Skip to main content

SOS για παρενέργειες από τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα

@indiannavy via X/Handout / REUTERS
Μαύρος καπνός από την πυρκαγιά που προκάλεσε στο δεξαμενόπλοιο «Marlin Luanda» το πυραυλικό χτύπημα των Χούθι, στον Κόλπο του Άντεν. Η φωτιά έχει κατασβεστεί και τα μέλη του πληρώματος είναι καλά στην υγεία τους

Αντίκτυπο στις τιμές ενέργειας και τροφίμων παγκοσμίως βλέπει η UNCTAD εντός του 2024

Οι κλιμακούμενες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλούν σοβαρά εμπόδια στις ναυτιλιακές διαδρομές, που έχουν ήδη πληγεί από τις συγκρούσεις και την κλιματική αλλαγή, προειδοποιεί η UNCTAD.

Το ενδεχόμενο να επηρεαστούν αυξητικά οι τιμές ενέργειας και τροφίμων σε παγκόσμιο επίπεδο εντός του έτους, λόγω του υψηλότερου μεταφορικού κόστους, υπογραμμίζει η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD).

Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 26 Ιανουαρίου, λίγες ώρες πριν από μια πυραυλική επίθεση των Χούθι σε δεξαμενόπλοιο μεταφοράς πετρελαιοειδών προϊόντων, εκφράστηκε η έντονη ανησυχία του διεθνούς οργανισμού για τις εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα, υπογραμμίζοντας ότι οι παρατεταμένες διακοπές, ιδίως στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων, αποτελούν άμεση απειλή για τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, αυξάνοντας τον κίνδυνο καθυστερημένων παραδόσεων και υψηλότερου κόστους.

Τονίστηκε ότι παρότι οι σημερινοί ρυθμοί μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι περίπου οι μισοί από την κορύφωση που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης Covid-19, θα χρειαστεί χρόνος για να περάσουν οι υψηλότερες τιμές στους καταναλωτές, με τον πλήρη αντίκτυπο να αναμένεται εντός ενός έτους.

Ο επικεφαλής της UNCTAD για την εμπορική εφοδιαστική αλυσίδα, Jan Hoffmann, υπογράμμισε τον κρίσιμο ρόλο των θαλάσσιων μεταφορών στο διεθνές εμπόριο, που είναι υπεύθυνες για το 80% περίπου της παγκόσμιας διακίνησης αγαθών, προσθέτοντας ότι η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στην Ερυθρά Θάλασσα από την αύξηση των επιθέσεων των Χούθι εναντίον της διεθνούς ναυτιλίας έχει οδηγήσει σε μείωση του όγκου του εμπορίου τούς τελευταίους δύο μήνες κατά 42% από τη Διώρυγα του Σουέζ.

Είπε επίσης ότι η κατάσταση αυτή, σε συνδυασμό με τις γεωπολιτικές εντάσεις στη Μαύρη Θάλασσα και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στη Διώρυγα του Παναμά έχουν προκαλέσει μια σύνθετη κρίση που επηρεάζει βασικές εμπορικές ναυτιλιακές διαδρομές.

Πρόσθεσε ότι ως απάντηση στην κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα οι εβδομαδιαίες διελεύσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή έχουν πέσει κατακόρυφα κατά 67%, επισημαίνοντας ότι ο περίπλους της Αφρικής για ασφαλέστερη διαδρομή έχει προκαλέσει σημαντική αύξηση των ναύλων και των εκπομπών ρύπων.

Εκτίναξη ναύλων

Τόνισε ότι η εκτίναξη κατά 500 δολάρια του μέσου όρου των ναύλων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στη spot αγορά κατά την τελευταία εβδομάδα του Δεκεμβρίου ήταν η υψηλότερη εβδομαδιαία αύξηση που έχει σημειωθεί ποτέ.

Οι μέσες τιμές ναύλωσης μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τη Σαγκάη έχουν υπερδιπλασιαστεί κατά 122% από τις αρχές Δεκεμβρίου και πιο συγκεκριμένα οι τιμές από τη Σαγκάη προς την Ευρώπη έχουν υπερτριπλασιαστεί κατά 256%, ενώ οι τιμές προς τη δυτική ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών κατά 162%, παρ’ όλο που τα πλοία σε αυτή τη διαδρομή δεν περνούν από τη Διώρυγα του Σουέζ.

