Skip to main content

Εφοπλιστές Ταχυπλόων και Κρουαζιέρας: Έμφαση σε ταχύπλοα και πράσινη μετάβαση

Τι επισημαίνει ο Ν. Καβαλλιέρος για τις προτεραιότητες του Συνδέσμου

Η θεσμική αναγνώριση του ρόλου των ταχυπλόων και η προώθηση της πράσινης μετάβασης της ακτοπλοΐας αποτελούν δύο από τους βασικούς άξονες στους οποίους θα κινηθεί ο νεοσύστατος Σύνδεσμος Εφοπλιστών Ταχυπλόων και Κρουαζιέρας (ΣΕΤΑΚ).

Η «Ν» συνάντησε και μίλησε με τον γενικό γραμματέα και διευθυντή του Συνδέσμου Νίκο Καβαλλιέρο. Μια συνάντηση που είχε προγραμματιστεί πριν από την ίδρυση του Συνδέσμου, με αφορμή την προσπάθεια που γίνεται για τη διάσωση του ιστιοφόρου «Ευγένιος Ευγενίδης» από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Παραδοσιακών Σκαφών, στον οποίο ο κ. Καβαλλιέρος είναι πρόεδρος.

Η εκλογή όμως του πρώτου Δ.Σ. του Συνδέσμου στις 4 Ιανουαρίου, με πρόεδρο τον κ. Αντώνη Αγαπητό, ταμία τον κ. Κωνσταντίνο Αντίοχο και μέλη τους κ.κ. Μάριο Ηλιόπουλο και Δημήτρη Στεφάνου, έφερε στο προσκήνιο της κουβέντας μας τις εξελίξεις στο μέτωπο της ακτοπλοΐας.

Όπως επεσήμανε ο κ. Καβαλλιέρος, μια από τις πρώτες προτεραιότητες του Συνδέσμου είναι να αποκτήσει θεσμική εκπροσώπηση το ταχύπλοο, το οποίο έχει ως βασικό ανταγωνιστή τις αεροπορικές μεταφορές. Στόχος είναι τα ταχύπλοα να μπορούν πάντα να ανταγωνιστούν τους χρόνους των αεροπλάνων, προσφέροντας εισιτήρια σε χαμηλότερες τιμές.

«Θα εξετάσουμε όλες τις λεπτομέρειες, θα δούμε όλες τις παραμέτρους και μετά θα καταθέσουμε προτάσεις», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Ως παράδειγμα φέρνει την εκπροσώπηση του Συνδέσμου στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών του υπουργείου Ναυτιλίας, αλλά και γενικότερα στους θεσμικούς φορείς της ακτοπλοΐας της χώρας μας.

Επισημαίνεται ότι ο Σύνδεσμος έχει στο δυναμικό του 27 πλοία, τα οποία σε πλήρη ανάπτυξη θα απασχολούν περί τους 8.500 ναυτικούς.

Σύμφωνα δε με τον σχεδιασμό που υπάρχει, εκτός από τα πλοία που αποτελούν τα κύρια μέλη, θα μπορεί να έχει και συνδεδεμένα μέλη που δεν θα έχουν το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι.

Απανθρακοποίηση

Αναφερόμενος στην πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας, ο κ. Καβαλλιέρος επισημαίνει ότι ο Σύνδεσμος τάσσεται υπέρ της προστασίας του θαλάσσιου και αέριου περιβάλλοντος.

«Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων», υπογραμμίζει. Είναι και θέμα υποστήριξης από τις τράπεζες, τα fund αλλά και επενδυτών, καθώς φυσικά και του κράτους. «Αφορά τόσο την κατασκευή των πλοίων (hull & machinery) όσο και του ξενοδοχειακού τομέα» σημειώνει, ενώ τονίζει ότι προϋποθέτει επιδοτήσεις τόσο από την Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και από το ελληνικό κράτος, όπως φυσικά και δανεισμό.

