Skip to main content

Ερυθρά Θάλασσα: Πόσο έχουν «πληγώσει» οι Χούθι το λιμάνι του Πειραιά

Στο 10%-15% η μείωση της κίνησης τον Ιανουάριο από το μπλόκο στην Ερυθρά Θάλασσα

Κάμψη, αλλά μικρότερη των εκτιμήσεων, προκαλεί στο λιμάνι του Πειραιά το «μπλόκο» που έχουν στήσει στα εμπορικά πλοία οι αντάρτες Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Η μεγάλη πλειονότητα των liners προκειμένου να αποφύγει τις επιθέσεις των Χούθι -οι οποίοι σε ένδειξη «αλληλεγγύης», όπως λένε, προς τους Παλαιστίνιους στη Λωρίδα της Γάζας, όπου μαίνεται ο πόλεμος Ισραήλ – Χαμάς από τις 7 Οκτωβρίου- έχει αλλάξει ρότα, επιλέγοντας τον περίπλου της Αφρικής από τη φυσική επιλογή της Διώρυγας του Σουέζ.

Τι δείχνουν οι αριθμοί

Πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι παρά τις εκτιμήσεις για μείωση της κίνησης στο μεγάλο λιμάνι κατά 30% τον πρώτο μήνα του 2024, οι απώλειες τελικά είναι πολύ μικρότερες. Στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, που διαχειρίζεται η θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ Α.Ε., σύμφωνα με την ενημέρωση της «Ν» καταγράφονται απώλειες που κυμαίνονται από 10% μέχρι 15% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2023.

Επισημαίνεται ότι και τον Δεκέμβριο του 2023, όταν και οι επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία είχαν ήδη δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στη ρότα των πλοίων, η κάμψη σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022 ήταν μόλις 0,5%.

Πηγές, μάλιστα, από το μεγάλο λιμάνι αναφέρουν ότι στα κεντρικά γραφεία του κινεζικού ομίλου Cosco, ο οποίος ελέγχει μετοχικά το μεγάλο λιμάνι, έχει ληφθεί η απόφαση να στηριχθεί η βάση τους στην Ευρώπη, διατηρώντας το μεγάλο service με τα containerships των 20.000 teu (μαζί με CMA CGM και Evergreen), παρά τον μεγαλύτερο χρόνο που χρειάζονται τα πλοία για να κάνουν τον γύρο της Αφρικής και να μπουν από το Γιβραλτάρ στη Μεσόγειο προκειμένου να φτάσουν στα μέρη μας.

Η γενικότερη εικόνα της πορείας που ακολουθούν τα containerships σήμερα δείχνει ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση στο λιμάνι της Αλγέρικα, όπως επίσης της Βαρκελώνης και της Βαλένθιας, ενώ ορισμένα φτάνουν μέχρι και το Gioia Tauro της Ιταλίας.

Αρκετά πλοία, επίσης, ανεβαίνουν απευθείας στα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης. Η κατάσταση αυτή, όμως, επισημαίνουν άνθρωποι της αγοράς, δεν είναι εύκολο να συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, αφού θα δημιουργηθεί συμφόρηση στα συγκεκριμένα λιμάνια.

Παράλληλα, πολλές εταιρείες δεν έχουν προλάβει ακόμα να αναδιατάξουν τα δρομολόγια των feeder πλοίων, με αποτέλεσμα να μην έχει ξεκαθαρίσει ακόμα το τοπίο.

Αναταράξεις διαρκείας

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το 2024 είναι ακόμα μια δύσκολη χρονιά, μετά την πανδημία, για τη λιμενική βιομηχανία, αφού, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των liners (σ.σ.: Hapag Lloyd), ακόμα και αν επιτευχθεί συμφωνία για κατάπαυση του πυρός, οι «αναταράξεις» θα συνεχιστούν για αρκετό καιρό.

Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις και του προέδρου του Propeller Club Πειραιά, Κωστή Φραγκούλη, ο οποίος σε συνεστίαση του Ροταριανού Ομίλου Αθηνών ανέφερε χαρακτηριστικά για τις αλλαγές δρομολογίων: «Έχουν γίνει πάνω από 40 κρούσματα από τον περασμένο Νοέμβριο. Θεωρώ ότι είναι κάτι το οποίο θα έχει μία διάρκεια χρόνου. Βεβαίως έχει ήδη επακόλουθα, οι ναύλοι ειδικά στα containerships έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί ή τετραπλασιαστεί. Αυτό δημιουργεί μια μεγάλη πληθωριστική πίεση, ανεβαίνουν οι τιμές των προϊόντων, ανεβαίνουν τα ασφάλιστρα, ανεβαίνει ο χρόνος παράδοσης των προϊόντων. Αποτελεί ένα πολύ μεγάλο και πολυσύνθετο πρόβλημα».

«Καμπανάκι» από ΔΝΤ και ΟΗΕ

Την ανησυχία της ναυτιλιακής αγοράς έρχεται να επιβεβαιώσει και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Η θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μειώθηκε κατά σχεδόν 30% σε ετήσια βάση, ανέφερε την προηγούμενη εβδομάδα το ΔΝΤ, εξαιτίας του πολλαπλασιασμού των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων στα ανοικτά της Υεμένης.

«Το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης στην Ερυθρά Θάλασσα αφορά τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, που μειώθηκε κατά σχεδόν 30%», ανέφερε ο Τζιχάντ Αζούρ, διευθυντής του τμήματος του ΔΝΤ που είναι αρμόδιο για τη Μέση Ανατολή και την Κεντρική Ασία, προσθέτοντας πως «η μείωση του εμπορίου επιταχύνθηκε στην αρχή της χρονιάς».

Σύμφωνα με την πλατφόρμα PortWatch του ΔΝΤ, ο όγκος των μεταφορών μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, η οποία συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, υποχώρησε κατά 37% από την 1η έως τη 16η Ιανουαρίου σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.

«Προβλέπουμε πως η οικονομία θα συνεχίσει να συρρικνώνεται το 2024 εάν δεν υπάρξει ταχεία λήξη των εχθροπραξιών και ανοικοδόμηση», σημειώνει το ΔΝΤ.

Αλλά και ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών εκφράζει την ανησυχία του για τον ολοένα πιο σοβαρό αντίκτυπο που έχει η κατάσταση αυτή στο παγκόσμιο εμπόριο.

Σύμφωνα με την UNCTAD, εξαιτίας των επιθέσεων των Χούθι μεγάλες ναυτιλιακές ανέστειλαν τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα και στέλνουν τα πλοία τους να κάνουν τον γύρο της Αφρικής. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο όγκος του εμπορίου μέσω της Διώρυγας του Σουέζ να μειωθεί κατά 42% τους δύο τελευταίους μήνες.