Skip to main content

Σκληραίνει ο ανταγωνισμός για μία θέση στα ναυπηγεία

Τα slots σε Κίνα και Νότια Κορέα για το 2026 είναι «μετρημένα στα δάχτυλα του χεριού», ενώ πλέον στερεύουν με μεγάλη ταχύτητα και αυτά με προγραμματισμένη παράδοση το 2027

Σκληρή «μάχη» δίνουν οι πλοιοκτήτες για τις τελευταίες διαθέσιμες θέσεις παράδοσης πλοίων από τα ναυπηγεία της Κίνας και της Νότιας Κορέας.

Τα slots στις δύο χώρες για το 2026 είναι «μετρημένα στα δάχτυλα του χεριού», ενώ πλέον στερεύουν με μεγάλη ταχύτητα και αυτά με προγραμματισμένη παράδοση το 2027. Όσο για το έτερο ισχυρό ναυπηγικό έθνος, την Ιαπωνία, ναυλομεσιτικές πηγές λένε στη «Ν» πως οι διαθέσιμες θέσεις παράδοσης ξεκινούν από το πρώτο τρίμηνο του 2028, με εξαίρεση φυσικά κάποιες ακριβότερες «κρατημένες» για premium πελάτες.

«Η κατάσταση σχετικά με τη διαθεσιμότητα των slots είναι πάντα περίπλοκη μέχρι να επιβεβαιωθούν οι παραγγελίες. Τα στοιχεία του orderbook καταδεικνύουν σημαντικό χώρο στα ναυπηγεία για το 2027 (περίπου το 75% της διεθνούς παραγωγής), αλλά ναυλομεσίτες αναφέρουν ότι ορισμένοι τύπου πλοίων είναι κοντά στο sold out» επισημαίνει στη «Ν» ο Stuart Nicoll, Director της βρετανικής εταιρείας ναυτιλιακών αναλύσεων Maritime Strategies International (MSI).

Σύμφωνα, πάντως, με δεδομένα της MSI που επικαλείται ο ίδιος, το 2026 είναι σχεδόν πλήρες, αλλά θα δούμε ακόμη πολλές παραγγελίες με παράδοση το 2027 και φέτος.

Έλλειψη εργαζομένων

«Τα χρονοδιαγράμματα για τις παραδόσεις των πλοίων έχουν αυξηθεί σταδιακά τα τελευταία χρόνια»  λέει στη «Ν» ο Gerard Duggan, με 20ετή περίπου ναυπηγική εμπειρία σε Κίνα και Νότια Κορέα, όντας supervisor σε διάφορα projects. «Αν δεν κλείσεις κάποιο slot μέσα στο 2024 θα χάσεις παραδόσεις εντός του 2027» συμπληρώνει.

«Αυτό που βλέπουμε σήμερα είναι μία αγορά που καθορίζεται από τους κατασκευαστές. Τα ναυπηγεία είναι πλήρη για τα επόμενα τρία χρόνια με πολύ λίγα slots διαθέσιμα και για όσα είναι ανοιχτά πρέπει να καταβληθεί ένα καλό premium στην τιμή» σημειώνει.

Ο ίδιος αναφέρει ως βασική αιτία αυτής της εξέλιξης την έλλειψη εργαζομένων κυρίως στις γιάρδες της Νότιας Κορέας. Όπως λέει, τα ναυπηγεία έχουν γίνει πιο συντηρητικά στις εκτιμήσεις τους για την παράδοση των νεότευκτων, διότι «βλέπουν» ότι τα επίπεδα επάνδρωσης δεν είναι επί του παρόντος βιώσιμα, ενώ και οι προβλέψεις για το μέλλον είναι δυσοίωνες.

Ζήτηση για μεγάλα tankers

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» από τα ναυλομεσιτικά γραφεία, ο εφοπλιστικός ανταγωνισμός εστιάζει αυτήν την περίοδο πρωτίστως στα μεγάλα μεγέθη δεξαμενόπλοιων, τύπου suezmax (χωρητικότητας 156.000 dwt) και VLCC (χωρητικότητας 300.000 dwt). Αυτό διότι το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων σε αμφότερες τις κατηγορίες διαμορφώνεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα και τα slots στις γιάρδες είναι λιγοστά.

