Skip to main content

Πυκνώνει ο πράσινος στόλος των bulkers

Αυξάνονται οι παραγγελίες σύγχρονων φορτηγών από ελληνόκτητες και διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες

Με… φόρα εισήλθαν οι ναυτιλιακές με bulk carriers στο 2024, υπογράφοντας αρκετά deals για νεότευκτα πλοία, όλων των μεγεθών, με συμβατικά και εναλλακτικά καύσιμα.

Σε εγχώριο επίπεδο, ένα ακόμη σύγχρονο, «πράσινο» πλοίο προσέθεσε στο βιβλίο παραγγελιών της η Safe Bulkers, συμφερόντων Πόλυ Β. Χατζηιωάννου, η οποία υλοποιεί τα τελευταία χρόνια διευρυμένο σχέδιο ανανέωσης του στόλου.

H εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία υπέγραψε με ιαπωνικό ναυπηγείο συμφωνία για την κατασκευή ενός μεσαίου μεγέθους φορτηγού, τύπου kamsarmax, χωρητικότητας 82.000 dwt, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί το τρίτο τρίμηνο του 2026.

Το νεότευκτο θα σχεδιαστεί στα πρότυπα και των υπόλοιπων νέων πλοίων της Safe Bulkers. Συγκεκριμένα, θα καλύπτει όλες τις απαιτήσεις Φάσης 3 του Δείκτη Σχεδιασμού Ενεργειακής Απόδοσης για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG-EEDI Φάσης 3).

Το orderbook της Safe Bulkers αποτελείται πλέον από εννέα Φάσης 3 νεότευκτα, δύο εκ των οποίων θα διαθέτουν μηχανές διπλού καυσίμου μεθανόλης, με προγραμματισμένες παραδόσεις από φέτος έως και το 2027.

Ο στόλος της αποτελείται από 46 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 4,6 εκατ. dwt και μέσης ηλικίας 10,5 ετών. Συνολικά 12 από αυτά ναυπηγήθηκαν μετά το 2014 και επτά είναι Φάσης 3, κατασκευής μετά το 2022.

Για λειτουργικά και οικονομικά πλεονεκτήματα στην εταιρεία από το πρόγραμμα ναυπηγήσεων έκανε λόγο ο δρ. Λουκάς Μπαρμπαρής, πρόεδρος της Safe Bulkers.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» από ναυλομεσιτικές πηγές, μια ακόμη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία με μικρό στόλο προχώρησε εσχάτως σε παραγγελία τριών ultramaxes, χωρητικότητας 63.500 dwt έκαστο, στο\ κινεζικό ναυπηγείο Nantong Xiangyu. Η παράδοση των πλοίων είναι προγραμματισμένη για το 2025, ενώ το κόστος για κάθε μονάδα φτάνει περίπου τα 33 εκατ. δολάρια.

Μεθανόλη και αμμωνία

Παράλληλα, στα πρώτα deals του 2024 περιλαμβάνονται και ορισμένα μεγάλων διεθνών ναυτιλιακών εταιρειών για πλοία που θα καίνε εναλλακτικά καύσιμα.

H Eastern Pacific Shipping, με έδρα τη Σιγκαπούρη, φέρεται, με βάση την τελευταία έκθεση της ναυλομεσιτικής Intermodal, να επέστρεψε στο κινεζικό ναυπηγείο Qindao Beihai για τέσσερα μεγάλα bulkers, τύπου newcastlemax, χωρητικότητας 210.000 dwt έκαστο.

Η ίδια πηγή αναφέρει ότι τα πλοία θα είναι εξοπλισμένα με μηχανές διπλού καυσίμου αμμωνίας, ενώ θα είναι έτοιμα από το ναυπηγείο την περίοδο 2026-2027.

Βέβαια, ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν στη «Ν» ότι στο εν λόγω συμβόλαιο η αμμωνία είναι option και εξαρτάται από το εάν ο κατασκευαστής της μηχανής θα προλάβει να την παραδώσει έγκαιρα στον χρόνο παράδοσης των βαποριών.

Οι ίδιες πηγές συμπληρώνουν, πάντως, πως το πιθανότερο είναι να προλάβει, λόγω ειδικής συμφωνίας που φέρεται να έχει κάνει η EPS με τον κατασκευαστή.