Έκανε επίσης λόγο για σημαντική αύξηση των ασφαλίστρων των πλοίων και αύξηση των ρύπων, καθώς πολλά πλοία αναγκάζονται να ταξιδεύουν ταχύτερα για να αντισταθμίσουν τις παρακάμψεις, επιδεινώνοντας το συνολικό κόστος της διαμετακόμισης.

Η ξηρασία στον Παναμά

Για τη Διώρυγα του Παναμά, μια άλλη βασική αρτηρία για το παγκόσμιο εμπόριο, είπε ότι μια σοβαρή ξηρασία έχει μειώσει τη στάθμη του νερού με αποτέλεσμα την εντυπωσιακή μείωση των συνολικών διελεύσεων των πλοίων κατά 36% τον περασμένο μήνα σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν.

«Εδώ βλέπουμε τον παγκόσμιο αντίκτυπο της κρίσης, καθώς τα πλοία αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές και αναγκάζονται να ταξιδεύουν ταχύτερα για να αντισταθμίσουν τις παρακάμψεις», υπογράμμισε ο κ. Hoffmann, προσθέτοντας ότι «οι αναπτυσσόμενες χώρες είναι ιδιαίτερα ευάλωτες σε αυτές τις διαταραχές και η UNCTAD παραμένει σε εγρήγορση παρακολουθώντας την εξελισσόμενη κατάσταση».

Η UNCTAD αναφέρει ότι είναι επείγουσα η ανάγκη για ταχείες προσαρμογές από τη ναυτιλιακή βιομηχανία και ισχυρή διεθνή συνεργασία στην ταχεία αναδιαμόρφωση της δυναμικής του παγκόσμιου εμπορίου.

Κατασβέστηκε η φωτιά

Καλά στην υγεία τους είναι όλα τα μέλη του πληρώματος του δεξαμενόπλοιου «Marlin Luanda» και κατασβέστηκε η πυρκαγιά που είχε προκληθεί έπειτα από πυραυλική επίθεση των Χούθι, ενώ έπλεε στον Κόλπο του Άντεν.

Η εταιρεία Trafigura ανακοίνωσε ότι το τάνκερ κατασκευής του 2018, χωρητικότητας 110.000 dwt, κατευθύνεται προς ασφαλές λιμάνι για την αποκατάσταση των ζημιών, ενώ ο αμερικανικός στρατός είχε δηλώσει νωρίτερα ότι ένα πλοίο του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού και άλλα σκάφη παρείχαν βοήθεια στο δεξαμενόπλοιο.

«Είμαστε στην ευχάριστη θέση να επιβεβαιώσουμε ότι όλο το πλήρωμα του “Marlin Luanda” είναι ασφαλές και η πυρκαγιά στη δεξαμενή φορτίου έχει σβήσει πλήρως. Κανένα άλλο πλοίο που δραστηριοποιείται για λογαριασμό της Trafigura δεν διέρχεται επί του παρόντος από τον Κόλπο του Άντεν και συνεχίζουμε να αξιολογούμε προσεκτικά τους κινδύνους που ενέχει κάθε ταξίδι, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλειας και της προστασίας του πληρώματος, μαζί με τους πλοιοκτήτες και τους πελάτες», αναφέρει η Trafigura.

Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή επιθεώρηση TradeWinds, το πλοίο ανήκει τελικά στη μεγαλύτερη τράπεζα του κόσμου, την JP Morgan, και είναι ναυλωμένο στην Trafigura μεταφέροντας φορτίο νάφθας.

Λίγες ώρες αργότερα μετά την επίθεση, ο αμερικανικός στρατός κατέστρεψε πύραυλο των Χούθι που είχε στόχο την Ερυθρά Θάλασσα και ήταν έτοιμος για εκτόξευση, σύμφωνα με τη CENTCOM.

Στο μεταξύ, το τηλεοπτικό δίκτυο Αλ-Μασίρα των Χούθι μετέδωσε ότι οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο εξαπέλυσαν αεροπορικές επιθέσεις που είχαν στόχο το λιμάνι Ρας Ίσα.