Skip to main content

Το ρωσικό LNG στο στόχαστρο της Ε.Ε.

Υπό εξέταση σχέδιο κυρώσεων που θα απαγορεύει την επανεξαγωγή του με LNG carriers εκτός Ευρώπης

Σχέδιο κυρώσεων για το ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο, για πρώτη φορά από τότε που η Μόσχα εισέβαλε στην Ουκρανία, θα εξετάσει προσεκτικά η Ε.Ε., με στόχο παράλληλα να διασφαλίσει την αγορά ενέργειας στην Ευρώπη.

Ωστόσο, εμπειρογνώμονες που ασχολούνται με τον συγκεκριμένο κλάδο και τα μέτρα που ενδεχομένως αποφασίσει να πάρει η Ε.Ε., μιλώντας στο Politico τόνισαν ότι αυτά θα έπλητταν μόνο το ένα τέταρτο περίπου των 8 δισ. ευρώ των κερδών της Ρωσίας από το LNG.

Σύμφωνα με πληροφορίες μέσων ενημέρωσης που έχουν δει το συγκεκριμένο σχέδιο, η δέσμη μέτρων δεν θα απαγορεύει τις εισαγωγές ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη, αλλά την επανεξαγωγή τους με LNG carriers από ευρωπαϊκούς τερματικούς σταθμούς σε άλλους παγκόσμιους προορισμούς εκτός ευρωπαϊκού μπλοκ.

Οι χώρες-κλειδιά

Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή επιθεώρηση tradewinds, το Βέλγιο, η Γαλλία και η Ισπανία αποτελούν χώρες-κλειδιά για τις επανεξαγωγές, αφού εισάγουν φορτία από ρωσικά LNG carriers και στη συνέχεια τα μεταφέρουν σε άλλους προορισμούς με συμβατικά πλοία.

Αυτό επισημαίνεται ότι θα αναγκάσει τη Μόσχα να στέλνει τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου σε μεγαλύτερες διαδρομές όταν εξάγει σε αγορές εκτός Ευρώπης, ή να χρησιμοποιεί τη Βόρεια Θαλάσσια Οδό ανατολικά, που ωστόσο θα δέσμευε τη χωρητικότητα των παγοθραυστικών πλοίων τους χειμερινούς μήνες.

Στο προτεινόμενο σχέδιο κυρώσεων της Ε.Ε. φέρεται να περιλαμβάνονται και δύο υπερμεγέθεις πλωτές μονάδες αποθήκευσης, στα δυτικά του Μουρμάνσκ και στα ανατολικά της χερσονήσου Καμτσάτκα, αντίστοιχα.

Οι δύο μονάδες, χωρητικότητας 361.000 κ.μ., που κατασκευάστηκαν το 2023, έχουν σχεδιαστεί για να παραλαμβάνουν και να αποθηκεύουν μεταφορτωμένα φορτία.

Απαγορεύσεις

Σύμφωνα με τις προτεινόμενες ευρωπαϊκές κυρώσεις, θα απαγορευτεί σε ευρωπαϊκές εταιρείες να συμμετέχουν σε νέες επιχειρήσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρωσία, ενώ θα απαγορεύεται και η χρήση ευρωπαϊκών λιμανιών για πλοία που συμβάλλουν στην πολεμική προσπάθεια της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Σημειώνεται ότι το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ έχουν ήδη επιβάλει κυρώσεις στο έργο Arctic LNG 2, το οποίο έχει πλέον καθυστερήσει.

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Νοέμβριο οι ΗΠΑ έθεσαν το Arctic LNG 2 υπό άμεσες κυρώσεις, εμποδίζοντας ουσιαστικά τους συμμάχους τους να αγοράσουν το φυσικό αέριο του έργου όταν ξεκινήσει η παραγωγή.

Είχε προηγηθεί η απαγόρευση της Ε.Ε. για τη μεταφορά τεχνολογίας που σχετίζεται με το LNG στη Ρωσία τον Απρίλιο του 2022, δύο μήνες αφότου η Μόσχα ξεκίνησε την εισβολή της στην Ουκρανία.

Ενεργειακός παρατηρητής της Ε.Ε. προειδοποίησε τον περασμένο μήνα ότι οι όποιες προσπάθειες για τον περιορισμό των εισαγωγών ρεκόρ ρωσικού ΥΦΑ στην Ευρώπη «θα πρέπει να προσεγγιστούν με προσοχή» και οποιαδήποτε μείωση των ρωσικών εισαγωγών ΥΦΑ θα πρέπει να «γίνει με σταδιακά βήματα».

Σύμφωνα με την Ε.Ε., παρόλο που η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου ανερχόταν σε περίπου 400 δισ. κ.μ. (bcm) ετησίως πριν από τον πόλεμο, με μόνο περίπου το 10% αυτής να καλύπτεται από την εγχώρια παραγωγή, τα 150 bcm φυσικού αερίου (τόσο LNG όσο και αγωγών) που εισήχθησαν στην Ε.Ε. από τη Ρωσία το 2021 μειώθηκαν σχεδόν στο μισό (σε 80 bcm) το 2022 και κατά παρόμοιο ποσοστό (σε 43 bcm) το 2023.

Εν ολίγοις, η εξάρτηση της Ε.Ε. από το ρωσικό φυσικό αέριο μειώθηκε από 45% το 2021 σε μόλις 15% το 2023.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η ζήτηση ΥΦΑ ανέρχεται σε περίπου 350 δισ. κ.μ. ετησίως, που αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τέταρτο της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης της Ευρώπης.

Περίπου το 26% από αυτό χρησιμοποιείται στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής, το 23% στη βιομηχανία και το υπόλοιπο στον οικιακό τομέα, κυρίως για τη θέρμανση των κτιρίων.

14ο πακέτο κυρώσεων από τους 27

Σημειώνεται ότι τα μέτρα που πρόκειται να αποφασιστούν θα έρθουν ως μέρος του 14ου πακέτου κυρώσεων των Βρυξελλών και θα πρέπει να συμφωνήσουν σε αυτά και τα 27 κράτη μέλη.

«Δεν νομίζω ότι οι περιορισμοί της Ε.Ε. στο ρωσικό LNG θα σταματήσουν τη ροή του υγροποιημένου αερίου», δήλωσε στο tradewinds ο Oystein Kalleklev, διευθύνων σύμβουλος της Avance Gas και της Flex LNG, προσθέτοντας ότι το μόνο που θα αλλάξει είναι πού θα πραγματοποιούνται οι εργασίες μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο.