Skip to main content

Πώς θα αναπτυχθεί η «γαλάζια» οικονομία

Από την έντυπη έκδοση

Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]

Η ραγδαία ενίσχυση που μπορεί να έχει η οικονομία της ναυτιλίας και της γαλάζιας ανάπτυξης στη Βόρεια Ελλάδα και το Βόρειο Αιγαίο, με μοχλό στήριξης τις επενδύσεις του ΟΛΘ και τα μεγάλα ενεργειακά projects που βρίσκονται σε εξέλιξη ή προγραμματίζονται στην περιοχή, όπως και η ανάγκη σύνδεσης της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με τη ναυτιλιακή επιχειρηματική κοινότητα ήταν δύο από τα βασικά συμπεράσματα των εργασιών του συνεδρίου που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη το Maritime Economic Forum -μία πρωτοβουλία μη κερδοσκοπικών φορέων και πολιτών της Θεσσαλονίκης- με υποστηρικτή την οικονομική εφημερίδα «Ναυτεμπορική».

Κατά την ομιλία του (μέσω skype) ο πρόεδρος του Δ.Σ. και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε., Σωτήριος Θεοφάνης, μεταξύ άλλων τόνισε ότι η επέκταση-εμβάθυνση του 6ου προβλήτα θα γίνει με βάθος -17,6μ. και 460 μ. μήκος, βάσει σχετικής απόφασης που έλαβε η κοινοπραξία των επενδυτών, παρά το ότι αυτό θα σημάνει πρόσθετη επιβάρυνση, ώστε να μπορούν να έρχονται πλοία χωρητικότητας 18.000 TEUs, δηλαδή πλοία κύριων γραμμών, και όχι με βάθος 16,5μ. και για πλοία 14.000 TEUs. Το έργο εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο στα τέλη του 2022.

Πρόσθετα έργα

Περαιτέρω, ανακοίνωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα βγει στον αέρα διαγωνισμός για αντικατάσταση δύο γερανογεφυρών, στο πλαίσιο των πρόσθετων επενδύσεων που υλοποιεί η κοινοπραξία (πέραν των υποχρεωτικών επενδύσεων των 180 εκατ. ευρώ) για τη βελτίωση της λειτουργικότητας του λιμανιού, ενώ σε λίγο καιρό θα υπάρχει το πρώτο dry port στα Βαλκάνια, με έδρα τη Σόφια και η στρατηγική των επενδυτών προβλέπει τη δημιουργία αντίστοιχων εμπορευματικών κέντρων είτε μέσω συνεργασιών είτε με σχετικές επενδύσεις στη Βόρεια Μακεδονία, στη Σερβία και ενδεχομένως και στη νότια Ρουμανία. Στο μεταξύ, στις αρχές Μαΐου ο ΟΛΘ θα είναι σε θέση, σύμφωνα με τον κ. Θεοφάνη, να αποθηκεύει τα προς εξαγωγή εμπορευματοκιβώτια μέσα στο λιμάνι, ενώ τον Μάρτιο του 2019 καταγράφηκε αύξηση κίνησης containers 9% και στο πρώτο τρίμηνο του έτους αύξηση 50,6% στο συμβατικό φορτίο. Επίσης, με στοιχεία Μαρτίου 2019 ο μέσος όρος αναμονής των πλοίων έχει πλέον μειωθεί σε 8,1 ώρες έναντι μέσου όρου 25,8 ωρών πριν αναλάβει τη διοίκηση του λιμανιού η κοινοπραξία των επενδυτών τον Μάρτιο του 2018.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η διοίκηση του λιμανιού ήδη αναζητεί έκταση στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης για τη δημιουργία satellite dry port λόγω της τεράστιας ζήτησης για χώρους εντός του ΟΛΘ.

Στα οφέλη που μπορεί να επιφέρει για τη χώρα μας η υλοποίηση του φιλόδοξου διακρατικού project της πλωτής σύνδεσης του Μοράβα-Αξιού με τον Δούναβη, που θεωρητικά συζητείται επί δεκαετίες, αλλά δεν έχει υλοποιηθεί παρά το έντονο σερβικό και κινεζικό ενδιαφέρον, εστίασε ο επίτιμος πρόξενος της Μάλτας στη Βόρεια Ελλάδα και πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Θεσσαλονίκης, Ανδρόνικος Σινιώρης.

Το μοντέλο της Ουρουγουάης που έχει σπεύσει να εκμεταλλευτεί τη γεωστρατηγική της θέση στη διεθνή ναυτιλία, συνδέοντας την οικονομία της, την καινοτομία και την εκπαίδευσή της με το λιμάνι και έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ναυτικό κόμβο στη Λατινική Αμερική, εξήρε και έθεσε ως παράδειγμα προς μίμηση από τη Θεσσαλονίκη ο επίτιμος πρόξενος της Ουρουγουάης στη Βόρεια Ελλάδα και μέλος του Δ.Σ. του Προξενικού Σώματος Ελλάδας, Χρήστος Καζαντζής.

Σύνδεση με Σμύρνη

Στη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με αυτό της Σμύρνης ως ανταγωνιστικό της σύνδεσης της Σμύρνης με ιταλικά λιμάνια λ.χ. της Τεργέστης για εμπορευματικές μεταφορές και σε σύνδεσή του επίσης με το λιμάνι του Νοβοροσίσκ, εντόπισε ευκαιρίες το μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Αλεξάνδρα Γκανά, ενώ από την πλευρά του ο νομικός Χάρης Κότιος της Platis Anastassiades Law Firm (EY Law) έκανε λόγο για ανάγκη εναρμόνισης της ελληνικής ναυτιλίας με την οδηγία προστασίας προσωπικών δεδομένων GDPR, κρούοντας καμπανάκι για τον κίνδυνο καταγγελιών από εργαζομένους ανταγωνιστριών χωρών και για αυτορρύθμιση της αγοράς.

Για υπερεκπαίδευση των νέων της Ελλάδας, που συσσωρεύουν μεν πολύ καλούς τίτλους σπουδών, αλλά δεν μπαίνουν στην αγορά εργασίας και την παραγωγή για να συσσωρεύσουν επιχειρηματική και επαγγελματική εμπειρία έκανε λόγο ο πρόεδρος του Propeller Club Piraeus και επικεφαλής της XRTC Business Consultans, Γιώργος Ξηραδάκης, τονίζοντας ότι ολόκληρη η χώρα μας είναι επί της ουσίας παράκτια, γεγονός που γεννά πλείστες ευκαιρίες ανάπτυξης.

Στόχος του Maritime Economic Forum, όπως τόνισε η policy advisor του Forum, Μανταλένα Καϊλή, είναι να αποτελέσει σταθερό σημείο-πλατφόρμα διαλόγου και ενημέρωσης για την πόλη της Θεσσαλονίκης και τις θεματικές της οικονομίας της ναυτιλίας.

Τα νέα καύσιμα

Αξιοσημείωτες επισημάνσεις που έγιναν στο συνέδριο στην ενότητα για την ενέργεια ήταν μεταξύ άλλων από τον CEO της Blue Grid Gas & Power, Σοφοκλή Παπανικολάου, ο οποίος ανέφερε ότι ποτέ άλλοτε δεν υπήρχε τόσο ενδιαφέρον όσο τώρα για το LNG στα πλοία και από την Group Director Energy Policy and International Affairs στα ΕΛΠΕ, Λιάνα Γούτα, ότι τα ΕΛΠΕ θα διαθέσουν στην αγορά νέα ναυτιλιακά περιβαλλοντικά φιλικά καύσιμα, που θα βασίζονται σε αλλαγές ειδών αργού πετρελαίου και ήδη πραγματοποιούνται τέσσερις σχετικές δοκιμές.