Συνεχίζει τη δυναμική της πορεία στην Ελλάδα η εταιρεία κρουαζιέρας Celestyal Cruises, καθώς η συνολική συνεισφορά της εταιρείας στην ελληνική οικονομία αγγίζει πλέον τα 120 εκατομμύρια ευρώ.
Όπως έγινε γνωστό κατά τη διάρκεια παρουσίασης στο πλήρως ανακαινισμένο κρουαζιερόπλοιο Celestyal Discovery στο λιμάνι του Λαυρίου, το ποσό αυτό περιλαμβάνει δαπάνες για προσωπικό και ναυτικούς, τροφοδοσία, λιμενικά τέλη και εργασίες επισκευής.
Η διοίκηση της εταιρείας ανέδειξε εξάλλου τη στρατηγική της για πράσινη λειτουργία, καθώς -όπως επισημάνθηκε- είναι το πρώτο πλοίο σε ελληνικά ύδατα που ανεφοδιάστηκε με βιοκαύσιμο δεύτερης γενιάς.
Eκφράστηκε έντονος προβληματισμός για την επιβολή του τέλους κρουαζιέρας, που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή πιθανότατα από τις 22 Ιουλίου, ενώ δόθηκε ιδιαίτερη σημασία και στη συμμετοχή της εταιρείας στην αξιοποίηση του λιμανιού Λαυρίου.
Στρατηγική
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Κρις Θεοφιλίδης, παρουσιάζοντας το ανακαινισμένο κρουαζιερόπλοιο Celestyal Discovery υπογράμμισε τη στρατηγική της Celestyal για πλοία μικρού και μεσαίου μεγέθους, με έμφαση στην αυθεντική ελληνική φιλοξενία και στον σύγχρονο σχεδιασμό.
Είπε ότι όλες οι εργασίες έγιναν από ελληνικά χέρια σε ελληνικά ναυπηγεία και ελληνικά συνεργεία, δίνοντας ένα σημαντικό αποτέλεσμα, ενώ τόνισε ότι το κόστος του όλου εγχειρήματος για το δεύτερο πλοίο της εταιρείας ανήλθε στα 22 εκατ.
Μιλώντας για το κρουαζιερόπλοιο, είπε ότι το Celestyal Discovery έγινε το πρώτο πλοίο στα ελληνικά ύδατα που ανεφοδιάστηκε με μίγμα βιοκαυσίμου δεύτερης γενιάς, που δημιουργήθηκε από ανακυκλωμένα έλαια μαγειρικής από την ελληνική εταιρεία Verd (Motor Oil Group).
Πρόσθεσε ότι πρόκειται για ένα καινοτόμο εγχείρημα, πλήρως συμβατό με τα πρότυπα ISO 8217:2024, που μειώνει τις εκπομπές CO2 κατά περίπου 21%, ενώ ο ανεφοδιασμός του έγινε στο λιμάνι του Λαυρίου.
Είπε επίσης ότι η εταιρεία επενδύει συστηματικά στη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, αξιοποιώντας ειδικά υφαλοχρώματα που μειώνουν την κατανάλωση καυσίμων, αποδοτικό σχεδιασμό δρομολογίων, εξοπλισμό εξοικονόμησης ενέργειας, καθώς και προηγμένα συστήματα παραγωγής πόσιμου νερού και διαχείρισης απορριμμάτων.
Ο CEO της εταιρείας επεσήμανε εξάλλου ότι στον μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό της εταιρείας περιλαμβάνεται και η αξιοποίηση του On Shore Power (OSP, Παροχή Ρεύματος από Ξηράς όταν τα πλοία στο λιμάνι σβήνουν τις κύριες και βοηθητικές μηχανές τους), με την προϋπόθεση όμως να υπάρξει και η απαιτούμενη υποδομή στα ελληνικά λιμάνια.
Αναφερόμενος στην επιβολή του τέλους κρουαζιέρας, έκανε λόγο για μια απόφαση που λήφθηκε χωρίς να ληφθούν υπόψη τα πραγματικά οικονομικά δεδομένα και η συνεισφορά της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία τόσο στον τουρισμό όσο και σε συναφείς κλάδους, όπως η τροφοδοσία, η ναυπηγοεπισκευή και η τοπική επιχειρηματικότητα.
Παράλληλα, επισήμανε ότι το νέο τέλος, μαζί με τις αυξήσεις σε ρυμουλκά, υπηρεσίες ISPS και τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις, επιβαρύνουν σημαντικά το λειτουργικό κόστος, καθιστώντας την Ελλάδα λιγότερο ανταγωνιστική σε σχέση με αγορές όπως η Τουρκία και οι ΗΠΑ.
Το τέλος αυτό, σε συνδυασμό με άλλες αιφνίδιες αυξήσεις στα ελληνικά λιμάνια -όπως οι ανατιμήσεις στα ρυμουλκά, οι χρεώσεις για υπηρεσίες ISPS (ασφαλείας), καθώς και οι αυξανόμενες περιβαλλοντικές απαιτήσεις- ενισχύουν τη συνολική πίεση στο κόστος λειτουργίας των εταιρειών και καθιστούν την Ελλάδα λιγότερο ανταγωνιστική συγκριτικά με γειτονικές ή άλλες αγορές, όπως η Τουρκία ή η Αμερική, όπου δεν ισχύουν αντίστοιχοι περιορισμοί ή επιβαρύνσεις σημείωσε ο κ. Θεοφιλίδης, επισημαίνοντας ότι το κόστος της επιβάρυνσης συνολικά μόνο για τη Celestyal ανέρχεται ετησίως σε περίπου 5,4 εκατομμύρια ευρώ.
Ο πλοίαρχος και διευθυντής της Celestyal, Γιώργος Κουμπενάς, επισήμανε τη στρατηγική σημασία του λιμανιού του Λαυρίου, ενώ ανέδειξε τον ριζικό χαρακτήρα της ανακαίνισης του κρουαζιερόπλοιου, που περιλάμβανε νέες καμπίνες με βεράντες, εγκατάσταση scrubbers και αναβάθμιση των καταστρωμάτων. Το πλοίο διαθέτει πλέον 450 άτομα πλήρωμα, εκ των οποίων οι 50 είναι Έλληνες.
Σημειώνεται ότι η Celestyal Cruise μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ περιλαμβάνεται σε μία εκ των πέντε δεσμευτικών προσφορών για την αξιοποίηση του λιμανιού του Λαυρίου.
Στελέχη της Celestyal τόνισαν στη «Ν» ότι η συγκεκριμένη εταιρεία ήταν από τις πρώτες εταιρείες του κλάδου που ανέδειξαν τη στρατηγική σημασία της Ελλάδας ως βάση για τον θαλάσσιο τουρισμό και ιδιαίτερα τις δυνατότητες του λιμανιού του Λαυρίου να εξελιχθεί σε κόμβο για την κρουαζιέρα, με πολλαπλά οφέλη τόσο για τις τοπικές κοινωνίες όσο και για την εθνική οικονομία.