Skip to main content

Σε μεγάλη «τρικυμία» τα containerships

SHUTTERSTOCK

Υποχωρούν κατά 56% τα καθαρά κέρδη του κλάδου στη χρήση β’ τριμήνου, με συνεχόμενη πτώση των ναύλων

Η αγορά των containerships περνάει σε φάση έντονης πίεσης, με τα καθαρά κέρδη να υποχωρούν κατά 56% το β’ τρίμηνο του 2025 και τους ναύλους να καταγράφουν 13 συνεχόμενες εβδομάδες πτώσης.

Οι αμερικανικοί δασμοί και οι νέες χρεώσεις στη ναυτιλία διαμορφώνουν ένα περιβάλλον
αβεβαιότητας, αναγκάζοντας τις εταιρείες να προσαρμόσουν στρατηγικές και στόλους σε μια αγορά που -σύμφωνα με τους αναλυτές μοιάζει να αφήνει πίσω της την εποχή των υπερκερδών.

Η κατάσταση αποτυπώνεται στα στοιχεία του αναλυτή John McCown, όπου τα καθαρά κέρδη
του κλάδου στο δεύτερο τρίμηνο του 2025 ανήλθαν σε 4,4 δισ. δολ. έναντι 9,9 δισ. δολ. το πρώτο τρίμηνο (μείωση 56%).

Η πτώση σε ετήσια βάση είναι ακόμη πιο έντονη, καθώς στο αντίστοιχο διάστημα του 2024 τα κέρδη ανέρχονταν στα 12 δισ. δολ., καταγράφοντας απώλειες 63,7%.

Η εικόνα αυτή συνιστά την τρίτη συνεχόμενη τριμηνιαία κάμψη κερδών, μετά την περίοδο «χρυσής» κερδοφορίας που είχε προκαλέσει η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Μάλιστα, ο McCown παραδέχεται ότι η αρχική του πρόβλεψη για 5 δισ. δολ. το δεύτερο τρίμηνο αποδείχθηκε υπεραισιόδοξη, καθώς η αγορά βρέθηκε αντιμέτωπη με πολλαπλούς αντίθετους ανέμους.

Πιέσεις

Κεντρικός παράγοντας πίεσης είναι η επιβολή νέων δασμών από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Οι εμπορικές πρωτοβουλίες της Ουάσιγκτον έχουν μειώσει αισθητά τις εισαγωγές κοντέινερ στα αμερικανικά λιμάνια, τα οποία αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο των παγκόσμιων «container miles».

Τα στοιχεία δείχνουν πτώση 3,6% στον όγκο εισαγωγών για το τρίμηνο που έληξε τον Ιούλιο, ενώ η National Retail Federation προβλέπει συνολική μείωση 5,6% για το 2025 σε σχέση με το 2024.

Ουσιαστικά, για τους πέντε μήνες που απομένουν το 2025 αναμένεται πτώση της τάξης του 17,5%, η οποία αποδίδεται αποκλειστικά στους νέους δασμούς.

Αυτό σημαίνει ότι οι μεταφορείς θα χρειαστεί να αναπροσαρμόσουν δραστικά τα πλάνα τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχε αποκομίσει κέρδη
περίπου 400 δισ. δολ. κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα
προσέθεσε επιπλέον 50 δισ. δολ.

Αυτή η εμπειρία έδωσε στις εταιρείες τη δυνατότητα να μάθουν να διαχειρίζονται καλύτερα τη
χωρητικότητα, αλλά οι σημερινές συνθήκες αποδεικνύουν ότι οι ισορροπίες είναι εύθραυστες.

Ο McCown εκτιμά ότι στο τρίτο τρίμηνο τα κέρδη θα κυμανθούν μεταξύ 1,9 και 2,5 δισ. δολ., πολύ χαμηλότερα από τα 26,4 δισ. δολ. του τρίτου τριμήνου του 2024, όταν η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα βρισκόταν στο αποκορύφωμά της.

Ναυλαγορά

Παράλληλα με τη μείωση κερδών η ναυλαγορά συνεχίζει να καταγράφει απώλειες. Η Drewry
ανακοίνωσε ότι ο δείκτης World Container Index (WCI) υποχώρησε στα 2.044 δολ./FEU την εβδομάδα που έληξε στις 11 Σεπτεμβρίου, σημειώνοντας μείωση 3% και επιβεβαιώνοντας τη 13η διαδοχική εβδομάδα πτώσης.

Η εικόνα δεν είναι ομοιόμορφη. Στα routes του Ειρηνικού οι ναύλοι Σαγκάη-Λος Άντζελες και
Σαγκάη-Νέα Υόρκη αυξήθηκαν κατά 6% και 2% αντίστοιχα, ωστόσο στις γραμμές Ασίας-Ευρώπης οι απώλειες ήταν βαρύτερες: Σαγκάη-Γένοβα και Σαγκάη-Ρότερνταμ κατέγραψαν πτώση 12% και 10%.

Παράλληλα, η Drewry εκτιμά ότι η αδυναμία ισορροπίας προσφοράς και ζήτησης θα συνεχιστεί και στο δεύτερο εξάμηνο, οδηγώντας σε νέες πιέσεις στους ναύλους.

Ο επικεφαλής της Drewry, Philip Damas, σημειώνει ότι η προγραμματισμένη αύξηση δασμών τον Απρίλιο είχε καθυστερήσει, δίνοντας ώθηση στις παραγγελίες τους μήνες Ιούλιο και
Αύγουστο.

Ωστόσο, με τη «Χρυσή Εβδομάδα» της Κίνας (1-8 Οκτωβρίου) να σηματοδοτεί το τέλος της περιόδου αιχμής, αναμένεται περαιτέρω μείωση της ζήτησης.

Από την πλευρά της, η Dynamar υπογραμμίζει ότι η περίοδος των μικρών «αναλαμπών» στους ναύλους έχει τελειώσει, ενώ προβλέπει ότι μεγαλύτερα πλοία θα αντικαταστήσουν μικρότερα σε βασικά δρομολόγια.

Για να αποκατασταθεί η ισορροπία, θα πρέπει να αποσυρθεί σημαντικό μέρος της διαθέσιμης χωρητικότητας.

Οι δασμοί των ΗΠΑ εντείνουν την αβεβαιότητα

Η αβεβαιότητα που προκαλούν οι δασμολογικές πολιτικές των ΗΠΑ και οι νέες χρεώσεις σε κινεζικά πλοία ενισχύουν τις ανησυχίες για περαιτέρω αποδυνάμωση της αγοράς.

Η κίνηση αυτή αναμένεται να προκαλέσει είτε απόσυρση χωρητικότητας είτε άνοδο τιμών, ειδικά στη γραμμή Ασία-Δυτική Ακτή, όπου κυριαρχεί η COSCO.

Την ίδια στιγμή οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων συνεχίζονται, αποτέλεσμα παραγγελιών που έγιναν προτού αποτυπωθεί πλήρως το νέο περιβάλλον.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι εξελίξεις του επόμενου έτους θα είναι καθοριστικές. Όπως σημειώνει
χαρακτηριστικά ο McCown, «η περίοδος που διανύουμε είναι από τις πιο κρίσιμες στην ιστορία
της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων».

Η εξέλιξη των δασμών, η προσαρμογή των μεταφορέων και η ισορροπία προσφοράς-ζήτησης θα καθορίσουν αν ο κλάδος θα καταφέρει να βρει νέα σταθερότητα ή αν θα εισέλθει σε φάση παρατεταμένης κρίσης.