολείται αποκλειστικά με τη διεθνή ναυτιλία.

Τι είναι το «Κέντρο Διαχείρισης Στόλου» και ποιος ο σκοπός του; Γιατί επελέγη ο Πειραιάς ως έδρα;

«Το νέο Κέντρο Διαχείρισης Στόλου (FOC), το οποίο εγκαινιάσθηκε στον Πειραιά στα τέλη του 2020, αντιπροσωπεύει τον τρόπο με τον οποίο ο RINA προσφέρει τόσο τις κύριες υπηρεσίες του (πιστοποίηση κλάσης και κυβερνητική πιστοποίηση) όσο και τις πρόσθετες καινοτόμες υπηρεσίες του στους πλοιοκτήτες και διαχειριστές στόλου, με στόχο την αποτελεσματικότητα, την ασφάλεια και τη βιωσιμότητα. Προσφέροντας υπηρεσίες 360° και υποστήριξη 24/7, το Κέντρο Διαχείρισης Στόλου μάς επιτρέπει να διαχειριζόμαστε τα πλοία μας ακόμα πιο αξιόπιστα και αποτελεσματικά, όπου κι αν βρίσκονται στον κόσμο.

Ο Πειραιάς επιλέχθηκε για τη δημιουργία αυτού του σημαντικού Κέντρου Διαχείρισης Στόλου για την υποστήριξη του συνεχώς αυξανόμενου στόλου στην κλάση μας στην Ελλάδα. Ο ελληνικός στόλος ταξινομημένος στην κλάση RINA ανέρχεται πλέον σε 400 πλοία περίπου, συνολικής χωρητικότητας 11 εκατομμυρίων GT και αποτελεί βασικό, στρατηγικό τμήμα του νηογνώμονα RINA. Είναι λογικό, λοιπόν, ότι οι σημαντικοί πόροι επικεντρώνονται εδώ για την υποστήριξη Ελλήνων πελατών.

Οι ψηφιακές υπηρεσίες από το Κέντρο Διαχείρισης Στόλου περιλαμβάνουν ψηφιοποιημένη πιστοποίηση πλοίων στην κλάση, web-based electronic audits, επιθεωρήσεις εξ αποστάσεως και επιθεωρήσεις με τη χρήση ζωντανής μετάδοσης υπηρεσιών RINA (narrow-band live streaming service), και του RINACube “Optimum”. Το Optimum είναι η ψηφιακή πλατφόρμα η οποία χρησιμοποιείται για τη συγκέντρωση των δεδομένων από περίπου 240 πλοία».

Τι αλλαγές φέρνει στη ναυτιλία και την παρακολούθηση των πλοίων η τεχνολογία;

«Οι ψηφιακές υπηρεσίες αλλάζουν το τοπίο της ναυτιλίας, άρα και τον τρόπο παρακολούθησης των πλοίων. Το να μπορείς να εκτελείς υπηρεσίες εξ αποστάσεως, να χρησιμοποιείς ηλεκτρονική μεταφορά δεδομένων και electronic logbooks, όλα αυτά βοηθούν στην αποτελεσματικότερη και πιο ασφαλή διαχείριση του πλοίου. Τα δεδομένα που μπορούν να συλλεχθούν από έναν στόλο παρέχουν την ισχυρή ικανότητα να εξαγάγουν αξία και επιχειρηματικές πληροφορίες για προγνωστική συντήρηση, σωστή λειτουργία και βελτιστοποίηση του στόλου.