Ειδικά στα VLCCs, οι συμφωνίες ναυπήγησης των τελευταίων ετών είναι απειροελάχιστες, με αποτέλεσμα το orderbook να διαμορφώνεται μόλις στο 2,6% του εν ενεργεία στόλου, βάσει στοιχείων της ναυλομεσιτικής Poten & Partners.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση που μεταφέρουν πηγές από τα κινεζικά ναυπηγεία για ανταγωνισμό μεταξύ δύο μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών σχετικά με θέσεις παράδοσης νεότευκτων VLCCs το 2027. Οι δύο εφοπλιστές έχουν προσεγγίσει κορυφαίο ναυπηγικό όμιλο της ασιατικής χώρας και βρίσκονται σε εντατικές διαπραγματεύσεις, οι οποίες φυσικά αφορούν και το κόστος των νεότευκτων. Σημειώνεται ότι η τιμή ναυπήγησης ενός VLCC ανέρχεται μεταξύ 116-127 εκατ. δολαρίων, ανάλογα με τη χώρα την οποία προσεγγίζει κάθε πλοιοκτήτης. Αν το συμβόλαιο αφορά και μηχανές διπλού καυσίμου τότε το κόστος αυξάνεται έτι περισσότερο.

«Sold out» για VLACs

«Δεν είναι έκπληξη το γεγονός ότι οι τύποι πλοίων με τις περισσότερες παραγγελίες με παραδόσεις για το 2027 συμπεριλαμβάνουν τα LNG – LPG carriers και τα πλοία μεταφοράς οχημάτων (PCTC), κλάδοι στους οποίους η δραστηριότητα ναυπήγησης ήταν σημαντική τα τελευταία χρόνια» τονίζει ο Nicoll, προσθέτοντας ότι η δραστηριότητα στο LPG ενισχύεται από την τρέχουσα τάση για τα μεγάλα πλοία μεταφοράς αμμωνίας (VLACs).

Πάντως, οι πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν πως χάνει τη δυναμική του σιγά σιγά το momentum για τις ναυπηγήσεις των VLACs, μετά το ξέφρενο ράλι παραγγελιών που καταγράφηκε από το δεύτερο μισό του 2023 και μέχρι και τον τρέχοντα μήνα.

Με βάση τις ίδιες πηγές, αυτή η νέα εξέλιξη απορρέει από το γεγονός ότι τα νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία, τα οποία και εξειδικεύονται σε κατασκευές αυτού του τύπου, είναι σχεδόν… sold out σε θέσεις παράδοσης με ορίζοντα το 2027. Το ίδιο πιστεύει και ο Nicoll. «Τα slots για το 2027 θα μπορούσαν πράγματι να καταστούν σπάνια, όταν επιβεβαιωθούν οι τελευταίες παραγγελίες» λέει.

To τελευταίο καταγεγραμμένο συμβόλαιο, αυτό της Alpha Gas, συμφερόντων Άννας Αγγελικούση, στο Hanwha Ocean για δύο πλοία, με κόστος 123,5 εκατ. δολάρια έκαστο, όριζε ως εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης το δεύτερο μισό του 2027.

O μεγάλος άγνωστος

Ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα είναι η απόκλιση από τις αρχικά αναφερόμενες ημερομηνίες παράδοσης. Για παράδειγμα, όπως εξηγεί, ο Nicoll, ένας από τους μεγάλους αγνώστους της «εξίσωσης» είναι πόσο επιτυχημένα θα αποδειχθούν τα κινεζικά ναυπηγεία στην παράδοση των υπό παραγγελία LNG carriers, καθώς ένας αριθμός εξ αυτών δεν είχαν πρότερη εμπειρία στην κατασκευή τέτοιου είδους πλοίων.

«Αυτό θα μπορούσε πολύ εύκολα να παρατείνει τις παραδόσεις μέχρι το 2027 ή και αργότερα, προκαλώντας σημαντική μείωση των slots για το έτος αυτό. Η MSI είχε εντοπίσει 59 πλοία που επρόκειτο να παραδοθούν το 2027 σε αυτόν τον τομέα, αριθμός που είναι κοντά στην ετήσια παραγωγή πριν από την εμφάνιση των νεοεισερχομένων ναυπηγείων στην Κίνα. Με  αυτό το δεδομένο, το 2027 θα μπορούσε να είναι σχεδόν πλήρες» εξηγεί ο Nicoll.