Skip to main content

Ναυτιλία: Ρεκόρ παραδόσεων νεότευκτων διπλού καυσίμου

SHUTTERSTOCK

Τα 1.000 πλοία αναμένεται να φτάσει ο παγκόσμιος στόλος που μπορεί να λειτουργήσει με εναλλακτικά καύσιμα έως το τέλος του 2025, εξαιτίας του πρωτοφανούς αριθμού νέων παραδόσεων πλοίων διπλού καυσίμου από τα ναυπηγεία σε διεθνές επίπεδο.

Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Lloyd’s List, επικαλούμενη στοιχεία του DNV Alternative
Fuel Insight (AFI), το 2025 αναμένεται να είναι έτος-ρεκόρ, με συνολικά 285 νέα πλοία διπλού καυσίμου να παραδίδονται στους ιδιοκτήτες τους, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται επτά μετασκευές για dual-fuel operations.

Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει μια σημαντική αύξηση κατά 48% σε σχέση με τα 198 πλοία διπλού καυσίμου που παραδόθηκαν το 2024.

Κυριαρχεί το LNG

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) εξακολουθεί να κυριαρχεί ως καύσιμο, αντιπροσωπεύοντας -σύμφωνα με τη Lloyd’s List- περίπου το 75% των νέων πλοίων διπλού καυσίμου που θα παραδοθούν φέτος, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό αφορά πλοία που θα χρησιμοποιούν μεθανόλη.

Σημειώνεται ότι το LNG έχει χαρακτηριστεί ως μεταβατικό καύσιμο της πράσινης μετάβασης, δηλαδή στην πορεία από τα συμβατικά καύσιμα στα καθαρά.

Ωστόσο, τα μεσοπρόθεσμα μέτρα που ανακοινώθηκαν στη MEPC 83 του ΙΜΟ και αναμένεται να εγκριθούν τον προσεχή Οκτώβριο δεν υποστηρίζουν μεγάλες επενδύσεις σε dual-fuel πλοία με LNG.

Ταυτόχρονα, η ανάλυση των στοιχείων που προέκυψαν από τα μεσοπρόθεσμα μέτρα έχει προκαλέσει τον έντονο προβληματισμό στελεχών της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας.

Eνδεικτικά, η ανακοίνωση της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνας Τραυλού, ανέφερε -μεταξύ άλλων- ότι η μη αναγνώριση του ζωτικού ρόλου και η άδικη μεταχείριση των μεταβατικών καυσίμων, όπως το LNG, υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί, καθώς και τις προσπάθειες του κλάδου για απεξάρτηση από τον άνθρακα.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος της Martecma (Ένωση Τεχνικών Διευθυντών της Ελληνικής Ναυτιλίας), Πάνος Κουρκουντής, ο οποίος είχε δηλώσει στη «Ν» ότι το μέτρο φαίνεται άδικο για τα dual-fuel πλοία, καθώς το πρόστιμο για τη χρήση VLSFO είναι χαμηλότερο από το κόστος αγοράς και το πρόστιμο του LNG.

Οι τομείς

Την ίδια ώρα, ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτής της μετάβασης, με τα μισά από τα νέα πλοία που θα παραδοθούν το 2025 να είναι διπλού καυσίμου.

Ειδικότερα, μόνο για τη φετινή χρονιά, προγραμματίζεται η παράδοση 120 containerships -81 με δυνατότητα χρήσης LNG και 39 με δυνατότητα χρήσης μεθανόλης.

Επίσης, μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η CMA CGM και η Cosco, έχουν δεσμευτεί να μετατρέψουν υπάρχοντα πλοία του στόλου τους σε πλοία διπλού καυσίμου με μεθανόλη.

Σε ό,τι αφορά τον τομέα πλοίων μεταφοράς οχημάτων, τα στοιχεία δείχνουν ότι ακολουθεί επίσης δυναμικά, με το σύνολο του βιβλίου παραγγελιών των Pure Car and Truck Carriers (PCTCs) να αποτελείται από πλοία διπλού καυσίμου.

Σε αυτό το πλαίσιο, όπως επισημαίνεται, από τα 60 πλοία που θα παραδοθούν φέτος, όλα εκτός από ένα είναι διπλού καυσίμου LNG.

Το μοναδικό πλοίο που διαφοροποιείται είναι ένα πλοίο χωρητικότητας 9.300 οχημάτων της China Merchants Group, το οποίο είναι ικανό να χρησιμοποιεί μεθανόλη.

Αντίστοιχα δυναμική εικόνα παρατηρείται και στους υπόλοιπους κλάδους της ναυτιλίας.

Συγκεκριμένα, στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων έχουν προγραμματιστεί 39 παραδόσεις πλοίων διπλού καυσίμου το 2025, εκ των οποίων επτά θα λειτουργούν με μεθανόλη.

Στον τομέα του ξηρού φορτίου, προγραμματίζεται η παράδοση τριών Ultramax bulk carriers μεθανόλης και 14 bulk carriers διπλού καυσίμου LNG έως το τέλος του έτους.

Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία αναμένεται να παραδώσουν δέκα νέα κρουαζιερόπλοια διπλού καυσίμου, εκ των οποίων οκτώ θα είναι με LNG και δύο με μεθανόλη, ενώ στον τομέα των πλοίων ro-ro, αξιοσημείωτη εξέλιξη αποτελεί η παράδοση dual-fuel πλοίων με καύσιμο LNG στην εταιρεία CLdN από το ναυπηγείο HD Hyundai Mipo της Νότιας Κορέας.

Παράλληλα, η σουηδική Stena Group θα παραλάβει φέτος τα πρώτα παγκοσμίως πλοία ro-ro διπλού καυσίμου μεθανόλης για δρομολόγια στην Ιρλανδική Θάλασσα, τα οποία κατασκευάστηκαν στο ναυπηγείο China Merchants Jinling.

Από τα πλοία που κατασκευάζει η Stena, η Attica Group θα προμηθευτεί με leasing δύο νέα E-Flexer που θα παραδοθούν το 2027. Τα νέα μεγάλα πλοία των 240 μέτρων θα είναι εξοπλισμένα με μηχανές διπλού ή τριπλού καυσίμου (συμβατικά, βιοκαύσιμα, μεθανόλη ή και μπαταρίες).

Υπενθυμίζεται πως στην ίδια μονάδα έχουν παραγγελθεί εννέα Ro-Pax (methanol-ready) από τον όμιλο Grimaldi, εκ των οποίων τα δύο θα παραδοθούν στις Μινωικές Γραμμές (θυγατρική του ιταλικού ομίλου). Το κόστος του νέου ναυπηγικού προγράμματος του ομίλου Grimaldi φτάνει το 1,3 δισ. δολάρια.