Skip to main content

Danaos: Κερδίζει το «πράσινο» στοίχημα

Βελτιωμένες περιβαλλοντικές επιδόσεις το 2023 και επίτευξη στόχων νωρίτερα από τα αρχικά χρονοδιαγράμματα

Νέες βελτιωμένες περιβαλλοντικές επιδόσεις κατέγραψε το 2023 η Danaos Corporation, συμφερόντων δρ. Γιάννη Κούστα, «πιάνοντας» στόχους αρκετά νωρίτερα από τα προγραμματισμένα χρονοδιαγράμματα που είχε θέσει.

Τα στοιχεία που παραθέτει η ναυτιλιακή στην έκθεση ESG, την οποία δημοσίευσε τις τελευταίες ημέρες, φανερώνουν πως ο Λειτουργικός Δείκτης Ενεργειακής Απόδοσης (EEOI) υποχώρησε στις 14,05 μονάδες πέρυσι από 15,7 μονάδες το 2022.

Ο EEOI (gr CO2 / Tonne-mile) είναι ο λόγος των ετήσιων συνολικών εκπομπών CO2 ανά μεταφορικό έργο, όπως ορίζεται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).

«Η εφαρμογή ενός εκτεταμένου σχεδίου μετασκευών στη διάρκεια του 2023, με στόχο την ενίσχυση της ενεργειακής αποδοτικότητας των πλοίων, σε συνδυασμό με πρωτοβουλίες μείωσης ταχύτητας οδήγησαν σε αξιοσημείωτη μείωση του EEOI», τονίζεται στο report της Danaos.

Με αυτά τα δεδομένα, η ναυτιλιακή κατόρθωσε πέρυσι να περιορίσει κατά 48,5% τις εκπομπές CO2, συγκριτικά με το 2008, κάτι που επεδίωκε να υλοποιήσει το 2025.

Η Danaos επιτυγχάνει σταθερά τα τελευταία χρόνια τον -αρχικό- στόχο του IMO για μείωση του αποτυπώματος άνθρακα (εκπομπές CO2 ανά μεταφορικό έργο) της διεθνούς ναυτιλίας κατά 40% έως το 2030, συγκριτικά με το 2008.

Την ίδια ώρα, ο ετήσιος λόγος αποδοτικότητας (AER) διαμορφώθηκε στις 7,18 μονάδες το 2023 από 8,46 μονάδες το 2022. Ο AER (gr CO2 / DWT-mil) υπολογίζεται από τις εκπομπές άνθρακα ενός πλοίου ανά ακριβή χωρητικότητα – απόσταση, λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους όπως η κατανάλωση καυσίμου, η απόσταση που διανύει το πλοίο και το σχέδιο αυτού.

Ακόμη ένα σημαντικό στοιχείο που προκύπτει από το report της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρείας είναι ότι το 81% του στόλου είναι συμβατό με τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII) του ΙΜΟ, καθώς  αξιολογείται με τις επιτρεπόμενες βαθμολογίες A, B, C.

«Zero-carbon» έως το 2050

Το 2022 η Danaos δημοσίευσε ένα σχέδιο μετάβασης σε χαμηλές εκπομπές άνθρακα (LCTP). Με βάση αυτό, επιδιώκει να μειώσει κατά 50% τον δείκτη EEOI έως το 2030, εν συγκρίσει με τα επίπεδα του 2008, με απώτερο σκοπό την επίτευξη ουδετερότητας άνθρακα μέχρι το 2050. Το πλάνο απανθρακοποίησης της εισηγμένης, όπως έχει οριστεί σύμφωνα με το LCTP, προβλέπει την εξαγορά φιλικών προς το περιβάλλον (eco) πλοίων από τη δευτερογενή αγορά και τη ναυπήγηση νέου eco τονάζ, με τη δυνατότητα αξιοποίησης «πράσινων» καυσίμων μελλοντικά.

Ήδη η Danaos υλοποιεί ένα ναυπηγικό πρόγραμμα για 14 containerships, με προγραμματισμένες παραδόσεις από το τρέχον έτος έως και το 2027. Όλα θα είναι «methanolready», θα μπορούν, δηλαδή, ύστερα από μετασκευές, να καίνε μεθανόλη, ενώ δύο θα έχουν προδιαγραφές «ammonia-ready» για χρήση αμμωνίας.

Παράλληλα, η εισηγμένη έχει δεσμευτεί να εφαρμόσει συστήματα που θα επιτρέπουν στα πλοία της να λαμβάνουν ισχύ από τη στεριά (Alternative Marine Power – AMP).

Στόχος είναι έως το 2025 το 25% του στόλου να είναι εξοπλισμένο με αυτά, όταν σήμερα το αντίστοιχο ποσοστό είναι ήδη στο 22%.

Μιλώντας την περασμένη εβδομάδα στην έκθεση των Ποσειδωνίων, ο δρ Γιάννης Κούστας είχε τονίσει πως μεσοπρόθεσμα «βλέπει» προοπτική στην τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα. «Θα βοηθήσει στον συνολικό στόχο της βιομηχανίας» είπε, συμπληρώνοντας πως η Danaos επενδύει αρκετά στην έρευνα, προκειμένου να εξευρεθούν λύσεις που δεν θα απαιτούν εφοδιαστική αλυσίδα υποστήριξης των εν λόγω συστημάτων, μιας και κάτι τέτοιο είναι ακόμη σε πρώιμο στάδιο διεθνώς.

Η Danaos διαχειρίζεται σήμερα 69 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συνολικής χωρητικότητας 434.268 TEUs, και 10 βαπόρια μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, χωρητικότητας 1,76 εκατ. dwt.

Τα Poseidon Principles

Η Danaos στηρίζει ενεργά τις «Αρχές του Ποσειδώνα» (Poseidon Principles), που βοηθούν τις τράπεζες να ευθυγραμμίσουν τα δάνεια με κλιματικούς στόχους που τίθενται από τον ΙΜΟ. Οι συμμετέχουσες στην πρωτοβουλία τράπεζες μετρούν το αποτύπωμα άνθρακα των ναυτιλιακών τους δανείων, βασιζόμενες στο παγκόσμιο Σύστημα Συλλογής Δεδομένων για την κατανάλωση fuel oil από τα πλοία (IMO DCS).

Επομένως, οι τράπεζες εστιάζουν στη χρηματοδότηση «πράσινων» assets, όπως πλοία με τεχνολογίες που επιτρέπουν χαμηλότερες εκπομπές.

Το 2023 το 44% του στόλου της Danaos ήταν συμβατό με τα Poseidon Principles, αριθμός αυξημένος κατά 110% σε ετήσια βάση.