Skip to main content

MSC: Επιμένει επενδυτικά στην ελληνική κρουαζιέρα και στους λιμένες

MSC Sinfonia

Η Ελλάδα στον πυρήνα της στρατηγικής του ομίλου για την Ανατολική Μεσόγειο

Επιμένει ελληνικά και στον τομέα της κρουαζιέρας ο Όμιλος Mediterranean Shipping Company (MSC), παρά το γεγονός ότι εκφράζει ανοιχτά τις ενστάσεις του για την επιβολή του τέλους επιβίβασης στα κρουαζιερόπλοια σύμφωνα με απόφαση της κυβέρνησης.

Συγκεκριμένα, η MSC -η οποία έχει ισχυρή παρουσία στη χώρα μας και στον τομέα των containerships εδώ και δεκαετίες- εισέρχεται δυναμικά και στην ελληνική κρουαζιέρα, αφού η εταιρεία υποδέχεται το καλοκαίρι με έξι κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα.

Παράλληλα συμμετέχει δυναμικά στους διαγωνισμούς που προωθεί το Υπερταμείο σε Λαύριο (κοινοπραξία της MSC με την Olympic Marine S.A. του κ. Γιώργου Προκοπίου) και στα λιμάνια Πάτρας και Κατακόλου (κοινοπραξία Cruise Terminal Investment Limited Sarl – V Group SM SA του κ. Βύρωνα Βασιλειάδη).

Σε συνέντευξή του στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος της MSC Cruises, Gianni Onorato, εμφανίζεται προβληματισμένος για το ότι οι επιβάτες κρουαζιέρας στοχοποιούνται με νέες χρεώσεις με αφορμή το ειδικός τέλος κρουαζιέρας ανά επιβάτη, ενώ -όπως επισημαίνει- άλλες κατηγορίες ημερήσιων επισκεπτών δεν αντιμετωπίζουν ανάλογες επιβαρύνσεις.

Όσον αφορά τα επενδυτικά σχέδια της εταιρείας, ο κ. Onorato τονίζει πως αναζητούνται διαρκώς τρόποι προκειμένου να ενισχυθεί η παρουσία της MSC και σε λιμάνια με θετικές προοπτικές όπως το Κατάκολο, η Πάτρα και το Λαύριο, ενώ η στρατηγική της δεν περιορίζεται μόνο στους μεγάλους και ήδη ανεπτυγμένους προορισμούς της χώρας.

Ποια είναι η πρόβλεψή σας για την αγορά της κρουαζιέρας εν όψει της καλοκαιρινής περιόδου και ποια είναι η σημερινή κατάσταση του κλάδου λίγα χρόνια μετά το «χτύπημα» της πανδημίας;

«Η αγορά της κρουαζιέρας βρίσκεται πλέον σε τροχιά πλήρους ανάκαμψης και ανάπτυξης.

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της CLIA, το 2023 καταγράφηκαν 31,7 εκατομμύρια επιβάτες σε παγκόσμιο επίπεδο – ξεπερνώντας μάλιστα τα προ πανδημίας επίπεδα του 2019, με αύξηση 7%.

Το παγκόσμιο οικονομικό αποτύπωμα της βιομηχανίας έφτασε τα 168,6 δισεκατομμύρια δολάρια, υποστηρίζοντας 1,6 εκατ. θέσεις εργασίας διεθνώς.

Ο Gianni Onorato

Στην Ελλάδα, η συμβολή ήταν επίσης σημαντική, με την κρουαζιέρα να αποφέρει 2 δισεκατομμύρια ευρώ στην οικονομία και να στηρίζει σχεδόν 23.000 θέσεις εργασίας το 2023.

Ως η κορυφαία εταιρεία κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, στην MSC Cruises παρατηρούμε αυξημένη ζήτηση και είμαστε αισιόδοξοι για τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο.

Η βασική μας προτεραιότητα είναι να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο την παρουσία μας στην Ελλάδα, όχι μόνο ως δημοφιλή προορισμό, αλλά και ως στρατηγικό κόμβο επι/αποβίβασης (homeporting).

Το homeporting έχει καθοριστική σημασία, καθώς οι ταξιδιώτες συνήθως διανυκτερεύουν μία ή δύο νύχτες πριν ή μετά την κρουαζιέρα, ενισχύοντας άμεσα τις τοπικές επιχειρήσεις στους τομείς της φιλοξενίας, της εστίασης και των μεταφορών.

Η Ελλάδα βρίσκεται στον πυρήνα της στρατηγικής μας για την Ανατολική Μεσόγειο και επενδύουμε διαρκώς στην ανακάλυψη και αξιοποίηση νέων λιμανιών και προορισμών που αναδεικνύουν τον ελληνικό χαρακτήρα και πολιτισμό.

