Skip to main content

Πρωταγωνιστεί η Ελλάδα στην κρουαζιέρα

SHUTTERSTOCK

Αναδεικνύεται σε έναν από τους κορυφαίους προορισμούς στην Ανατολική Μεσόγειο, σύμφωνα με την CLIA

Με σταθερά βήματα και εντυπωσιακή άνοδο, η Ελλάδα εδραιώνεται ως ένας από τους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, ενισχύοντας τόσο την τουριστική της εικόνα όσο και την εθνική οικονομία.

Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η Ελλάδα αναδεικνύεται σε κομβικό προορισμό της Ανατολικής Μεσογείου, αφού το 2024 υποδέχθηκε 1,86 εκατ. επιβάτες από όλο τον κόσμο, έναντι 1,54 εκατ. το 2023, από τους οποίους το 1,1 εκατομμύριο προερχόταν από την Ευρώπη – έναντι 966.000 το 2023.

Επίσης η οικονομική συνεισφορά του κλάδου αγγίζει τα 2 δισ. ευρώ για το 2023, ποσό αυξημένο κατά 600 εκατομμύρια σε σχέση με το 2022.

Το 2024, οι κρουαζιέρες κοντά στον τόπο κατοικίας των ταξιδιωτών παρέμειναν ελκυστικές, με την περιοχή της Μεσογείου να παραμένει ο πιο δημοφιλής προορισμός για τους Ευρωπαίους επιβάτες κρουαζιέρας, ακολουθούμενη από την Καραϊβική και τη Βόρεια Ευρώπη.

Η Ευρώπη παραμένει μια αγορά-κλειδί, με αύξηση 2,8% των Ευρωπαίων επιβατών κρουαζιέρας το 2024, ενώ οι πέντε κορυφαίες ευρωπαϊκές αγορές είναι η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Clia, o κλάδος της κρουαζιέρας παγκοσμίως υποδέχθηκε 34,6 εκατομμύρια επιβάτες το 2024, ενώ το 2025 αναμένονται 37,7 εκατομμύρια.

Στρατηγική θέση

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, μιλώντας πρόσφατα σε εκδήλωση φορέων του Δήμου Πειραιά για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, επισήμανε ότι η ανάπτυξή της δεν βασίζεται μόνο σε γεωπολιτικούς λόγους, αλλά στη στρατηγική θέση της χώρας και στην ποιότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Τόνισε ότι «η Ελλάδα είναι η τρίτη μεγαλύτερη χώρα-προορισμός στην Ευρώπη, μετά την Ιταλία και την Ισπανία, με πάνω από 5.500 προσεγγίσεις πλοίων ετησίως» και σε αυτό το σημείο ζήτησε τη βελτίωση των υποδομών, την ενίσχυση των υπηρεσιών και την οργάνωση των εκδρομών για την ομαλή διαχείριση των επισκεπτών.

Ωστόσο, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την απόσταση που χωρίζει την Ελλάδα από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες: «Ενώ ο κύκλος εργασιών του κλάδου στην Ε.Ε. ξεπερνά τα 55 δισ. ευρώ, η Ελλάδα αποκομίζει λιγότερο από 1 δισ. ετησίως. Αυτό δείχνει ότι κάπου υστερούμε».

Οι νέες τάσεις

Η κρουαζιέρα δεν είναι πλέον μόνο υπόθεση των παραδοσιακών ταξιδιωτών. Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση για την Κατάσταση της Κρουαζιέρας 2025 της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), οι νέες γενιές επιβατών, οι καινοτόμες εμπειρίες και η στροφή προς την εξερεύνηση καθιστούν την κρουαζιέρα έναν από τους πιο δυναμικούς και ταχέως αναπτυσσόμενους τομείς του τουρισμού.

Το 31% των επιβατών που ταξίδεψαν τα τελευταία δύο χρόνια έκαναν κρουαζιέρα για πρώτη φορά.

Το υψηλό αυτό ποσοστό αντικατοπτρίζει όχι μόνο την ικανότητα του κλάδου να προσελκύει νέα κοινά, αλλά και την αυξανόμενη δημοφιλία της κρουαζιέρας ως διακοπών αξίας και εμπειρίας.

Το 82% όσων έχουν ταξιδέψει με κρουαζιέρα δηλώνει ότι επιθυμεί να το ξανακάνει.

Οι Millennials και η Generation X αναδεικνύονται ως οι πιο ενθουσιώδεις υποστηρικτές της. Έλκονται από την ευκολία επίσκεψης πολλών προορισμών, τις μοναδικές εμπειρίες επί του πλοίου και τη γενικότερη σχέση ποιότητας-τιμής που προσφέρει η κρουαζιέρα.

Σημαντική είναι και η αυξημένη ζήτηση για πολυγενεακές διακοπές. Περίπου το 1/3 των επιβατών ταξιδεύει μαζί με άτομα από δύο ή περισσότερες διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, γεγονός που καθιστά την κρουαζιέρα ιδανική επιλογή για οικογένειες και μεγάλες παρέες.

Ενδεικτικό είναι επίσης πως το 25% των επιβατών πραγματοποιεί δύο ή περισσότερα ταξίδια ετησίως, με ένα 11% να επιλέγει ακόμη και τρεις έως πέντε κρουαζιέρες κάθε χρόνο.

Το ταχύτερα αναπτυσσόμενο τμήμα της αγοράς είναι οι κρουαζιέρες εξερεύνησης – ταξίδια που επικεντρώνονται σε λιγότερο τουριστικές, απομονωμένες ή ιδιαίτερα εξειδικευμένες περιοχές, όπως η Ανταρκτική, η Αρκτική ή μικρά νησιά. Το 2024, η συγκεκριμένη κατηγορία σημείωσε αύξηση 22% στους επιβάτες σε σχέση με το 2023.

Επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα

Σύμφωνα με την έρευνα της CLIA, η κρουαζιέρα επιδιώκει μια ποικιλία βιώσιμων εναλλακτικών πηγών ενέργειας και επενδύει σε τεχνολογίες πρόωσης με δυνατότητες προσαρμογής για χρήση καυσίμων χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών, όταν αυτές θα είναι διαθέσιμες σε μεγάλη κλίμακα.

Μέχρι το 2028, το 50% των νέων κρουαζιερόπλοιων θα διαθέτει μηχανές που θα λειτουργούν με LNG/μεθανόλη και θα έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν σε bio- ή συνθετικό LNG με μικρές ή καθόλου τροποποιήσεις στους κινητήρες.