Για να το υποστηρίξει αυτό, ο RINA δημιούργησε ένα ψηφιακό πρωτόκολλο για μετάδοση ήχου και βίντεο σε πραγματικό χρόνο, χρησιμοποιώντας compressed band τεχνολογία, και δημιούργησε μια εφαρμογή που επιτρέπει με τη χρήση ενός έξυπνου τηλεφώνου ή ενός tablet τη μετάδοση δεδομένων και αρχείων. Καινοτομίες όπως το κράνος Kiber του RINA, σημαίνει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις το προσωπικό δεν χρειάζεται πλέον να είναι παρόν στο πλοίο και ορισμένες υπηρεσίες μπορούν να εκτελεστούν εξ αποστάσεως. Το κράνος έχει ενσωματώσει πλήρες υλικό hardware and software, το οποίο περιλαμβάνει βιντεοκάμερα, πρόγραμμα προβολής, ακουστικά και μικρόφωνο. Επιτρέπει την εκτέλεση εργασιών εξ αποστάσεως από ειδικούς, οι οποίοι καθοδηγούν τους χειριστές πάνω στο πλοίο».

Πόσο συμβάλλουν οι νηογνώμονες στην επιλογή σύγχρονων τεχνολογικών λύσεων στη ναυτιλία;

«Ο ρόλος των Νηογνωμόνων αλλάζει, χωρίς αμφιβολία. Σήμερα, είναι υποχρεωμένοι όχι μόνο να προσφέρουν τις παραδοσιακές υπηρεσίες πιστοποίησης, αλλά να είναι συνεργάτες μιας βιομηχανίας όπου οι κανονισμοί και η τεχνολογία είναι συνυφασμένες. Στην καθημερινότητά μας πλέον καλούμαστε να εφαρμόσουμε τις ικανότητες που έχουμε σε πολλούς άλλους τομείς, συμπεριλαμβανομένων των υποδομών, της ενέργειας, των νέων υλικών και ως ερευνητικός εταίρος για μεταβατικές πηγές ενέργειας όπως είναι το LNG. Επιπλέον, το έργο που έχει κάνει ο RINA στον τομέα των ψηφιακών υπηρεσιών και της ενεργειακής διακυβέρνησης βοηθά τα πλοία να ανταποκριθούν στον νέο δείκτη σχεδιασμού ενεργειακής απόδοσης που θα τεθεί σε ισχύ από το 2023, ο οποίος απαιτεί από τα πλοία να καταγράφουν και να αναφέρουν την κατανάλωση καυσίμου και να παρακολουθούν την εξοικονόμηση βελτιστοποιώντας την ταχύτητα και τη λειτουργία του πλοίου.

Το να είσαι σε θέση να καθοδηγήσεις τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις, όπως όντας ο πρώτος που πιστοποίησε την Carnival, με κρουαζιερόπλοια και ferries πλήρους LNG πρόωσης και δουλεύοντας με την εταιρεία Grimaldi για την προσθήκη μπαταριών, τοποθετεί τον RINA σε ισχυρή θέση για να βοηθήσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία να κάνει καλές επιλογές για το μέλλον.

Ο RINA θεωρεί ότι ο ρόλος του στη ναυτιλιακή βιομηχανία υποστηρίζει εν μέρει την έρευνα και την καινοτομία για την εξεύρεση καυσίμου εκπομπής μηδενικού άνθρακα στο μέλλον, όπως το υδρογόνο ή την αμμωνία, και, βραχυπρόθεσμα, καθοδηγώντας εν μέρει τους πλοιοκτήτες και τους διαχειριστές για τη μετάβαση στα εναλλακτικά καύσιμα, όπως είναι οι μπαταρίες ή το LNG, τόσο για την αποτελεσματικότερη λειτουργία όσο και για τη μείωση των εκπομπών για την επίτευξη των στόχων του IMO».

Η ναυτιλία αντιμετωπίζει και τις περιβαλλοντικές προκλήσεις. Ο ελληνικός εφοπλισμός έχει καλέσει τους νηογνώμονες να σταθούν δίπλα στη ναυτιλία στο θέμα αυτό. Ποια είναι η θέση του RINA στην πρόταση της Ε.Ε. να ενταχθεί η ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας ρύπων;

