Skip to main content

Attica Group: Ο μεγαλύτερος εργοδότης Ελλήνων ναυτικών παγκοσμίως – Κοιτά τις ναυπηγήσεις ταχύπλοων και δίνει έμφαση σε χώρους για φορτηγά

Φωτ. Attica Group

Σχεδιάζει να επενδύσει 700 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας

Το ποσό των 700 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω ανάπτυξη του στόλου της σχεδιάζει να επενδύσει μέχρι το τέλος της δεκαετίας ο όμιλος Attica, εστιάζοντας σε ταχύπλοα.

Ο μεγαλύτερος ακτοπλοϊκός όμιλος τα χώρας, ο οποίος είναι παράλληλα και ο μεγαλύτερος εργοδότης Ελλήνων ναυτικών παγκοσμίως, με περίπου 2.500 Έλληνες και Ελληνίδες μόνιμα πάνω στα πλοία, έχει ένα συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα 1,2 δισ. δολαρίων. Μετά την πρώτη περσινή συμφωνία που αφορά πλοία ro pax που θα δραστηριοποιηθούν στην Αδριατική, ο ακτοπλοϊκός όμιλος τώρα στρέφει το βλέμμα του στο Αιγαίο.

Άλλωστε αυτός ήταν και ο κύριος λόγος που πούλησε την συμμετοχή της στο Μαρόκο. Επέλεξε να επενδύσει στην Ελλάδα, αν και δεν σταματά να ερευνά επενδυτικές ευκαιρίες για το εξωτερικό, κυρίως στην Ευρώπη.

Στα σχέδιά του είναι η ενίσχυση του στόλου των ταχύπλοων, με προτεραιότητα τον Αργοσαρωνικό, με δύο ή τρία τύπου “Aero” πλοία, ενώ υπάρχουν σχέδια και για την ναυπήγηση και δύο ταχυπλόων τύπου highspeed, με μεγάλη ικανότητα μεταφοράς οχημάτων.

Όπως επισημαίνουν στελέχη της εταιρείας, μια από τις ανάγκες του επιβατικού κοινού είναι να φτάνουν γρήγορά, απολαμβάνοντας υψηλού περιεχομένου υπηρεσίες, στον προορισμό τους.

Επισημαίνεται ότι ο όμιλος ανακοίνωσε την προσθήκη δύο ταχύπλοων σε τρεις νέες συνδέσεις από και προς τις Κυκλάδες.

Ειδικά όμως σε ότι αφορά τις επενδύσεις στα νέα τύπου high speed ταχύπλοα, η εταιρεία αναμένει να ξεκαθαρίσει περισσότερο το τοπίο σχετικά με τα νέα πράσινα καύσιμα.

Φυσικά ο όμιλος έχει στα σχέδιά του και την προσθήκη και ενός νέου συμβατικού πλοίου για το Αιγαίο. Τα σχέδια της Attica αφορούν ένα νέο πλοίο μήκους 145 μέτρων στο στυλ του Δήλος, το οποίο όμως θα έχει μεγαλύτερο capacity για τα οχήματα, αφού όπως χαρακτηριστικά τόνισαν στη ¨Ν” από τα φορτηγά συντηρούνται οι εταιρείες που εξυπηρετούν σε 12μηνη βάση τα ελληνικά νησιά.  Στο πλαίσιο αυτό δε αναμένεται να επεκτείνει και τις επενδύσεις του σε Ro – Ro πλοία.

Εντός σχεδιασμού φυσικά παραμένει και το ενδεχόμενο ναυπήγησης στην Ελλάδα, και ειδικότερα στα ναυπηγεία Ελευσίνας της ONEX ενός πλοίου 100 μέτρων που θα εξυπηρετεί τις λεγόμενες άγονες γραμμές. Όπως σχολιάζει όμως η εταιρεία, προκειμένου να ανανεωθεί ο ακτοπλοϊκός στόλος που εξυπηρετεί τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας είναι αναγκαίο, μεταξύ άλλων,  να αυξηθεί σημαντικά ο χρονικός ορίζοντας  των συμβάσεων.

