Skip to main content

Επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ: «Καμπανάκι» για ανάγκες επιπλέον πλοίων και πόρων

Πηγή φωτ: naftemporiki.gr

Η Ναυτεμπορική στο Στρατηγείο της ευρωπαϊκής επιχείρησης στην Ερυθρά Θάλασσα

Με τα «όπλα» στραμμένα πάνω στην δραστηριότητα των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, βρίσκεται η διεθνής κοινότητα με την Διοίκηση της ευρωπαϊκής επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ», να υπογραμμίζει την ανάγκη επιπλέων φρεγατών αλλά και ελικοπτέρων, όπως και πόρων για την ευρωπαϊκή δύναμη.

Την ώρα που το Στρατηγείο της επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ» αποτελεί σημαντικό πυλώνα υπεράσπισης των συμφερόντων της χώρας – αλλά και του ευρωπαϊκού μπλοκ- απέναντι στις επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», σημαντικό ρόλο θα παίξει η συνάντηση του Διοικητή της επιχείρησης Υποναύαρχου Βασίλειου Γρυπάρη, με αρμόδια στελέχη της ΕΕ στις 18 Απριλίου, όπου θα τους ενημερώσει για την πορεία της αποστολής μέχρι τώρα αλλά θα τονίσει και την ανάγκη περαιτέρω ενίσχυσης του στόλου στην περιοχή, επιπλέον ελικοπτέρων και οικονομικής ενίσχυσης.

Μιας και τα 8 εκατ που έχουν δοθεί από την ΕΕ σε συνδυασμό με τη συμμετοχή φρεγατών από Ελλάδα, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία «φαίνεται» να μην επαρκούν για την αποστολή, που στόχο έχει όπως υπογραμμίζει ο Υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης, τη συνοδεία και την προστασία εμπορικών πλοίων από επιθέσεις αλλά και τη διάδραση και αναβάθμιση της εμπιστοσύνης με τη ναυτιλιακή διεθνή κοινότητα.

Αλλαγή «σκυτάλης» της εν πλω διοικήσεως

Κατά τη συνάντηση, μεταξύ άλλων, αναμένεται να συζητηθεί το ποιος θα πάρει τη «σκυτάλη» της εν πλω διοικήσεως που μέχρι τώρα διαθέτει η Ιταλία, μιας και τον Ιούνιο λήγει η αποστολή της.

Δεν θεωρείται καθόλου τυχαία, ωστόσο, η επίσκεψη της Ολλανδής υπουργού Άμυνας, Kajsa Ollongren, στο Στρατηγείο της επιχείρησης όπου αρμόδιοι χαιρέτησαν την απόφαση της ολλανδικής κυβέρνησης να συμμετάσχει η Ολλανδία με πολεμικό πλοίο της στην Ευρωπαϊκή Επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ.

Η κίνηση των εμπορικών πλοίων έχει σταθεροποιηθεί στην περιοχή δράσης των «Ασπίδων» όμως απαιτούνται περισσότερα πολεμικά πλοία για να συνοδεύουν περισσότερα εμπορικά πλοία.

Η σημερινή δύναμη επαρκεί για την ασφαλή συνοδεία περίπου 9 -10 πλοίων ανά ημέρα ενώ τα αρχικά 8 εκ. ευρώ που έχουν εγκριθεί για το πρώτο έτος λειτουργίας της επιχείρησης από την ΕΕ δεν επαρκούν.

«Δεν πιστεύουμε ότι υπάρχει πρόθεση του Ιράν να φτάσει εκεί κάτω όπου βρισκόμαστε»

Λίγες ημέρες μετά την επίθεση που εξαπέλυσε το Ιράν κατά του Ισραήλ, ο Υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης, σχολίασε ότι δεν υπήρξε κίνδυνος για τα πλοία που συμμετέχουν στην επιχείρηση καθώς σύμφωνα με τον ίδιο «είμαστε ενήμεροι και παρακολουθούμε όλη την κατάσταση πώς εξελίσσεται και θα προσαρμοστούμε αναλόγως. Αλλά ειδικά για το Ιράν, δεν έχουμε κάποια συγκεκριμένη εντολή να ασχοληθούμε. Συγκεντρώνουμε πληροφορίες, που μπορεί να συμβάλουν στη θαλάσσια κατάσταση ή στα όπλα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να μάθουμε όλους τους κινδύνους στην περιοχή και να οριστικοποιήσουμε τον τρόπο αντιμετώπισής τους στο μέλλον. Έτσι, αυτές οι πληροφορίες θα ήταν χρήσιμες προκειμένου να αυξήσουμε τις αμυντικές δυνατότητες».

Εξάλλου, η απόσταση των 2.500 μιλίων δεν επιτρέπει να γίνουν τα ευρωπαϊκά πλοία στόχος.

Άλλωστε, η αποστολή της επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» είναι η προστασία της νασυιπλοΐας.

Πώς λειτουργεί η επιχείρηση

Μετά το ξέσπασμα των επιθέσεων από τους φιλικά προσκείμενους στο Ιράν, αντάρτες Χούθι, ναυτιλιακές εταιρείες -μέσω αποστολής αιτήσεων- ζητούν την προστασία των εμπορικών πλοίων ευρωπαϊκών συμφερόντων, με τους αρμόδιους να τονίζουν πως στόχος τους επόμενους ένα με δύο μήνες οι Ναυτιλιακές εταιρείες να γίνουν κοινωνοί της διαδικασίας.

