Σε τροχιά επανασχεδιασμού εισέρχεται το λιμάνι του Βόλου, μετά την απόφαση του Υπερταμείου να προχωρήσει σε διαγωνισμό πρόσληψης συμβούλου στρατηγικής ανάπτυξης μετά και τις πληροφορίες για έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για τον λιμένα από ινδικές εταιρείες.
Κομβικό σημείο των εξελίξεων θα αποτελέσουν και οι κινήσεις της διοίκησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, για το αν τελικά θα επιλέξει τη νομική προσφυγή μετά την ακύρωση του σχετικού διαγωνισμού για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου από την κυβέρνηση.
Πρόσληψη συμβούλου
Σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ – Growthfund), γνωστή και ως Υπερταμείο ΕΕΣΥΠ, θέτει σε εφαρμογή μία νέα αναπτυξιακή στρατηγική και μέσω διαγωνισμού καλεί διεθνείς εταιρείες με εμπειρία στις λιμενικές υποδομές να καταθέσουν προτάσεις για να αναλάβουν ρόλο συμβούλου Στρατηγικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στόχος είναι, αφού επιλεχθεί ο νέος σύμβουλος και υποβληθούν οι προτάσεις, να ακολουθήσει νέο Master plan για τον λιμένα, ενώ στη συνέχεια το Υπερταμείο σε συνεργασία με την κυβέρνηση αναμένεται να πάρει και τις τελικές αποφάσεις αν θα υπάρξει νέος διαγωνισμός για την αξιοποίησή του.
Ενδιαφέρον Ινδών
Όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, μεγάλες ινδικές εταιρείες έχουν ήδη εκφράσει το ενδιαφέρον τους για το λιμάνι του Βόλου στο πλαίσιο του Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC), που τυγχάνει υποστήριξης από τις ΗΠΑ και επιδιώκει να περιορίσει την επιρροή της Κίνας στις ευρωπαϊκές υποδομές.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται και οι κινήσεις της διοίκησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης για το αν θα επιλέξει τη νομική οδό μετά την ακύρωση του διαγωνισμού για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου που αποφάσισε η κυβέρνηση σε συνεργασία με το Υπερταμείο.
Η διοίκηση του λιμένα δεν αποκλείεται να ακολουθήσει τη δικαστική προσφυγή, αφού είχε αναδειχθεί αρχικά προτιμητέος επενδυτής, προσφέροντας 51 εκατ. ευρώ για το 67% του ΟΛΒ.
Η «Ν» απηύθυνε ερώτημα προς τη διοίκηση της ΟΛΘ για το θέμα αυτό, αλλά μέχρι αργά χθες δεν είχε δοθεί κάποια συγκεκριμένη απάντηση.
Για το θέμα της ακύρωσης του διαγωνισμού το Υπερταμείο είχε επικαλεστεί λόγους δημοσίου συμφέροντος.
Τι θα αναλάβει ο σύμβουλος στρατηγικής ανάπτυξης
Ο σύμβουλος στρατηγικής ανάπτυξης που θα επιλεγεί, μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας, θα αναλάβει την εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου επιχειρηματικού σχεδίου για το λιμάνι του Βόλου με προοπτική έως το 2040. Ο ρόλος του περιλαμβάνει:
- Ανάλυση του οικονομικού περιβάλλοντος
- Χαρτογράφηση της αγοράς και των ανταγωνιστών
- Αξιολόγηση υποδομών και λειτουργιών
- Συνεντεύξεις με χρήστες και φορείς του λιμένα
- SWOT ανάλυση και προβλέψεις κίνησης
- Σύνταξη επιχειρηματικού σχεδίου και αναλυτικού οδικού χάρτη ανάπτυξης
Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί σε συνεργασίες με άλλους λιμένες, στη βελτίωση της προσβασιμότητας και των υποδομών logistics, καθώς και στη διερεύνηση Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Η διάρκεια της σύμβασης του συμβούλου ορίζεται στους 18 μήνες, με δυνατότητα παράτασης.
Ο διάδρομος IMEC
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», μεγάλες ινδικές εταιρείες έχουν ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για τον λιμένα Βόλου, στο πλαίσιο του Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC), που υποστηρίζεται από τις ΗΠΑ και επιδιώκει να περιορίσει την κινεζική επιρροή στις ευρωπαϊκές υποδομές.
Ο διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC) είναι ένας διακρατικός διάδρομος μεταφορών, που ξεκίνησε το 2023.
Τις τελευταίες εβδομάδες, το σχέδιο συζητήθηκε κατά την επίσκεψη του Ινδού πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι στην Ουάσιγκτον.
Κατά τις κοινές δηλώσεις τους ο Μόντι ανέφερε ότι «οι ηγέτες σχεδιάζουν να συγκαλέσουν τους εταίρους από τον διάδρομο Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης και την ομάδα I2U2 στην οποία συμμετέχουν η Ινδία, το Ισραήλ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και οι Ηνωμένες Πολιτείες εντός των επόμενων έξι μηνών, προκειμένου να ανακοινώσουν νέες πρωτοβουλίες το 2025».
Τον Ιούλιο αναμένεται να ολοκληρωθεί το έργο βυθοκόρησης στο λιμάνι του Βόλου, που εντάσσεται στο ευρύτερο πακέτο αποκατάστασης των ζημιών από τις φονικές κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias» του 2023.
Το έργο, με προϋπολογισμό 9,67 εκατ. ευρώ και αρχική διάρκεια πέντε μηνών, υλοποιείται από την ΤΕΚΑΛ Α.Ε. υπό την εποπτεία της ΕΥΔΕ Περιφέρειας Θεσσαλίας.