«Η ναυτιλία είναι το πιο αποτελεσματικό μέσο μεταφοράς εμπορευμάτων και μεταξύ των πιο φιλικών προς το περιβάλλον και παράγει μόλις το 2,5% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου παγκοσμίως. Παρ’ όλα αυτά, επειδή το 90% των εμπορευμάτων μεταφέρεται διά θαλάσσης και προβλέπεται ότι θα αυξηθούν οι εκπομπές, η ναυτιλιακή βιομηχανία λαμβάνει πολύ σοβαρά τον ρόλο που διαδραματίζει στην επίτευξη των στόχων της Συμφωνίας των Παρισίων. Στην πραγματικότητα, συνεχίζει να πιέζει για νέα μέτρα μετριασμού. Όλοι γνωρίζουμε για τους στόχους του ΙΜΟ να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά τουλάχιστον 40% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008 έως το 2030, και τουλάχιστον 70% έως το 2050, καθώς επίσης και να μειώσει τις εκπομπές συνολικά κατά 50% το 2050. Το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών επομένως συζητείται τώρα σε διαφορετικά επίπεδα και γνωρίζουμε ότι η συζήτηση συνεχίζεται. Ορισμένα μέρη προτείνουν ότι ο κανονισμός θα πρέπει να προέρχεται από διεθνή προσέγγιση και όχι μόνο από Ευρώπη, αλλά ότι το ETS πρέπει να πληρώνεται από τους ιδιοκτήτες φορτίων/ναυλωτές και άλλοι που υποστηρίζουν τη θέσπιση μέτρου που βασίζεται στην αγορά για την επιβολή εισφοράς των carbon-intensive fuels.

Όποια και αν είναι η απόφαση που θα ληφθεί και ο νέος κανονισμός που θα επιβληθεί, ο RINA θα είναι στο πλευρό των πλοιοκτητών και των διαχειριστών για να διασφαλίσει ότι λαμβάνονται οι καλύτερες αποφάσεις για την επίτευξη αυτών των στόχων και ότι επιτυγχάνεται πλήρως η δυναμική της τεχνολογίας για να διατηρηθεί τόσο η ασφάλεια των επιχειρήσεων όσο και κερδοφορία».

Ποιες είναι οι σχέσεις του ελληνικού εφοπλισμού με τον Ιταλικό Νηογνώμονα;

«Ο RINA έχει ισχυρές σχέσεις με την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία, όπου διαθέτει τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο (ακολουθώντας την Ιταλία) και έχει επενδύσει σε μεγάλο βαθμό σε state-of-the-art υποστήριξη και υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένου του Κέντρου Διαχείρισης Στόλου και άλλων ειδικών πόρων στην Ελλάδα, με έδρα τον Πειραιά. Επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στην παροχή υπηρεσιών 360° και υποστήριξη 24/7 για την αντιμετώπιση τρεχουσών και μελλοντικών προκλήσεων και συνεργάζεται πολύ στενά με Έλληνες πλοιοκτήτες και διαχειριστές για να τους βοηθήσει να διαχειριστούν τους στόλους τους πιο αποτελεσματικά, μειώνοντας τα κόστη και επιτυγχάνοντας τους στόχους βιωσιμότητας».

Ψηφιακή τεχνολογία

*Το Κέντρο Διαχείρισης Στόλου μάς επιτρέπει να διαχειριζόμαστε τα πλοία μας ακόμα πιο αξιόπιστα και αποτελεσματικά, όπου κι αν βρίσκονται στον κόσμο.

*Ο RINA δημιούργησε ένα ψηφιακό πρωτόκολλο για μετάδοση ήχου και βίντεο σε πραγματικό χρόνο, χρησιμοποιώντας compressed band τεχνολογία, και δημιούργησε μια εφαρμογή που επιτρέπει με τη χρήση ενός έξυπνου τηλεφώνου ή ενός tablet τη μετάδοση δεδομένων και αρχείων.

*Το να μπορείς να εκτελείς υπηρεσίες εξ αποστάσεως, να χρησιμοποιείς ηλεκτρονική μεταφορά δεδομένων και electronic logbooks, όλα αυτά βοηθούν στην αποτελεσματικότερη και πιο ασφαλή διαχείριση του πλοίου.