Οι εταιρείες οφείλουν να αισθάνονται ασφάλεια με τον τρόπο λειτουργίας της αποστολής την ώρα που εμπιστεύονται φορτία εκατομμυρίων, μια περίοδο που τα ασφάλιστρα έχουν αυξηθεί κατά 60%, όταν το ένα κοντέινερ κόστιζε 1000 με 1200 ευρώ και τώρα αγγίζει περί τα 5000 ευρώ.

Μετά την αίτηση για συνοδεία, γίνεται προτεραιοποίηση ούτως ώστε τα πολεμικά πλοία να συνοδεύσουν πρώτα τα εμπορικά πλοία που αποτελούν άμεσο στόχο των Χούθι, με βάση τις αναλύσεις που γίνονται από τους επιτελείς της δύναμης.

Κάθε μια φρεγάτα πλέει σε διαφορετική απόσταση και περιοχή καθότι είναι λίγες αριθμητικά.

Συγκεκριμένα πλέουν περίπου 200 ναυτικά μίλια από τον κόλπο Μπαμπ αλ Μαντέπ -σημείο που λαμβάνουν χώρα οι περισσότερες επιθέσεις των Χούθι- καθώς είναι αδύνατον να επεκταθούν περισσότερο διότι θα χάσουν την επαφή.

Τα πλοία υποχρεούνται να ακολουθούν την ταχύτητα των εμπορικών, δηλαδή από 12 έως 16 κόμβους, με την ελληνική φρεγάτα του πολεμικού ναυτικού «ΥΔΡΑ» να πλέει από το λιμάνι του Τσιμπουντί και ανατολικά.

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά έως τώρα, η επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» βρίσκεται σε συντονισμό με την αντίστοιχη στρατιωτική επιχείρηση της Ε.Ε. για τη θαλάσσια ασφάλεια στον δυτικό Ινδικό Ωκεανό και την Ερυθρά Θάλασσα επιχείρηση «ΑΤΛΑΝΤΑ» αλλά και με την υπό αμερικανική διοίκηση επιχείρηση Prosperity Guardian, όποτε αυτή χρειάζεται.

Επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ: Αλλαγή «σκυτάλης», ετοιμάζεται να φύγει η φρεγάτα «Ψαρά»

Έτσι, δίνεται η δυνατότητα ανταλλαγής πληροφοριών για την κινητικότητα των Χούθι στην περιοχή, οι οποίες εν συνεχεία θα διαδίδονται στα πλοία και τους Συμμάχους.

Το πρώτο συμπέρασμα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» είναι να εξεταστούν όλες οι διαδικασίες προκειμένου να είναι – η επιχείρηση- σε θέση να καταλήξει σε αποφάσεις απόκρουσης επιθέσεων με την βέλτιστη λύση.

Οι αποφάσεις παίρνονται μέσα σε 3 λεπτά

Άλλωστε μία απόφαση, μετά από τις αναγκαίες επικοινωνίες για να μην καταρριφθούν φίλια drones πρέπει να ληφθεί αστραπιαία. Μέσα σε τρία μόλις λεπτά.

Τα drones των Χούθι κοστίζουν εκατομμύρια, αλλά υπάρχουν drones μονής διαδρομής τα οποία έχουν χαμηλό pay low σε εκρηκτικά οπότε όταν πέσουν δεν προκαλούν μεγάλες ζημιές.

Ωστόσο εκεί που εστιάζει η αποστολή είναι στους βαλλιστικούς πυραύλους που εξαπολύουν οι Χούθι καθώς μεταφέρουν παραπάνω από 50 κιλά εκρηκτική γόμωση οι οποίοι μπορούν να προκαλέσουν ανυπολόγιστες ζημιές.

Οι τεχνολογίες που χρησιμοποιούν οι Χούθι παραπέμπουν στο Ιράν με τη διαφορά ότι αλλάζουν τα ονόματα.

Εν κατακλείδι η επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ είναι η μεγαλύτερη σε Ναυτική κινητοποίηση που έχει υπάρξει στην Ευρώπη, μετά την επιχείρηση ΑΤΑΛΑΝΤΑ, πετυχαίνοντας την προστασία 79 εμπορικών πλοίων, συμβάλλοντας στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης της ναυτιλιακής κοινότητας για επιστροφή στις εμπορικές γραμμές της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ.

Η επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ είναι περήφανη γιατί έχει συνοδεύσει επιτυχώς όλα τα προστατευθέντα πλοία, καθώς και γιατί ανταποκρίθηκε σε όλα τα αιτήματα για προστασία, παρέχοντας συνοδεία, αναφέρουν οι επιτελείς της.

Τα πλοία έχουν καταρρίψει 9 μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV) ενώ κατέστρεψαν 1 μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας (USV), καθώς και 4 βαλλιστικούς πυραύλους, προστατεύοντας τις ζωές των ναυτικών, τα φορτία και γενικά την ελεύθερη ναυσιπλοΐα.

Η επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ, σύμφωνα με τον Υποναύαρχο Βασίλειο Γρυπάρη, συμβάλλει σημαντικά στη θαλάσσια ασφάλεια στην περιοχή καθώς υποστηρίζει τις προσπάθειες της ΕΕ για την προστασία των παγκόσμιων κοινών αγαθών, την προάσπιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας ενώ συντελεί στην περιφερειακή ειρήνη και ασφάλεια.