Skip to main content

Ναυτιλία: 3,7 τρισ. έως το 2050 ο «πράσινος» λογαριασμός

Μεταβατικές λύσεις, όπως τα πλοία διπλού καυσίμου μεθανόλης, σηματοδοτούν την πρόοδο προς τη βιωσιμότητα

Το τεράστιο κόστος για τη μετάβαση της ναυτιλίας στην εποχή των μηδενικών ρύπων αποκάλυψε η Σεμίραμις Παληού, CEO της Diana Shipping και πρόεδρος της HELMEPA.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Παληού, στο ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link που πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο, η ναυτιλία χρειάζεται περίπου 1 τρισ. δολ. έως το 2030 και 3,7 τρισ. δολ. έως το 2050.

Όπως επεσήμανε όμως, «τα συμβατικά πλοία διαθέτουν εντυπωσιακή απόδοση καυσίμου, ενώ τα μελλοντικά καύσιμα παραμένουν αβέβαια, με τα βιοκαύσιμα, τη μεθανόλη και το LNG να αποτελούν τις διαθέσιμες εναλλακτικές λύσεις επί του παρόντος.

Ο κίνδυνος παραμένει στις επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία, αλλά μεταβατικές λύσεις, όπως τα πλοία διπλού καυσίμου μεθανόλης, σηματοδοτούν την πρόοδο προς τη βιωσιμότητα». Εμπορία ρύπων Όσον αφορά τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και ειδικά για το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων της Ε.Ε. EU ETS, ο πρόεδρος της Safe Bulkers Πόλυς Β. Χατζηιωάννου σχολίασε ότι οι ρυθμίσεις θα οδηγήσουν σε αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων από και προς τα ευρωπαϊκά λιμάνια λόγω των τελών και των φόρων.

«Αυτό το αυξημένο κόστος θα μπορούσε να θέσει τον ευρωπαϊκό στόλο σε μειονεκτική θέση», ανέφερε. Σημείωσε ότι η φράση «ο ρυπαίνων πληρώνει», εννοώντας τους ναυλωτές, η οποία αναφέρεται στις συζητήσεις για τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, δεν είναι απολύτως αληθής. Σύμφωνα με την εμπειρία του, ορισμένοι ναυλωτές πολλές φορές πληρώνουν μόνο ένα μέρος του κόστους, αφήνοντας τους πλοιοκτήτες να πληρώσουν το υπόλοιπο.

Εν τέλει, ωστόσο, οι καταναλωτές είναι εκείνοι που θα επωμιστούν το μεγαλύτερο βάρος των τελών, καθώς θα πληρώσουν υψηλότερες τιμές για να αγοράσουν τα ίδια προϊόντα. Συνεχίζοντας την αναφορά στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, ο κ. Χατζηιωάννου τόνισε ότι δεν είναι ξεκάθαρο για την υλοποίηση ποιων projects θα δίνονται τα χρήματα που θα συγκεντρώνονται από το EU ETS. Όσον αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα και την αποδοτικότητα των πλοίων, η αβεβαιότητα σχετικά με την πρακτική εφαρμογή τέτοιων επενδύσεων και το ενδιαφέρον από τους ναυλωτές έχουν οδηγήσει την πλευρά των πλοιοκτητών να βλέπουν τις επενδύσεις αυτές διστακτικά.

Υποδομές – Καύσιμα

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Πέτρος Παππάς, CEO της Star Bulk Carriers, ο οποίος σχολίασε για την πράσινη μετάβαση ότι η τεχνολογία έρχεται, όμως δεν υπάρχουν υποδομές, ούτε και εναλλακτικά καύσιμα και η κατασκευή υποδομών χρειάζεται χρόνο και πολύ χρήμα. Όπως τόνισε ο κ. Παππάς, τα εναλλακτικά καύσιμα δεν θα είναι σε ποσότητες μεγάλες ώστε να καταστεί δυνατός ο εφοδιασμός όλου του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.

Για τη νομοθέτηση περιφερειακής ισχύος κανονισμών σχολίασε ότι δεν θα πρέπει κάθε περιφέρεια να εφαρμόζει δικές της νομοθεσίες, όπως έγινε µε την Ε.Ε. και το EU ETS, αλλά θα πρέπει να νομοθετεί, µε παγκόσμια ισχύ, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός – ΙΜΟ. Όσο για το επιπλέον κόστος στις θαλάσσιες μεταφορές από το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών για τη ναυτιλία, πρόσθεσε ότι «θα το επωμιστούν οι καταναλωτές, καθώς αυτή η αύξηση του κόστους θα έχει σαν συνέπεια την αύξηση των τιμών των προϊόντων, ενώ θα μειωθεί ο όγκος των εμπορευμάτων από και προς την Ευρώπη.

Λόγω της ακρίβειας ο κόσμος θα ξεσηκωθεί, όπως συνέβη µε τους αγρότες, οι οποίοι διαμαρτύρονται για την αγροτική πολιτική της Ε.Ε., η οποία εκ των πραγμάτων αναγκάστηκε να πάρει πίσω κάποια από τα μέτρα». Ο κ. Παππάς κατέληξε λέγοντας ότι «δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ναυτιλία μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου µε τον πιο φτηνό και πιο οικολογικό τρόπο». [SI