Skip to main content

Ναυτιλία: Ερωτήματα για την αγορά των MRs στον Ατλαντικό

Προβλήματα αν συνεχιστεί η «μετανάστευση» των συγκεκριμένων πλοίων από τον Ειρηνικό

Προβλήματα για την αγορά των MR tankers στη λεκάνη του Ατλαντικού ενδέχεται να δημιουργηθούν εάν συνεχιστεί η μαζική «μετανάστευση» από τον Ειρηνικό.

Σύμφωνα με ανάλυση της Vortexa, οι υπερδιπλάσιοι ναύλοι που υπάρχουν αυτή την περίοδο στον Ατλαντικό προσελκύουν όλο και περισσότερα MRs.

Από τη μια τα αποθέματα προϊόντων πετρελαίου σε Ηνωμένο Βασίλειο και Ευρώπη αυξάνονται με υψηλούς ρυθμούς, οπότε ενδέχεται η ζήτηση να μειωθεί προσεχώς. Από την άλλη η συμφόρηση στη διώρυγα του Παναμά κάνει δύσκολη και ακριβή την επιστροφή στον Ειρηνικό, όταν και εφόσον μειωθεί η ζήτηση από την Ευρώπη.

Πιο συγκεκριμένα, η κ. Mary Melton, Freight Analyst της Vortexa, σημειώνει: «Τα κίνητρα για τα δεξαμενόπλοια MRs να ταξιδέψουν από Ανατολή προς Δύση είναι επί του παρόντος υψηλά, αλλά αναμένονται μικτές προοπτικές στη λεκάνη του Ατλαντικού, λόγω της αδύναμης ζήτησης για εξαγωγές προϊόντων πετρελαίου. Επίσης, η συμφόρηση της διώρυγας του Παναμά θα μπορούσε να σημαίνει ότι τα πλοία δεν θα μπορούν εύκολα να επανατοποθετηθούν στο μέλλον».

Η «μετανάστευση» προς τα δυτικά του Σουέζ αυξάνεται, καθώς τα κέρδη στη λεκάνη του Ατλαντικού είναι πλέον υπερδιπλάσια από τα κέρδη του Ειρηνικού. Οι εξαγωγές της Ανατολικής Ασίας και της Νοτιοανατολικής Ασίας σε MRs έχουν μειωθεί και οι ναύλοι της λεκάνης του Ειρηνικού (TC7, TC10, TC11)  δέχονται πιέσεις, καθώς η διαθεσιμότητα της Ανατολικής Ασίας σε prompt ξεπερνά τα υψηλά πολλών ετών.

Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες που μπορεί να κάνουν την απόφαση για μετάβαση από την Ανατολή στη Δύση να μην είναι τόσο ξεκάθαρη όσο φαίνεται μεσοπρόθεσμα», επισημαίνει η κ. Melton.

Αν και παρατηρείται αυξημένη μετανάστευση δυτικά του Σουέζ, οι προοπτικές για τα MRs που κατευθύνονται προς τη λεκάνη του Ατλαντικού είναι μικτές.

Στην Ευρώπη η τάση είναι πτωτική, καθώς υπάρχει χαμηλή ζήτηση λόγω του ότι είναι καλά εφοδιασμένη εν όψει της εορταστικής περιόδου.

Ταυτόχρονα, η δραστηριοποίηση των πλοίων από Ευρώπη προς δυτική Αφρική παραμένει υπό πίεση, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του τρέχοντος έτους, ιδίως μετά την κατάργηση των επιδοτήσεων βενζίνης στη Νιγηρία, κατέστησε τις εισαγωγές βενζίνης πολύ ακριβές.

Στον Κόλπο των ΗΠΑ υπάρχουν επί του παρόντος καλύτερες προοπτικές για τα MRs. Η άμεση διαθεσιμότητα χωρητικότητας φαίνεται περιορισμένη, ενώ οι τιμές των ναύλων βρίσκονται επί του παρόντος στα υψηλότερα επίπεδα από τον Φεβρουάριο του 2023.

Η αναζωπύρωση της ευρωπαϊκής ζήτησης για αμερικανικό ντίζελ προσφέρει απασχόληση σε μεγάλες αποστάσεις και βρίσκεται σε υψηλά 3,5 μηνών. Ωστόσο, αυτό ενδέχεται να μη συνεχιστεί, τουλάχιστον στα σημερινά επίπεδα, καθώς τα αποθέματα ντίζελ της Ευρώπης μέχρι τον Οκτώβριο ήταν υψηλότερα σε ετήσια βάση, η χρησιμοποίηση των διυλιστηρίων στον Κόλπο των ΗΠΑ δεν παρουσιάζει άνοδο και η συντήρηση των διυλιστηρίων στην Ευρώπη και την ευρύτερη Αραβική Θάλασσα τελειώνει, οπότε και αναμένεται να μειωθεί η ζήτηση για εισαγωγές.

Ο Παναμάς

Παράλληλα ο μικρός αριθμός διαθέσιμων χρονοθυρίδων διέλευσης καθώς και οι συνθήκες ξηρασίας στη διώρυγα του Παναμά συμβάλλουν επίσης στη συνολική αβεβαιότητα. Οι διελεύσεις μέσω της διώρυγας για όλα τα φορτωμένα πλοία μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου συνεχίζουν να μειώνονται.

Σύμφωνα με την αναλύτρια της Vortexa, μπορεί να προκαλέσει προβλήματα για τα MRs που διέρχονται είτε προς είτε από τη λεκάνη του Ατλαντικού ή του Ειρηνικού μέσω της διώρυγας.

«Προχωρώντας προς τα εμπρός, η ανελαστικότητα του στόλου φαίνεται πιθανή, καθώς η επανατοποθέτηση και η μετανάστευση μπορεί να είναι πιο δύσκολες. Εάν οι ναύλοι στη λεκάνη του Ατλαντικού μειωθούν, τα MRs ενδέχεται να μην είναι σε θέση να ταξιδέψουν πίσω στον Ειρηνικό».