Μήνυμα στην ΠΝΟ

Ο γ.γ. του Συνδέσμου αναφέρθηκε επίσης και στην ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, η οποία δεν θεωρεί τον ΣΕΤΑΚ θεσμικό συνομιλητή. Για το θέμα αυτό ο κ. Καβαλλιέρος επισημαίνει: «Και στα ρυμουλκά υπάρχουν δύο θεσμικές Ενώσεις. Υπογράφουν και οι δύο τις ΣΣΕ και τις τηρούν χωρίς να δημιουργείται κανένα πρόβλημα. Είναι υποχρέωση όλων των εταιρειών να τηρούν τις προβλέψεις των ΣΣΕ, ενώ παράλληλα και το κράτος πραγματοποιεί δύο ή τρεις φορές σε μηνιαία βάση ελέγχους για την τήρηση των συμβάσεων».

Από εκεί και πέρα ο κ. Καβαλλιέρος προσθέτει ότι «στον ΣΕΤΑΚ έχουμε 27 πλοία (μαζί με τα κρουαζιερόπλοια), τα οποία όταν θα ενεργοποιηθούν θα απασχολούν περί τις 8.500 ναυτικούς».

Συμπληρώνει επίσης ότι η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, από την πλευρά της, που εκπροσωπεί στην Ελλάδα την ITF, θα είναι «η μάνα του λόχου» για τους ναυτικούς και των κρουαζιερόπλοιων, ανεξάρτητα από τη χώρα από την οποία προέρχονται.

Διαρκείς προσπάθειες για τη διάσωση του «Ευγένιος Ευγενίδης»

Παράλληλα με τα νέα του καθήκοντα στον ΣΕΤΑΚ, ο κ. Νίκος Καβαλλιέρος από τη θέση του προέδρου του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών έχει αναλάβει πρωτοβουλία για τη διάσωση του ιστορικού ιστιοφόρου «Ευγένιος Ευγενίδης».

Όπως υπογραμμίζει στη «Ν» ο κ. Καβαλλιέρος, το σκάφος -το οποίο αποτελεί διατηρητέο μνημείο της νεότερης ελληνικής κληρονομιάς- είναι πλοιοκτησίας του υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο έχει παραχωρήσει τη χρήση του στο Πολεμικό Ναυτικό.

Το Π.Ν. είχε ξεκινήσει διαδικασία επισκευής του, η οποία όμως σταμάτησε λόγω έλλειψης των απαραίτητων κονδυλίων, επισημαίνει ο κ. Καβαλλιέρος, και σήμερα το σκάφος είναι εγκαταλελειμμένο στον Πόρο.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Σύνδεσμος διοργανώνει ημερίδα υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Ευγενίδου την 31η Ιανουαρίου 2024, στην οποία έχουν κληθεί να συμμετάσχουν αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες προκειμένου να απαντήσουν στο ερώτημα «διασώζεται το “Ευγένιος Ευγενίδης”;».

Προβολή αξιών

Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Καβαλλιέρος, όλες οι ναυτιλιακές χώρες διαθέτουν ιστιοφόρα εκπαιδευτικά που ναυσιπλοούν ανά τον κόσμο ως πρεσβευτές καλής θελήσεως και προβάλλοντας τον πολιτισμό και τις αξίες των χωρών από τις οποίες προέρχονται.

«Στη χώρα μας, που έχει τη μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου, είναι απαράδεκτο να μην μπορούμε να διασώσουμε ένα διατηρητέο πλωτό μνημείο, ζωντανής ιστορίας της Ελλάδας».

Επισημαίνεται ότι ο Σύνδεσμος παράλληλα καταβάλλει προσπάθειες να διασώσει και τα παραδοσιακά ξύλινα αλιευτικά σκάφη τα οποία «κόβονται» εδώ και χρόνια με κονδύλια της Ε.Ε.

«Αντί να τα μετατρέπουμε σε ιδιωτικά ή επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, ώστε να προσφέρουν οφέλη στην ελληνική οικονομία και να δώσουν ζωή στα παραδοσιακά καρνάγια της χώρας, έχουμε προχωρήσει στην ολική καταστροφή 12.000 τέτοιων σκαφών μέχρι σήμερα», σημειώνει ο κ. Καβαλλιέρος.