Με ούριο άνεμο ταξιδεύει από χθες η παγκόσμια ναυτιλία, καθώς η απόφαση του Ντόναλντ Τραμπ για εμπορική ανακωχή με την Κίνα έδωσε ώθηση τόσο στις αγορές της Ασίας και της Ευρώπης όσο και στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού.
Η συμφωνία οικονομικού κατευνασμού στις εμπορικές εντάσεις ΗΠΑ – Κίνας και η αναστολή της εφαρμογής του μεγαλύτερου μέρους των δασμών που είχαν επιβάλει εκατέρωθεν οι δύο χώρες για 90 ημέρες σημαίνουν πως το εμπόριο μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του πλανήτη θα κινείται ελεύθερα και οι ναυτιλιακές εταιρείες που διακινούν πρώτες ύλες, ενέργεια και τελικά προϊόντα θα συνεχίσουν -προς το παρόν- απρόσκοπτα το έργο τους.
Άλλωστε, όπως είχε δηλώσει σε συνέντευξή του στη «Ν» ο δρ Νίκος Τσάκος (πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation), χρειάζονται ανοικτές θάλασσες και ανοικτό εμπόριο, κάτι που είναι προς το συμφέρον και της παγκόσμιας οικονομίας και φυσικά της ναυτιλίας.
«Στη ναυτιλία είμαστε οι “φορτηγατζήδες των θαλασσών”, όσο και αν ακούγεται γραφικό. Όσο περισσότερα εμπόδια υπάρχουν στις θάλασσες τόσο δυσκολεύει και η δουλειά μας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Οι μετοχές
Ουσιαστικά, μία ημέρα μετά την αλλαγή στάσης του Τραμπ, οι περισσότεροι χρηματιστηριακοί δείκτες κατέγραψαν άνοδο και αντίστοιχα οι ναυτιλιακές εταιρείες -ανεξαρτήτως τομέα δραστηριοποίησης- αντέδρασαν θετικά, τόσο στα ασιατικά χρηματιστήρια όσο και στην Ευρώπη.
Την ίδια ώρα, με το άνοιγμα της Wall Street, οι μετοχές του κλάδου που διαπραγματεύονται στους δείκτες Nasdaq και NYSE βρέθηκαν σε θετικά εδάφη.
Στην Ασία, σύμφωνα με έρευνα της «Ν», ο δείκτης Hang Seng του Χονγκ Κονγκ έκλεισε στο +0,88%.
Την ίδια πορεία ακολούθησε και η Orient Overseas Container Line (+4,78%), ο στόλος της οποίας αποτελείται από 80 containerships.
Από την πλευρά του, o δείκτης Nikkei 225 της Ιαπωνίας είχε οριακές απώλειες κατά 0,17%.
Η Kawasaki Kisen Kaisha (K Line) -μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο- αυξήθηκε κατά 0,60%. Με έναν στόλο 448 πλοίων, μεταξύ των οποίων 97 car carriers και 40 containerships, η ιαπωνική εταιρεία άρχισε να ανακάμπτει μετά τη μεγάλη «βουτιά» του Απριλίου.
Αντίστοιχη εικόνα και για τη Nippon Yusen KK (NYK Line), η οποία διαχειρίζεται έναν διαφοροποιημένο στόλο 800 περίπου πλοίων. Συγκεκριμένα, η μετοχή της εισηγμένης στον δείκτη Nikkei έκλεισε με άνοδο 2,24%.
Σε ό,τι αφορά τον ιαπωνικό ναυτιλιακό κολοσσό Mitsui OSK Lines, με στόλο άνω των 600 πλοίων -κυρίως containerships και car carriers- η μετοχή της εταιρείας έκλεισε στο +2,18%.
