Skip to main content

Νέοι και Ναυτιλία: Έλλειψη ενημέρωσης και περιορισμένες θέσεις «εισόδου» τα μεγαλύτερα ζητήματα

Πανελλαδική έρευνα του YES Forum

Πάνω από το 50% των νέων Ελλήνων θεωρούν ότι λείπουν ευκαιρίες στη ναυτιλία, ενώ την ίδια στιγμή οι ναυτιλιακές εταιρείες στη χώρα μας εκτιμούν ότι η έλλειψη ενημέρωσης, αλλά και οι περιορισμένες θέσεις entry-level παραμένουν εμπόδια για την ένταξη της νέας γενιάς στην ναυτιλία.

Τα αποτελέσματα αυτά προκύπτουν από την ετήσια έρευνα της Focus Bari, που έγινε για λογαριασμό του Yes Forum και παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Posidonia Sea Tourism Forum 2025, στο Ηράκλειο της Κρήτης.

Στην έρευνα, που αναδεικνύει τα «θέλω» και τις αντιλήψεις των νέων καθώς και τα «θέλω» και τις ανάγκες των ναυτιλιακών εταιρειών, έλαβαν μέρος 139 νέοι και νέες και 72 στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών.

Κοινά σημεία

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, και οι δύο πλευρές αναγνωρίζουν τη σημασία της ενημέρωσης ως βασική προϋπόθεση για την ένταξη των νέων στη ναυτιλία. Οι νέοι αναζητούν καθοδήγηση και πληροφόρηση για τις ευκαιρίες του κλάδου, ενώ οι εταιρείες θεωρούν την έλλειψη ενημέρωσης ως σημαντικό εμπόδιο.

Η εκπαίδευση και η θεωρητική κατάρτιση αποτελούν κοινό σημείο αναφοράς. Οι νέοι επενδύουν στις σπουδές τους για να χτίσουν τη διαδρομή προς τον κλάδο, ενώ οι εταιρείες δίνουν προτεραιότητα στην ακαδημαϊκή επάρκεια κατά τις προσλήψεις.

Η ανάγκη για δράσεις δικτύωσης και mentoring είναι κοινά αποδεκτή, τόσο από τους νέους, όσο και από τις εταιρείες. Οι νέοι αποκομίζουν σημαντικά οφέλη από συμμετοχές σε Career Days, το YES Forum και άλλες σχετικές πρωτοβουλίες, που τους προσφέρουν γνώσεις, επαφή με τον κλάδο και επαγγελματικές ευκαιρίες.

Από την πλευρά τους, οι εταιρείες συμμετέχουν ενεργά σε αυτές τις δράσεις, αναγνωρίζοντας τη συμβολή τους στην αποτελεσματική προσέγγιση, αξιολόγηση και ενίσχυση του ενδιαφέροντος των υποψήφιων στελεχών.

Eπίσης, και οι δύο πλευρές εκτιμούν τις ψηφιακές ικανότητες, τις γλωσσικές δεξιότητες, την υπευθυνότητα και την αποτελεσματική επικοινωνία, με τις εταιρείες να τονίζουν επιπλέον την ανάγκη για ήθος και επαγγελματισμό.

Τέλος, κοινή είναι η πεποίθηση ότι η γέφυρα μεταξύ εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας πρέπει να ενισχυθεί.

Κρίσιμη θεωρείται η συνεργασία με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και τις επιχειρήσεις, ώστε οι νέοι να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι και να εντάσσονται πιο ομαλά στον ναυτιλιακό κλάδο

Τι λένε οι νέοι

  • Ενημέρωση & ενδιαφέρον: Δύο στους τρεις νέους δηλώνουν πολύ καλά ενημερωμένοι για τη ναυτιλία και πιστεύουν στις ευκαιρίες καριέρας, αν και παραμένουν επιφυλακτικοί για τον ρόλο των γνωριμιών.
  • Πηγές ενημέρωσης & διαδικασία εισόδου: Οι κύριες πηγές ενημέρωσης είναι τα ψηφιακά μέσα και οι ακαδημαϊκές δράσεις. Η πορεία προς τη ναυτιλία ξεκινά online και συνεχίζεται με word of mouth και σπουδές, με την οικογενειακή παράδοση να παραμένει σημαντική.
  • Συμμετοχή σε εκδηλώσεις: Οκτώ στους δέκα νέους συμμετέχουν σε τουλάχιστον μία ναυτιλιακή εκδήλωση.
  • Δικτύωση & επαγγελματική ενδυνάμωση: Η συμμετοχή σε ναυτιλιακές δράσεις προσφέρει δικτύωση, γνώση και επαγγελματικές ευκαιρίες.
  • Ψυχολογικές διαφορές & προκλήσεις: Οι νέοι εισέρχονται δυναμικά στην αγορά εργασίας με αυτοπεποίθηση, αλλά οι γυναίκες εκφράζουν μεγαλύτερο άγχος. Πάνω από το 50% των νέων θεωρούν ότι λείπουν ευκαιρίες στη ναυτιλία.

Τι λένε οι εταιρείες

Αντίληψη εταιρειών: Η έλλειψη ενημέρωσης θεωρείται το βασικό εμπόδιο για την ένταξη των νέων. Οι εταιρείες ζητούν νέους με θεωρητική κατάρτιση, ήθος και επαγγελματισμό.

Δεξιότητες νέων στελεχών: Εκτιμώνται τα digital skills, οι γλώσσες και η επικοινωνία, ενώ εκφράζονται ανησυχίες για τις υπερβολικές απαιτήσεις και την έλλειψη μακροπρόθεσμης οπτικής των νέων.

Προκλήσεις για την είσοδο των νέων: Η έλλειψη ενημέρωσης και οι περιορισμένες θέσεις entry-level παραμένουν εμπόδια.

Μελλοντικά βήματα: Η συνέργεια εκπαίδευσης (πανεπιστήμια-σχολεία) και ναυτιλιακών εταιρειών είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για την καλύτερη σύνδεση των νέων με την αγορά εργασίας.