Το 2025 οι εταιρείες μας -MSC Cruises και Explora Journeys- θα επισκεφθούν περισσότερα από 20 ελληνικά λιμάνια.

Επεκτείνουμε τη δραστηριότητά μας σε λιγότερο επισκέψιμες περιοχές, τόσο στη Βόρεια Ελλάδα όσο και στα νησιά, με σταθερή δέσμευση για λειτουργία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους από τον Πειραιά.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η ένταξη της Σύρου στα δρομολόγια της MSC Cruises για πρώτη φορά. Η πολιτιστική της κληρονομιά, η αρχιτεκτονική και η αυθεντικότητά της την καθιστούν ιδανική για επισκέπτες που αναζητούν γνήσιες ελληνικές εμπειρίες.

Παράλληλα, η Explora Journeys προσθέτει νέα νησιά, όπως η Μήλος και η Πάτμος, στο πρόγραμμά της, ενισχύοντας την προσφορά για ταξιδιώτες που αναζητούν διακριτικές και αυθεντικές διαδρομές στο Αιγαίο».

Ποια είναι η θέση της εταιρείας σας σχετικά με τη θέσπιση «φόρου κρουαζιέρας» από την ελληνική κυβέρνηση;

«Η ισχυρή και ανοιχτή συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς είναι απολύτως κρίσιμη για την υγιή και βιώσιμη ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα.

Εκείνο που είναι αναγκαίο είναι ένα σταθερό και προβλέψιμο πλαίσιο που ενισχύει την εμπιστοσύνη και ευνοεί την προσέλκυση επενδύσεων, τόσο από εταιρείες κρουαζιέρας όσο και από τις τοπικές κοινότητες.

Οι πρόσφατες εξαγγελίες για νέους φόρους ειδικά στην κρουαζιέρα αναδεικνύουν την ανάγκη για ουσιαστική διαβούλευση και συντονισμένη πολιτική στρατηγική, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κλάδου μας και τη σημαντική μακροπρόθεσμη συνεισφορά του στην εθνική οικονομία.

Οποιαδήποτε νέα επιβάρυνση πρέπει να διέπεται από τις βασικές αρχές της χρηστής διακυβέρνησης – δηλαδή διαφάνεια, δικαιοσύνη και προβλεψιμότητα.

Θα πρέπει επίσης να συνδέεται άμεσα με αναβαθμίσεις σε υποδομές λιμένων και τουριστικών προορισμών, που ωφελούν εξίσου τους επισκέπτες και τις τοπικές κοινωνίες.

Είναι σημαντικό οι πόροι να επιστρέφουν στους προορισμούς ώστε να ενισχυθεί η βιωσιμότητα του τουρισμού.

Αυτό που μας προβληματίζει ιδιαίτερα είναι ότι οι επιβάτες κρουαζιέρας στοχοποιούνται με νέες χρεώσεις, ενώ άλλες κατηγορίες ημερήσιων επισκεπτών δεν αντιμετωπίζουν ανάλογες επιβαρύνσεις. Αυτό δημιουργεί ένα άνισο και κατά βάση άδικο κανονιστικό πλαίσιο.

Η επιβολή τελών της τάξης των 20 ευρώ ανά επιβάτη -ιδιαίτερα όταν εφαρμόζονται ανά λιμάνι- επηρεάζει αισθητά τον οικογενειακό τουρισμό και ενδέχεται να καθιστά την Ελλάδα λιγότερο
προσιτή και ελκυστική για διεθνείς επισκέπτες.

Τέτοιου είδους αυξήσεις αντί να ενισχύσουν τα έσοδα, μπορεί να λειτουργήσουν αποτρεπτικά.

Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να μειωθεί η συνολική τουριστική δαπάνη σε προορισμούς που βασίζονται σημαντικά στην κίνηση των πλοίων – ιδιαίτερα σε μικρά νησιά και περιοχές όπου ο τουρισμός είναι η κύρια οικονομική δραστηριότητα.

Οι τοπικές επιχειρήσεις, οι περισσότερες εκ των οποίων είναι οικογενειακές, στηρίζονται στην κρουαζιέρα για την επιβίωσή τους.

Οποιοδήποτε μέτρο επηρεάζει αρνητικά την επισκεψιμότητα, τελικά πλήττει και αυτές τις κοινότητες».