To ταμπλό του χρηματιστηρίου της Σαγκάης στην Κίνα έκλεισε στα πράσινα, με την πλειονότητα των εισηγμένων ναυτιλιακών να ακολουθούν την ίδια διαδρομή. Στο πλαίσιο αυτό, η μετοχή της COSCO SHIPPING Holdings (στόλος άνω των 1.300 πλοίων) έκλεισε με αύξηση 8,52%.
Σε θετικά εδάφη, με οριακή άνοδο 0,09%, βρέθηκε και η μετοχή της Jinjiang Shipping, η οποία διαχειρίζεται έναν στόλο 50 boxships.
Ευρώπη
Οι ευρωπαϊκές αγορές κατέγραψαν και αυτές με τη σειρά τους ισχυρή ανοδική αντίδραση. Ενδεικτικά, ο ναυτιλιακός κολοσσός των liners, AP Moller Maersk, είδε τη μετοχή του που διαπραγματεύεται στο χρηματιστήριο της Κοπεγχάγης να πραγματοποιεί μίνι ράλι (+11,22%).
Στο ίδιο μήκος κύματος και η γερμανική Hapag-Lloyd στην αγορά της Φραγκφούρτης με κέρδη ύψους 13,24%.
Σε ό,τι αφορά το χρηματιστήριο του Όσλο, η μετοχή της MPC Container Ships ASA κατέγραψε αύξηση 6,15%, ενώ η Hoegh Autoliners που εξειδικεύεται στα car carriers είχε θετικά πρόσημα (5,59%).
H Hafnia Limited με στόλο περίπου 200 product tankers είχε κέρδη 3,19% και τέλος, η Wallenius Wilhelmsen με έναν στόλο περίπου 128 RoRo πλοίων ακολούθησε παρόμοια θετική πορεία με αύξηση ύψους 7,08%.
Στο Λονδίνο, με ορισμένους πολύ ισχυρούς «παίκτες», η εικόνα ήταν εξίσου καλή. Συγκεκριμένα, η Taylor Maritime Limited, που διαχειρίζεται έναν στόλο 40 περίπου bulkers, είχε κέρδη 0,97%, ενώ η Gulf Marine Services PLC, που εξειδικεύεται στην offshore αγορά, κατέγραψε άνοδο 0,55%.
Wall Street
Σε ρότα κερδών βρέθηκαν και οι περισσότερες εισηγμένες ελληνικών συμφερόντων στη Wall Street.
Συγκεκριμένα, κατά τις δύο πρώτες ώρες της συνεδρίασης, οι 27 από τις 30 εταιρείες ξεκίνησαν με το δεξί, καθώς οι επενδυτές επιβράβευσαν την σινοαμερικανική ανακωχή.
Για παράδειγμα, στον τομέα των containerships, η μετοχή της Costamare του εφοπλιστή Κωστή Κωνσταντακόπουλου (68 containerships) ξεκίνησε με άνοδο 9,17%.
Σε ό,τι αφορά την Danaos Corp., συμφερόντων του δρ. Ιωάννη Κούστα, η μετοχή της εταιρείας, με στόλο 73 containerships και 10 capesize bulkers, κατέγραφε κέρδη ύψους 3,60%.
Όσον αφορά τις εισηγμένες που διαθέτουν bulkers, η μετοχή της Star Bulk Carriers (155 bulk carriers), συμφερόντων του Πέτρου Παππά, κατέγραφε κέρδη 5,03%, ενώ η ναυτιλιακή εταιρεία Diana Shipping Inc., συμφερόντων της οικογένειας Παληού (38 bulk carriers), είδε τη μετοχή της να ξεκινά με άνοδο ύψους 1,44%.
Τέλος, θετικά πρόσημα καταγράφηκαν και στα δεξαμενόπλοια, τόσο αργού όσο και στα product tankers. Η μετοχή της TΕΝ (82 πλοία) εμφάνιζε άνοδο 2,28%.
Από την πλευρά της, η Okeanis Eco Tankers του Ομίλου Αλαφούζου (14 tankers) κατέγραφε αύξηση 1,77%.