Τριπλασιασμό στο κόστος ασφάλισης των φορτίων στα δεξαμενόπλοια και αυξήσεις-ρεκόρ στα ναύλα καταγράφονται μέσα σε λίγες ώρες, καθώς εφοπλιστές και ναυλωτές αντιδρούν στην αυξανόμενη αβεβαιότητα στη Μέση Ανατολή, λόγω της κλιμάκωσης της σύγκρουσης Ισραήλ-Ιράν.
Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική xclusiv shipbrokers για ένα VLCC (Very Large Crude Carrier) που εκτελεί το δρομολόγιο από το Ras Tanura της Σαουδικής Αραβίας προς το Ningbo της Κίνας, το κόστος ασφάλισης για κινδύνους πολέμου αυξήθηκε από 0,25 δολάρια/βαρέλι την περασμένη Πέμπτη σε 0,70-0,80 δολάρια/βαρέλι την περασμένη Παρασκευή.
Παράλληλα, ρήτρες ακύρωσης 96 ωρών προστίθενται πλέον συστηματικά στα συμβόλαια, δείχνοντας το κλίμα ανασφάλειας που επικρατεί στην αγορά του «μαύρου χρυσού».
Ο δείκτης TD3C
Στην αγορά των ναύλων, η εικόνα είναι εξίσου δυναμική. Ο δείκτης TD3C, που αφορά δρομολόγια από τον Περσικό Κόλπο προς την Ασία, ενισχύθηκε κατά οκτώ μονάδες μέσα σε ένα βράδυ για φορτώσεις Ιουλίου.
Η απότομη αύξηση φανερώνει την ισχυρή ζήτηση για διαθέσιμα πλοία, εν μέσω φόβων για καθυστερήσεις ή επιθέσεις σε κρίσιμες θαλάσσιες διαδρομές.
Όπως αναφέρει ο ναυλομεσίτης της Xclusiv shipbrokers για φορτία σε δεξαμενόπλοια τύπου LR2 από τον Αραβικό Κόλπο προς την Ευρώπη (UK Continent), οι ναυλωτές επιλέγουν πλέον την ασφαλέστερη αλλά σαφώς πιο δαπανηρή παράκαμψη μέσω Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, πληρώνοντας έως και 600.000 δολάρια επιπλέον.
Οι ιδιοκτήτες των υπερδεξαμενόπλοιων επιμένουν σε μερική προπληρωμή του ναύλου και πολλά φορτία του Ιουλίου έχουν ήδη ανατιμηθεί στα μέσα του ταξιδιού, καθώς οι απαιτήσεις περιθωρίου κέρδους ξεπερνούν τις τιμές spot.
Φυσικό αέριο
Την ίδια ώρα, η εξάρτηση της παγκόσμιας αγοράς φυσικού αερίου από τις ροές του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) παραμένει ιδιαίτερα έντονη, με το Κατάρ, που αντιπροσωπεύει το 18% της παγκόσμιας προσφοράς LNG, και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να συνεχίζουν να μεταφέρουν μεγάλες ποσότητες μέσω των Στενών του Ορμούζ.
Η Κίνα είναι από τους μεγαλύτερους αγοραστές αυτών των φορτίων, εξαρτώμενη από περίπου 26,9 εκατ. τόνους ετησίως ή αλλιώς ένα στα τέσσερα φορτία που παραλαμβάνει.
Οποιαδήποτε παρεμπόδιση των ροών από το Ορμούζ θα έχει σοβαρές επιπτώσεις για την περιοχή του Ειρηνικού, με τους αγοραστές να στρέφονται προς τη λεκάνη του Ατλαντικού, αυξάνοντας τη ζήτηση και πιέζοντας περαιτέρω τις τιμές.
Στην αγορά ναυτιλίας, η προθεσμιακή μίσθωση των πλοίων LNG για μεταφορά στην περιοχή έχει φτάσει τις 110.000 δολάρια Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής/ημέρα, με τους ναυλωτές να ζητούν σύγχρονα πλοία διπλού καυσίμου, ικανά να καλύπτουν δρομολόγια από την Ανατολή προς την Αφρική.
Οι πιέσεις στη ναυτιλία αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω, με τις εξελίξεις στην περιοχή να καθορίζουν την πορεία της αγοράς φυσικού αερίου για τα επόμενα χρόνια.
Ποιες αλυσιδωτές αντιδράσεις ενεργοποιούν δύο πιθανά σενάρια για τα Στενά του Ορμούζ
Προς το παρόν, το Ιράν λέει ότι οι αγωγοί «λειτουργούν κανονικά» και οι δορυφόροι δεν δείχνουν καμία «ανώμαλη εκτόξευση» στο νησί Kharg, όπου φορτώνεται το μεγαλύτερο μέρος των ιρανικών εξαγωγών αργού πετρελαίου.
Όπως επισημαίνει η xlusiv, ένα κλείσιμο δύο εβδομάδων θα αφαιρούσε περίπου 6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα αργού και προϊόντων από το σύστημα και θα οδηγούσε τα αποθέματα του ΟΟΣΑ κάτω από τον μέσο όρο της πενταετίας μέσα σε έξι εβδομάδες, ένα σκηνικό που θα μπορούσε να τραβήξει το Brent προς τα μέσα της δεκαετίας του ’90 και να διατηρήσει τις προσφορές στα ναύλα κατά μήκος των καμπυλών αργού, προϊόντων και φυσικού αερίου.
