Skip to main content

Ερυθρά Θάλασσα: Οι «Ασπίδες», ο ρόλος της Ελλάδας και το κόστος

Βλέποντας τις διελεύσεις να μειώνονται δραματικά και το κόστος μεταφοράς να εκτινάσσεται στα ύψη, η Ε.Ε. αναλαμβάνει δράση

Να προστατεύσουν τα εμπορικά πλοία που έχουν βρεθεί στο στόχαστρο των Χούθι θέλουν οι Ευρωπαίοι, με ένα σχέδιο το οποίο θα έχει ωστόσο αποκλειστικά αμυντικά/ αποτρεπτικό χαρακτήρα. Δεν είναι καθόλου τυχαία η επιλογή του ονόματος: Aspides – δηλαδή Ασπίδες.

Με το όνομα αυτό η Ε.Ε. θέλει να σηματοδοτήσει πως σε αντίθεση με την επιχείρηση ΗΠΑ και Βρετανίας, η οποία εξαπολύει επιθέσεις κατά στόχων στην Υεμένη για να σταματήσει τη δράση των Χούθι, δικός της στόχος είναι να θωρακίσει απλά τη ναυσιπλοΐα και όχι να εμπλακεί στη σύγκρουση.

Η Ελλάδα θα έχει κεντρικό ρόλο, αφού θα αναλάβει την τακτική διοίκηση της επιχείρησης, με το στρατηγείο να στήνεται στη Λάρισα. Ρόλο στη διοίκηση θα έχουν επίσης πιθανότατα η Γαλλία και η Αυστρία.

Η απόφαση αυτή έρχεται σε μία περίοδο κατά την οποία έχει εκτιναχθεί το κόστος των ναύλων, αφού ολοένα και περισσότερα πλοία αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα. Όπως έχει γράψει η Ναυτεμπορική, στα τέλη Ιανουαρίου ο διελεύσεις διελεύσεων από την Ερυθρά Θάλασσα ήταν μειωμένη κατά 63% σε όρους χωρητικότητας σε σύγκριση με τα επίπεδα στα μέσα Δεκεμβρίου.

Τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου έχουν μειωθεί κατά 99%, τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων κατά 96%, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά 90%, στις πιο απότομες μειώσεις, τα δεξαμενόπλοια προϊόντων, τα Product tankers, κατά 46% και τα bulk carriers κατά 36%.

Όλες αυτές οι εξελίξεις έχουν δώσει ιδιαίτερη ώθηση στα δεξαμενόπλοια. Τα LR2 από Αραβικό Κόλπο για Ευρώπη είναι στα 130.000 δολάρια την ημέρα από 20.000 δολάρια στις αρχές Δεκεμβρίου, ενώ και τα aframaxes στο αργό έχουν φτάσει τα 80.000 δολάρια την ημέρα.

Η Ναυτεμπορική παρουσιάζει τα στοιχεία σε ένα infographic.