Επενδύσεις και στα λιμάνια

Ο όμιλος έχει καταθέσει προτάσεις και για παραχωρήσεις νησιωτικών λιμένων, προκειμένου να γίνουν έργα για τους επιβάτες. Στα περισσότερα λιμάνια οι επιβάτες αναμένουν τα πλοία σαν φυλακισμένοι πίσω από τα κάγκελα, σχολιάζουν από τον όμιλο. «Αποφασίστε το, και εμείς θα επενδύσουμε», είναι το μήνυμα της Attica προς την κυβέρνηση.  

Το κόστος των καυσίμων

Φέτος τον Μάιο, μετά από πρωτοβουλία του υπουργού Ναυτιλίας Βασίλη Κικίλια δεν έγιναν αυξήσεις στα εισιτήρια της ακτοπλοίας, στα συμβατικά πλοία, λόγω του χαρακτηρισμού της Μεσογείου ως περιοχή ελέγχου Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου. Η αλλαγή αυτή έχει σαν αποτέλεσμα τα συμβατικά που δεν έχουν συστήματα scrubber να χρησιμοποιούν πετρέλαιο με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, το οποίο είναι ακριβότερο από το συμβατικό καύσιμο. Η μείωση των χρεώσεων ακτοπλοϊκών τελών στα λιμάνια κατά 50% που πέτυχε ο υπουργός σε συνδυασμό με τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου επέτρεψαν να παραμείνουν στα ίδια επίπεδα τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Σε περίπτωση που όμως αυξηθούν οι τιμές στα 75 δολάρια το βαρέλι τότε είναι πιθανό να γίνουν αυξήσεις στα εισιτήρια, σημείωσαν σε ερώτηση της «Ν» κύκλοι της εταιρείας.

Ωστόσο το παζλ των καυσίμων αλλά και του κόστους είναι περισσότερο περίπλοκο. Αυτή τη στιγμή οι εταιρείες αγοράζουν δικαιώματα για το ETS στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, ενώ εξαίρεση έχει το υπόλοιπο Αιγαίο μέχρι το τέλος του 2029. Παράλληλα έρχεται και το fuel EU της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσω του οποίου  θα επιβάλλεται πρόστιμα στα πλοία για τα CO2 που εκπέμπουν.

Μια καλή λύση είναι η χρήση βιοκαυσίμων, αλλά η τιμή τους σήμερα είναι τριπλάσια σε σχέση με το βαρύ πετρέλαιο. Προκειμένου να γίνει βιώσιμη η κατανάλωση βιοκασίμων η πρόταση είναι να χρησιμοποιηθούν τα κεφάλαια που συγκεντρώνονται από το ETS να χρησιμοποιηθούν για την μείωση της διαφοράς τιμής.

Η κίνηση και το placement

Όσον αφορά την φετινή κίνηση, εξαιτίας του παράγοντα της Σαντορίνης αλλά και των γεωπολιτικών ζητημάτων η κίνηση μέχρι στιγμής είναι κάτω κατά 4% σε σχέση με το 2024. Αντίθετα η κίνηση των οχημάτων έχει αυξηθεί κατά 2% περίπου.

Τα απόνερα των εμπορικών πολέμων και των λεπτών ισορροπιών σε παγκόσμιο επίπεδο αλλάζουν τα δεδομένα για την διάθεση μετοχών (placement) της Attica η οποία είχε προγραμματιστεί για φέτος τον Ιούνιο. Στελεχη της εταιρείας όμως επεσήμαναν ότι τώρα δεν είναι η κατάλληλη στιγμή, αφού παρά το επενδυτικό ενδιαφέρον, αν βγεις τώρα στην αγορά δείχνεις ότι χρειάζεσαι κεφάλαια. Σύμφωνα με την πληροφόρηση της ¨Ν” το placement μετατίθεται για το 2026.