Σενάριο Α
Πλήρες κλείσιμο: Σύμφωνα με τη signal, εταιρεία αναλύσεων στη ναυτιλία, το κλείσιμο του Στενού του Ορμούζ θα μπορούσε να προκαλέσει εκτίναξη της τιμής του πετρελαίου πάνω από 100 δολάρια ανά βαρέλι, οδηγώντας σε παγκόσμια οικονομική αστάθεια και υψηλότερο κίνδυνο ευρύτερων συγκρούσεων.
Ακόμη και χώρες που δεν εισάγουν άμεσα πετρέλαιο από τον Κόλπο θα επηρεάζονταν, λόγω της άμεσης μείωσης της παγκόσμιας προσφοράς, οδηγώντας σε αύξηση των τιμών σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού.
Παρά τις γεωπολιτικές ανησυχίες, η JP Morgan προβλέπει ότι οι τιμές του πετρελαίου θα παραμείνουν στα χαμηλά έως μεσαία επίπεδα των 60 δολ. μέχρι το 2025 και στα 60 δολ. το 2026, σύμφωνα με τη βασική πρόβλεψή της.
Ωστόσο, αναγνώρισε ότι τα σοβαρά σενάρια χειρότερης περίπτωσης θα μπορούσαν ενδεχομένως να διπλασιάσουν αυτά τα επίπεδα τιμών.
Ένα πλήρες κλείσιμο θα προκαλούσε επίσης μια προσωρινή άνοδο στις τιμές των ναύλων μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου, αλλά τα ζητήματα διαθεσιμότητας φορτίου θα οδηγούσαν σε απώλειες, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.
Σενάριο Β
Μερική διαταραχή: Σύμφωνα με τους αναλυτές της signal, σε ένα σενάριο όπου το Ιράν προχωρήσει σε επιλεκτικές ενέργειες, όπως επιθέσεις ή παρεμβάσεις σε δεξαμενόπλοια, ενδεχομένως μέσω της ενίσχυσης των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, η διεθνής ναυσιπλοΐα πετρελαίου στην περιοχή ενδέχεται να υποστεί σοβαρές επιπτώσεις.
Παρά τις αμερικανικές επιχειρήσεις που στόχευσαν να μειώσουν τη στρατιωτική ικανότητα των Χούθι, οι δυνατότητές τους παραμένουν αβέβαιες.
Ήδη, αρκετοί πλοιοκτήτες εξετάζουν το ενδεχόμενο να αποφύγουν διαδρομές που περνούν από τα Στενά του Ορμούζ, προτιμώντας ασφαλέστερες ζώνες φόρτωσης στον Ατλαντικό.
Η κίνηση αυτή περιορίζει τη διαθεσιμότητα πλοίων στην Ανατολή, προκαλώντας αυξημένες πιέσεις στην αγορά μεταφοράς πετρελαίου και ωθώντας τους ναύλους σε υψηλότερα επίπεδα, κυρίως για τα λεγόμενα «βρόμικα φορτία» (dirty crude).
Παρότι οι εξαγωγές πετρελαίου από τις χώρες του Κόλπου δεν αναμένεται να σταματήσουν πλήρως, η στενότητα στην προσφορά μεταφορικών μέσων ενδέχεται να λειτουργήσει ως μοχλός ανατίμησης.
Η αναταραχή, ωστόσο, φαίνεται να ευνοεί παραγωγούς από τον Ατλαντικό -όπως οι ΗΠΑ και η Βραζιλία-, οι οποίοι, σε περίπτωση κρίσης, θα δουν τη ζήτηση για το δικό τους πετρέλαιο να αυξάνεται, εκμεταλλευόμενοι το συγκριτικό πλεονέκτημα της απόστασης από τις εμπόλεμες ζώνες.
Οι αναλυτές της αγοράς Forward Freight Agreement (FFA) προβλέπουν σημαντική αύξηση των κερδών των VLCC στη διαδρομή από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής προς την Κίνα, με τους ναύλους του Ιουλίου να αναμένεται να ξεπεράσουν τα 40.000 δολ. ανά ημέρα.
Αυτές οι προβλέψεις των FFA αντικατοπτρίζουν την αυξανόμενη αβεβαιότητα και το ανοδικό κλίμα στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, καθώς κλιμακώνονται οι γεωπολιτικές εντάσεις.
Η πίεση εξαπλώνεται πολύ πέρα από τον Κόλπο. Η Mitsui O.S.K. έχει εκδώσει προειδοποιήσεις για την ασφάλεια του στόλου της και η UKMTO προειδοποιεί για δραστηριότητα ταχύπλοων πλοίων, καθώς και για μη επανδρωμένα αεροσκάφη που θα μπορούσαν να απειλήσουν και πάλι διαδρομές της Ερυθράς Θάλασσας.
Κάθε πρόσθετο επίπεδο επιφυλακτικότητας επιμηκύνει τα ταξίδια, εγκλωβίζει τα πλοία σε ουρές και περιορίζει την αποτελεσματική προσφορά, ενισχύοντας όχι μόνο τα VLCC και τα LR2, αλλά και τα MR carriers.