Ποια είναι τα σχέδια της MSC για την ελληνική αγορά, με δεδομένες τις προτάσεις για τα λιμάνια Κατακόλου, Πάτρας και Λαυρίου; Πώς μπορούν να αξιοποιηθούν;

«Ως εταιρεία με μακροχρόνια παρουσία και ηγετική θέση στην κρουαζιέρα στη Μεσόγειο είμαστε πάντα ανοιχτοί σε μακροπρόθεσμες συνεργασίες που βασίζονται στο αμοιβαίο όφελος.

Η στρατηγική μας για την Ελλάδα δεν περιορίζεται μόνο στους μεγάλους και ήδη ανεπτυγμένους προορισμούς.

Αντιθέτως, αναζητούμε διαρκώς τρόπους να ενισχύσουμε την παρουσία μας και σε λιμάνια με θετικές προοπτικές όπως το Κατάκολο, η Πάτρα και το Λαύριο.

Πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτά τα λιμάνια μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην ευρύτερη ανάπτυξη του κλάδου της κρουαζιέρας στην Ελλάδα.

Η Πάτρα και το Λαύριο, με τη γεωγραφική τους θέση και την εγγύτητα σε βασικούς τουριστικούς και αστικούς κόμβους, μπορούν να λειτουργήσουν ως σημαντικές εναλλακτικές πύλες εισόδου και επιβίβασης.

Σε αυτό το πλαίσιο, συνεχίζουμε να αξιολογούμε ευκαιρίες για να υποστηρίξουμε έργα υποδομής, αναβαθμίσεις ή βελτιώσεις εγκαταστάσεων.

Είμαστε σε διαρκή διάλογο με τις λιμενικές αρχές και τους τοπικούς φορείς προκειμένου να ενισχύσουμε συνολικά την προσφορά της Ελλάδας ως προορισμού κρουαζιέρας.

Κοινός μας στόχος είναι η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα και η δημιουργία αξίας για τις τοπικές κοινωνίες μέσα από στρατηγικές συνεργασίες που βασίζονται σε σχέδιο, διαφάνεια και κοινό όραμα».

Πώς βλέπετε τη δραστηριότητα του Ομίλου MSC στην Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο; Ποιες προοπτικές διαμορφώνονται;

«Η Ανατολική Μεσόγειος αποτελεί στρατηγικής σημασίας περιοχή για τον Όμιλο MSC, και η Ελλάδα κατέχει κομβική θέση στα σχέδιά μας.

Είμαστε πλήρως δεσμευμένοι στην ενίσχυση της παρουσίας μας στη χώρα, όχι μόνο μέσα από την αύξηση των προορισμών μας, αλλά και μέσα από την υποστήριξη ενός πιο ισορροπημένου και βιώσιμου τουριστικού μοντέλου.

Εξερευνούμε διαρκώς νέες περιοχές στην Ελλάδα, με στόχο να συμβάλουμε στην αποσυμφόρηση των υπερ-επισκέψιμων προορισμών και να αναδείξουμε λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς – ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα και σε νησιά που παραμένουν εκτός των μεγάλων τουριστικών ροών.

Αυτή η διαφοροποίηση της τουριστικής προσφοράς είναι κρίσιμη για την αειφορία του κλάδου και τη διατήρηση της αυθεντικότητας των προορισμών.

Παράλληλα ενισχύουμε τη δραστηριότητά μας και σε άλλες χώρες της περιοχής, όπως η Κύπρος και η Τουρκία, επιδιώκοντας την ανάπτυξη περισσότερων επιλογών επιβίβασης και την ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας στην Ανατολική Μεσόγειο.

Η λειτουργία όλο τον χρόνο είναι επίσης κεντρικός μας στόχος -θέλουμε η παρουσία μας να έχει θετικό οικονομικό αντίκτυπο 12 μήνες τον χρόνο, δημιουργώντας διαρκή αξία και θέσεις εργασίας για τις τοπικές κοινωνίες.

Αξιολογούμε ενεργά νέους προορισμούς και λιμάνια, με προτεραιότητα σε εκείνα που μπορούν να διαφοροποιήσουν ουσιαστικά την εμπειρία του ταξιδιώτη.

Ωστόσο, για να αξιοποιηθούν αυτές οι ευκαιρίες είναι απαραίτητη η στενή συνεργασία με τις εθνικές και τοπικές αρχές.

Η κατάλληλη υποδομή, η επιχειρησιακή ετοιμότητα των λιμανιών και η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι βασικές προϋποθέσεις για την επιτυχία.

Σε αυτό το πλαίσιο καλωσορίζουμε την υποστήριξη της Πολιτείας στον εντοπισμό και την ιεράρχηση επενδυτικών περιοχών.

Αυτό θα μας επιτρέψει να φέρουμε στο φως κρυμμένα “διαμάντια” της Ελλάδας και να τα εντάξουμε στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας».