Skip to main content

Η «πράσινη επανάσταση» στα containerships

SHUTTERSTOCK

Μέχρι το 2030, ο στόλος των containerships με εναλλακτικά καύσιμα αναμένεται να φτάσει τα 837 πλοία, αριθμός που αντιστοιχεί σε πάνω από το 25% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Σύμφωνα με ανάλυση της BIMCO, τα στοιχεία του οκταμήνου δείχνουν ότι 534 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που βρίσκονται υπό παραγγελία, θα μπορούν να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, αμέσως με την παράδοσή τους.

Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στο 53% όλων των υπό παραγγελία πλοίων (1.008 πλοία) και στο εντυπωσιακό 77% της χωρητικότητας σε TEUs.

Παράλληλα, οι παραγγελίες δείχνουν ότι η αγορά containerships προηγείται σημαντικά έναντι των bulkers και των tankers στη «μάχη» της απανθρακοποίησης.

Η τάση είναι πιο έντονη στα μεγαλύτερα πλοία. Για χωρητικότητα άνω των 8.000 TEUs, το 81%
των παραγγελιών αφορά πλοία με εναλλακτικά καύσιμα, που συγκεντρώνουν το 85% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας.

Αντίθετα, τα μικρότερα πλοία υστερούν σε παραγγελίες, αποτυπώνοντας το υψηλότερο κόστος και την περιορισμένη πρόσβαση σε καύσιμα.

Παρά την πρόοδο στα containerships, οι υπόλοιποι τομείς κινούνται πιο αργά. Στα bulk carriers, μόνο 8% των παραγγελιών αφορά πλοία με εναλλακτικά καύσιμα.

Στα δεξαμενόπλοια, το ποσοστό φτάνει στο 17%, ενώ στα product tankers περιορίζεται στο 9%.

Όπως επισημαίνει ο Chief Shipping Analyst της BIMCO, Niels Rasmussen, η διαφορά οφείλεται στη δομή των κλάδων: η αγορά containers ελέγχεται από λίγες μεγάλες εταιρείες που έχουν την οικονομική δυνατότητα να επενδύσουν, ενώ στα bulk και tankers κυριαρχεί ένα πιο κατακερματισμένο τοπίο μικρών operators.

Κυριαρχία

Το LNG αναδεικνύεται σε κυρίαρχο καύσιμο, αντιπροσωπεύοντας περίπου τα δύο τρίτα των
παραγγελιών (66,7%).

Η μεθανόλη ακολουθεί με 31%, παρότι το 2023 βρέθηκε στην κορυφή των επιλογών, ενώ τα άλλα καύσιμα (αμμωνία, υδρογόνο κ.λπ.) ανέρχονται σε 2,3%.

Η επιστροφή στο LNG αντανακλά την καλύτερη διαθεσιμότητα και την υπάρχουσα υποδομή ανεφοδιασμού.

Ωστόσο,  όπως τονίζει η ανάλυση, το ζήτημα παραμένει η προσβασιμότητα καυσίμων χαμηλού άνθρακα.

Το LNG χρησιμοποιείται σήμερα κυρίως ως καύσιμο ορυκτής προέλευσης, αλλά στο μέλλον μπορεί να διατεθεί σε μορφή bio-LNG ή e-fuel, μειώνοντας δραστικά το αποτύπωμα άνθρακα.

Εφόσον κανένα από τα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα που βρίσκονται σήμερα στο νερό δεν θα
οδηγηθεί σε ανακύκλωση, μέχρι το 2030 ο στόλος των containerships θα περιλαμβάνει 837 πλοία τέτοιου τύπου, με συνολική χωρητικότητα 10,9 εκατ. TEUs.

Αυτό αντιστοιχεί σε περισσότερο από 25% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας της αγοράς.

Η εκτίμηση αυτή δείχνει ότι η μετάβαση δεν αποτελεί πια μακρινό στόχο αλλά απτή πραγματικότητα, με τον κλάδο των containers να ηγείται.

Παρά τη θετική τάση, τα στοιχεία της πλατφόρμας Alternative Fuels Insight (AFI) της DNV δείχνουν επιβράδυνση.

Ο Αύγουστος 2025 ήταν ο πρώτος μήνας από το 2018 χωρίς καμία νέα παραγγελία πλοίου με εναλλακτικά καύσιμα.

Οι αναλυτές αποδίδουν την κάμψη αυτή στις αβεβαιότητες γύρω από την παγκόσμια οικονομία, αλλά και στο υψηλό κόστος που συνεπάγονται οι νέες τεχνολογίες.

Το βασικό μήνυμα της ανάλυσης της BIMCO είναι ότι η τεχνολογία υπάρχει, αλλά η υποδομή και η διαθεσιμότητα καυσίμων δεν έχουν ακόμη συμβαδίσει με αυτήν.

Η μετάβαση σε καύσιμα χαμηλού άνθρακα παραμένει στρατηγικός στόχος, αλλά η ταχύτητα υλοποίησης εξαρτάται από τη συνεργασία κυβερνήσεων, λιμένων και βιομηχανίας καυσίμων.